اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

رزمایش نیروهای ترکیه و گرجستان در نقاط مرزی

نیروهای ارتش ترکیه و گرجستان یک رزمایش را با هدف افزایش آمادگی‌های امنیتی در نقاط مرزی مشترک برگزار کردند.

رزمایش نیروهای ترکیه و گرجستان در نقاط مرزی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌ها از برگزاری یک رزمایش بین نیروهای ترکیه و گرجستان در نقاط مرزی دو طرف خبر دادند.

به نوشته وبگاه «المانیتور» این رزمایش از روز جمعه بین نیروهای ارتش گرجستان و پلیس مرزی این کشور با  تیپ ۲۵ ارتش ترکیه در نقاط مرزی بین دو کشور شروع شد. در این رزمایش نیروهای حاضر، تمرین شبیه سازی شده مقابله با مهاجران غیر قانونی  و قاچاق احشام در نقاط مرزی را برگزار کردند.

وزارت امور داخلی گرجستان هدف از برگزاری این رزمایش را تبادل تجربیات با نیروهای ترکیه  به ویژه در امور امنیتی اعلام کرد. گرجستان واقع در منطقه قفقاز در دریای سیاه قرار دارد و از شمال شرقی هم مرز با ترکیه است. گرجستان علاوه بر ترکیه با ارمنستان، جمهوری آذربایجان و روسیه نیزهم مرز است

المانیتور نوشت، ترکیه به تازگی همکاری نظامی با گرجستان را افزایش داده است. این کشور چندی قبل همراه نیروهای جمهوری آذربایجان رزمایش پنج روزه‌ای  را برگزار کرد. این تحرکات نظامی و حمایت بی وقفه از باکو، موجب نگرانی ایران شد.

اتحاد ترکیه و گرجستان نیز می‌تواند توجه روسیه را نیز جلب کند. گرجستان و روسیه در سال ۲۰۰۸ باهم جنگیدند که طی آن روسیه با موفقیت مناطق جدا شده از گرجستان، اوستیای جنوبی و آبخازیا را باهم ترکیب کرد. روسیه و گرجستان همچنان فاقد روابط رسمی هستند، اگرچه تلاش‌ها برای عادی سازی روابط در سال‌های اخیر نتایجی را به همراه داشته است.

گرجستان در حال حاضر هم در ناتو و هم در اتحادیه اروپا، به عنوان عضو ناظر حضور دارد و اگر چه از این حیث، در مقایسه با کشور مهم دیگر دریای سیاه یعنی اوکراین، موقعیت بهتری دارد، اما هنوز هم از بابت واکنش های روسیه آسوده خاطر نیست و احساس نگرانی می‌کند. 

ترکیه اخیرا با فروش پهپادهای نظامی خود به اوکراین و  لهستان، نشان داد که قصد دارد در حوزه دریای سیاه و بالکان، نفوذ وبیشتری داشته باشد و بعید نیست که در تداوم این مسیر، گرجستان را نیز به خرید پهپاد، ترغیب کند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول