اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

تیم ملی اسیر حاشیه‌های خودساخته مدیریتی/ ستاره‌های میلیاردری‌ که مجبور به پوشیدن لباس کهنه هستند

تیم ملی فوتبال کشورمان با وجود پیروزی مقابل لبنان اسیر حواشی خودساخته مدیریتی در فدراسیون فوتبال شده است.

تیم ملی  اسیر حاشیه‌های خودساخته مدیریتی/ ستاره‌های میلیاردری‌ که مجبور به پوشیدن لباس کهنه هستند

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، تیم ملی فوتبال کشورمان  مسابقات دور رفت مقدماتی جام جهانی 2022 را با موفقیت پشت سرگذاشت و بدون شکست صدرنشین گروه A شد. هواداران میلیونی فوتبال ملی از بردهای پیاپی و موفقیت‌های تیم ملی خوشحالند و این نتایج روحیه مثبتی را به جامعه تزریق کرده است. با این حال در پس این بردهای ملی شاهد حواشی حیرت انگیزی در مدیریت فوتبال کشورمان هستیم.

فدراسیون فوتبال به عنوان متولی اصلی تیم ملی طبق نظر کارشناسان در مدیریت تیم ملی فوتبال بزرگسال موفق عمل نکرده است. اگر تیم ملی بزرگسالان را چکیده و ویترین فوتبال کشور بدانیم براساس حواشی رخ داده در همین بازه زمانی قبل و بعد از مسابقه با لبنان قطعا مدیران فدراسیون فوتبال به عنوان متولی اصلی این تیم نمره قبولی از کارشناسان نمی‌گیرند.

 اگر از ماجرای دعوت نشدن مهدی طارمی به تیم ملی قبل از بازی با لبنان چشم پوشی کنیم و براساس اصول کلاسیک فوتبال و مدیریت حق را به سرمربی تیم ملی بدهیم باید این سوال را مطرح کرد  چرا فدراسیون فوتبال دراگان اسکوچیچ را در مصاحبه با رسانه‌ها بخصوص رسانه‌های خارجی به خوبی مدیریت نکرد تا از صحبت‌های سرمربی تیم ملی کشورمان برخی از کارشناسان برداشت‌های ناخوشایندی داشته باشند و آن را توهین به یک نسل فوتبالی بدانند.

آنطور که چراغپور قبل از بازی با لبنان در گفت و گو با فارس اظهار داشت: «وقتی مربی تیم فوتبال یک کشور کل نسل یک کشور را زیر سؤال می‌برد و می‌گوید بازیکنان ایرانی هوش تاکتیکی ندارند بزرگترین استراتژی را علیه خودش به کار گرفته او با این صحبتش به فوتبال ایران و یک گروه پنج میلیون نفری که در ایران فوتبال بازی می‌کنند توهین کرده است. »...«به جای طارمی فدراسیون فوتبال باید سرمربی را احضار می‌کرد و با رفتار دیپلماتیک که در همه جای دنیا عرف است به او تذکر می‌داد و از سرمربی تیم ملی می‌خواست که حرفش را اصلاح کند.»

این یک نمونه بارز مدیریت ناصحیح در فدراسیون فوتبال است که یک کارشناس آن را به مدیران فدراسیون گوشزد می‌کند. فدراسیونی که ادعای دانش بنیانی و توسعه فوتبال کشور را دارد قطعا باید در مدیریت یک تیم فوتبال که حداکثر 40 بازیکن و مربی دارد بهتر عمل کند. بدترین روسای فدراسیون‌های فوتبال در طول تاریخ کشورمان هم تلاش کرده‌اند تیم ملی بزرگسال که ویترین عملکردشان است را به بهترین روش مدیریت کند و آن را از حاشیه‌ها دور نگه دارند.

خوشبختانه تیم ملی با وجود حواشی رخ داده قبل از مسابقه توانست لبنان را در دقایق و ثانیه‌های پایانی شکست بدهد و همچنان صدرنشین و شانس اول صعود به جام جهانی باشد اما متاسفانه این شادی و شیرینی در فوتبال کشور تنها ساعتی پس از سوت پایان داور به کام همه تلخ شد. استوری مشترک ملی پوشان بعد از پیروزی رویایی مقابل لبنان بار دیگر روی زشت مدیریت فوتبال در تیم ملی و فدراسیون فوتبال را به نمایش عمومی گذاشت. متاسفانه این مرتبه حواشی تلخ و زننده باعث شد که شاهد یک آبروریزی در سطح بین‌المللی باشیم و رسانه‌های منطقه به این استوری و لباس های کهنه ملی پوشان با نیش و کنایه بپردازند.

 ملی پوشان در استوری منتشر شده از  شرایط بد مدیریت تیم ملی گلایه کردند،  آنها معتقدند تدارکات و پشتیبانی تیم ملی در حد یک تیم باشگاهی هم نیست! و  مجبورند لباس‌های کهنه را بشورند و بپوشند، اینکه برترین تیم فوتبال آسیا حتی مشکل زمین تمرین داشته و ... نشانگر مدیریتی ناکارآمد است. هواداران میلیونی تیم ملی در اوج رقابت‌های بین‌المللی برای رسیدن به جام جهانی از فدراسیون فوتبال انتظار دارند حداقل همین یک تیم به درستی مدیریت و حمایت شود تا ستاره های بین المللی حاضر در تیم ملی بدون دغدغه در میدان حاضر شوند و بتوانند بهترین عملکردشان را به نمایش بگذارند. آیا واقعا فدراسیون فوتبال در مدیریت تیم ملی بزرگسال هم توانایی لازم را ندارد؟!

حیف است که در آستانه صعود به جام جهانی تیم ملی اسیر چنین حواشی زشت و مخربی شود. جالب‌تر اینکه نماینده شرکت آل‌اشپورت حتی مدعی شده 850 دست لباس برای تیم ملی به فدراسیون فوتبال تحویل داده است! 850 دست لباس در کمتر از 9 ماه باید نیازهای ملی پوشان بزرگسال را برآورده کند نه اینکه آنها لباس‌های کهنه برتن کنند! فقط در دو روز گذشته و بعد از پیروزی مقابل لبنان کارشناسان و مو سپید کرده های فوتبال در مورد چنین شرایط پیش آمده برای تیم ملی صحبت‌هایی بیان کرده‌اند که مرور آنها نه تنها خالی از لطف نیست بلکه نشانگر ضعف‌هایی است که باید در فوتبال کشور مرتفع شود.

سیروس دین‌محمدی ملی پوش اسبق تیم ملی در مورد شرایط پیش آمده می‌گوید:«فوتبال پرطرفدارترین ورزش کشورمان است. باید از تیم ملی حمایت شود و باید بپذیریم که بازیکنان ما فوتبالیست‌های بزرگی هستند. دیگر مثل قدیم نیست که بازیکن با امکانات کم دوام بیاورد. مهدی طارمی، سردار آزمون، علیرضا جهانبخش، سامان قدوس و... در اروپا بازی می‌کنند و باشگاه‌های آنها هر کدام 5 زمین تمرین دارند. وقتی امکانات تیم ملی و چمن مصنوعی و این شرایط را می‌بینند، قطعا اعتراض می‌کنند.من به بازیکنان تیم ملی به خاطر اعتراضشان حق می‌دهم و معتقدم هر بازیکنی در تیم‌های ملی دیگر هم این شرایطی را ببیند اعتراض خواهد کرد. از فدراسیون می‌خواهم امکانات را در شأن بازیکنان تیم ملی در اختیار آنها قرار بدهد تا در قرن بیست و یک بازیکنان دغدغه زمین بازی و لباس و این گونه مسائل نداشته باشند.»

هومن افاضلی مربی اسبق تیم ملی هم در مورد اعتراض ملی پوشان به شرایط گفت:«رضایت نداشتن بازیکنان مسائلی را به وجود می‌آورد که می‌تواند تاثیر خیلی بدی در کار تیم ملی بگذارد. این تیم نتایج فوق‌العاده‌ای کسب کرده و حیف است بخواهیم با موارد اینچنینی مسیرش را تغییر بدهیم. در بازی با لبنان همدلی و تمرکز داشتن بازیکنان‌مان را تا آخرین ثانیه دیدیم. بلافاصله پس از به ثمر رساندن گل‌ مساوی، سردار آزمون از مربی تیم می‌خواست خودش را کنترل کند.»

محمد نصرتی بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال هم که از شنیدن اعتراض‌ ملی پوشان به نداشتن امکانات اولیه چون لباس حیرت زده است می‌گوید:«واقعا زشت است که برای لباس، دریافت نکردن پاداش و پشتیبانی نشدن، اینگونه اعتراض کنند و دیدید که رسانه‌ها در کشورهای دیگر هم به این موضوع پرداختند. تیم ملی برای حضور در جام جهانی 2006 با شرکت پوما قرارداد بسته بود. در آن زمان برای هر اردو دو ست کامل شامل لباس گرمکن، لباس تمرینی، لباس بازی و ... را با کیفیت اصلی این شرکت به ما دادند. به حدی لباس گرفته بودیم که خیلی از رفقای برادر من این لباس‌ها را تن می‌کردند اما اکنون بازیکنان تیم اول آسیا می‌گویند باید لباس کهنه بپوشیم! باید برای فدراسیون در این وضعیت تاسف عمیقی خورد. هرچند کشور ما در شرایط تحریم است اما ابتدایی ترین مسائل مانند تامین لباس تیم ملی ارتباط خاصی به این موضوع ندارد. اگر تیم ملی در این مقطع نتیجه نمی‌گرفت، بازیکنان و کادرفنی باید شدیدترین انتقادات را تحمل می‌کردند اما اکنون که وضعیت خوبی داریم، باید از این تیم بیشترین و بهترین حمایت‌ها صورت بگیرد. عزیزی خادم و همکارانش هم باید هرچه سریع‌تر به وعده‌هایی که درباره درآمدزایی دادند، عمل کنند.»

حسن روشن یکی دیگر از ملی پوشان اسبق تیم ملی و موسپید کرده فوتبال در مورد این شرایط حرف‌های جالبی می‌زند و می‌گوید«فدراسیون موظف است حمایت‌های لازم را از تیم ملی فوتبال کشورمان انجام بدهد و این گلایه‌ها مسائل خوبی را منعکس نمی‌کند. همه بازیکنان تیم پول‌دار هستند، یک دست لباس شبیه طرح پیراهن فعلی تیم ملی را بخرند و اسم و شماره خود را روی آن بزنند. اگر جای بچه پولدارهای تیم ملی بودم چنین کاری انجام می‌دادم. با این اقدام فدراسیون  زیر سوال می‌رفت.»

این صحبت‌های کارشناسان و دلسوزان فوتبال ملی کشور فارغ از نگاه رنگی است و حرف‌های آنها  از سر دلسوزی است و برآیند این حرف‌ها یک پیام را به صورت آشکار به ریاست فدراسیون فوتبال عزیزی خادم منتقل می‌کند اینکه به وعده‌هایت در مورد درآمدزایی و حمایت از تیم ملی فوتبال عمل کن!

به شرطی که مدیران فدراسیون فوتبال حداقل در مدیریت یک تیم 40 نفره که نماد فوتبال کشور است موفق عمل کند می‌توان امیدوار بود رئیس فدراسیون فوتبال به شعارها دیگرش در مورد فوتبال دانش بنیان، توسعه فوتبال و حمایت از مناطق محروم  امیدوار بود اما وقتی فدراسیونی که با وعده‌های درآمدزایی بر سرکار آمد اما اکنون در تامین نیازهای اولیه یک تیم فوتبال هم عاجز است چگونه می‌توان به آینده فوتبال ملی امیدوار بود بخصوص اینکه می‌شنویم برخی از مدیران ارشد فدراسیون فوتبال می‌گویند در مساله لباس تیم ملی را بزرگنمایی شده است!؟

واقعا چه کسی مشکلات لباس تیم ملی را بزرگنمایی کرده؟! رسانه‌ها یا خود ملی پوشانی که از شرایط مدیریت در تیم ملی فوتبال گلایه دارند؟! ذکر این بیت شعر پارسی برای مدیران فدراسیون دانش بنیان ضروری به نظر می رسد؛ آئینه چون نقش تو بنمود راست  خودشکن آئینه شکستن خطاست! واقعا ستاره‌های تیم ملی فوتبال کشورمان که در لیگ‌های مختلف جهان حضور دارند را باید میلیاردر‌های زاغه نشین نامید میلیاردرهایی که به خاطر مدیریت نامناسب تیم ملی مجبور به پوشیدن پیراهن‌های کهنه شده‌اند!

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول