اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

روایت میرکاظمی از مشکلات ارز 4200/ ارز ترجیحی نهاده‌های دامی را حذف کنید

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به مشکلات سال جاری برای تأمین کالاهای اساسی و نیز معضلات تخصیص ارز ترجیحی، از مجلس خواستار تغییر فرآیند تخصیص ارز ترجیحی شد.

روایت میرکاظمی از مشکلات ارز 4200/ ارز ترجیحی نهاده‌های دامی را حذف کنید

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، سیدمسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در جلسه علنی امروز مجلس، به نمایندگی از دولت به دفاع از لایحه «تأمین مطمئن کالاهای اساسی، نهاده‌های د امی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست‌های جبرانی حمایت از معیشت اقشار آسیب‌پذیر» پرداخت.

این لایحه با هدف اصلاح تبصره یک قانون بودجه 1400 کل کشور و تغییر در میزان ارز 4200 تومانی تخصیص یافته به کالاهای اساسی و نوع کالاهای مشمول این نوع ارز به مجلس ارائه شده است.

میرکاظمی در توضیح ضرورت این لایحه اظهار داشت: وقتی دولت را تحویل گرفتیم با چند مشکل در حوزه کالاهای اساسی مواجه بودیم، نخست اینکه به دلیل خشکسالی میزان برداشت گندم و نهاده‌های دامی مانند جو و ذرت به شدت کم شده بود و آن میزانی که در بودجه پیش‌بینی شده بود که وارد کنیم، به دلیل شرایط جدید ایجاب می‌کرد با حجم بالاتری وارد شود.

وی با ذکر مثالی در این مورد گفت:‌ در خصوص گندم قرار بود امسال 11.5 میلیون تن گندم از داخل خریداری شود اما به دلیل خشکسالی حداکثر 4.5 میلیون تن از داخل خریداری شد و لازم است 8 میلیون تن دیگر تا پایان سال به عنوان ذخیره احتیاطی واردات شود، لذا مازاد خرید گندم در بودجه دیده نشده بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به مشکل دیگر رخ داده در حوزه تأمین کالاهای اساسی اشاره کرد و افزود:‌ به دلیل افزایش قیمت جهانی، با کسری مضاعفی مواجه شدیم؛ به عنوان مثال دانه‌های روغنی که در سال گذشته و در هر تن 434 دلار قیمت داشت امسال به 697 دلار افزایش یافت؛ روغن خام از 746 دلار در هر تن امسال به 1450 دلار، ذرت از 220 دلار در هر تن به 350 دلار در هر تن طی سال جاری و گندم از 206 دلار در هر تن به 340 دلار در سال جاری افزایش یافت.

میرکاظمی خاطرنشان کرد: برای برآوردی که مجلس انجام داده بود، 18 میلیارد دلار نیاز بود و اگر برای  مأموریت تعریف شده 8 میلیارد دلار پیش‌بینی شده بود امروز 18 میلیارد دلار لازم است.

وی به شرح پیشنهاد دولت پرداخت و اظهار داشت:‌پیشنهاد دولت این است که میزان یارانه کالاهای اساسی از حالت فعلی که اثربخشی ندارد تغییر یافته و مستقیم به دست مردم برسد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به تورم موجود در کالاهای اساسی با وجود تخصیص ارز 4200 تومانی گفت:‌ مهر امسال نسبت به سال گذشته تورم برخی کالاهای اساسی مانند لبنیات بیش از 150درصد رشد داشته و این طور یارانه‌ها به طور سیستمی هم دچار مفسده می‌شوند لذا امروز اتحادیه‌های صنفی هم اعلام می‌کنند این یارانه به دست ما نمی‌رسد و دولت مجبور شده است وارد کارهایی مثل قرارگاه‌های مرغ و تخم‌مرغ شود.

معاون رئیس‌جمهور گفت: اجازه می‌خواهیم برای حوزه دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص این ارز را ادامه دهیم و برای گندم هم تا آخر سال این ارز تخصیص یابد ولی در حوزه نهاده‌های دامی یارانه پرداختی را به حمایت از 4 دهک محروم و تا سقف 60 میلیون ریال اختصاص دهیم.

میرکاظمی افزود: اجازه می‌خواهیم که برای امسال 270 هزار میلیارد ریال از مابهالتفاوت صرفه‌جویی در این بخش مستقیماً به مردم پرداخت کنیم تا ارز 4200 تومانی را برای دیگر بخش‌های ضروری هزینه کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول