اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

فرهنگی: فضای جامعه مناسب حذف ارز 4200 تومانی نیست/ به جای شوک‌درمانی نظارت‌ها را بیشتر کنیم

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: فضای امروز جامعه مناسب تغییر در ارز 4200 تومانی یا حذف آن نیست و به جای شوک‌درمانی باید به سراغ افزایش نظارت‌ها و افزایش ارزش پول ملی برویم.

فرهنگی: فضای جامعه مناسب حذف ارز 4200 تومانی نیست/ به جای شوک‌درمانی نظارت‌ها را بیشتر کنیم

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی لایحه دولت برای اصلاح تبصره یک قانون بودجه 1400 و تغییر در فرآیند تخصیص ارز 4200 تومانی، ضمن مخالفت با فوریت لایحه مذکور اظهار داشت: اداره جامعه موضوع پیچیده‌ای است و در همین دوره مجلس شاهد بودیم که وقتی موضوع ارز ترجیحی مطرح شد، اتفاقی که مدنظر بود نیفتاد چون محاسبات و جمع‌بندی مجلس این بود که در حال حاضر شرایط جامعه مناسب این اقدام نیست و پیشنهاد جایگزین مناسبی هم برای آن وجود ندارد.

وی با رد اظهارنظر موافقان این لایحه مبنی بر بی‌اثر بودن ارز ترجیحی اختصاص یافته به کالاهای اساسی گفت: آمارهای بانک مرکزی چیز دیگری را نشان می‌دهد؛ بر اساس این آمارها میزان تورم کالاهای مشمول ارز ترجیحی طی سال‌های اخیر 190 درصد رشد داشته در حالی که تورم کالاهای غیرمشمول این نوع ارز 433 درصد رشد داشته است.

نماینده مردم تبریز در مجلس تأکید کرد: بنابراین علیرغم کوتاهی‌ها در نظارت و نیز رانت‌خواری‌های صورت گرفته، همین تصمیمات هم تا این میزان اثرگذار بوده و این تورم را به کمتر از 50 درصد رسانده است.

فرهنگی با تأکید بر اینکه اگر روش‌های جایگزین داشته باشیم که کالاهای اساسی و به ویژه اقلام پروتئینی را به صورت کالا به دست مردم برسانیم، این یک پیشنهاد معقول و منطقی است، ادامه داد:‌اما در حالی که می‌شنویم قرار است 45 هزار تومان یارانه را برای بخش‌هایی از جامعه افزایش دهیم و در عوض قیمت‌ها را به سمت آزاد شدن ببریم شوک‌های ناشی از این تصمیم قابل کنترل نیست و اگر حمایت از مردم نمی‌کنیم حداقل فشارهای بیشتری به آنها وارد نکنیم.

وی تصریح کرد: به جای افزایش نظارت‌ها و کنترل‌ها به سراغ روش‌های کلی و بدون تأثیر نرویم که اثرات منفی سنگینی دارد، به جای شوک‌درمانی باید به سراغ افزایش قدرت و ارزش پول ملی برویم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول