اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

دلهره دیده نشدن؛ بیماری مزمن برخی سلبریتی‌ها و انصاف‌نیوزها

حاشیه‌سازی‌های «انصاف‌نیوز» ادامه دارد، چنان که برخی سلبریتی‌های خالی از معنا هم به دنبال چنین موج‌سازی‌هایی هستند.

دلهره دیده نشدن؛ بیماری مزمن برخی سلبریتی‌ها و انصاف‌نیوزها

فارس پلاس؛ انصاف‌نیوز هم‌چنان در حال انتشار مطالبی است که چندان رنگی از ارزش خبری یا محتوای روزنامه نگاری ندارد. تازه‌ترین نمونه، گفت‌وگو با یک فارسی‌زبان ساکن سرزمین‌های اشغالی است. فردی که البته ادعا می‌کند منتقد سیاست‌های صهیونیست‌ها است!

 

از هم‌جنس‌گرایی تا گفت‌وگو با صهیونیست‌ها؛ مرور کارنامه زردنگاری انصاف‌نیوز

«دیده شدن» مهم‌ترین نیاز هر رسانه است. بعضی‌ها به اعتبار و اتقان خبر شناخته می‌شوند. دیگران اما چاره‌ای جز حاشیه‌سازی برای جلب توجه ندارند. رسانه‌هایی مانند «انصاف‌نیوز» را می‌توان از این دسته شناخت. آرشیو آنها مملو از خبرهایی است که عمدتاً برای کسب چند کلیک بیشتر منتشر شده‌اند. 

مثلاً گفت‌وگو با فردی که دچار بحران جنسیتی است. کسی که این رسانه او را اصطلاحاً «ترنس» یا دگرباش جنسی معرفی می‌کند. پسری که از ۱۴ سالگی متوجه شده میانه چندانی با مشخصات ذاتی‌اش نداشته و بعدها خود را با اسم دخترانه معرفی می‌کند! 

یا گفت‌وگویی که چند وقت پیش با یک مدرس دانشگاه درباره «هم‌جنس‌گرایی در ایران» ترتیب داده و در حین آن تلاش می‌کند این انحراف جنسی را نیز در ایران فراگیر نشان دهد. این رسانه اما در این سوژه از طعنه و کنایه هم برای کسب کلیک استفاده می‌کند و با یک تیتر شیطنت‌آمیز می‌کوشد مقصر اصلی این جریانات را «علمای قم» معرفی کند!

این رسانه هم‌چنین در دی‌ماه سال گذشته به‌مناسبت سالگرد شهادت حاج قاسم مطلبی که البته احساسات میلیون‌ها ایرانی را جریحه‌دار می‌کرد، منتشر ساخت. مطلبی باعنوان «کمی دورتر از روایت‌های حکومتی» که البته با افزایش انتقادات و فشارهای افکار عمومی ناگزیر از حذف آن از خروجی شد. 

تازه‌ترین اقدام حساسیت‌برانگیز این رسانه اما گفت‌وگو با یک اسرائیلی فارسی‌زبان است. فردی که خود را «روزنامه‌نگار» معرفی کرده و البته ادعا می‌کند اصالتی ایرانی دارد. صرف‌نظر از انتقاداتی که وی به بدنه و تشکیلات صهیونیست‌ها دارد، تابوشکنی انصاف‌نیوز در ارتباط با سرزمین‌های اشغالی قابل توجه است. 

 

دیده نشدن، مساوی است با اضطراب فراموشی

 سلیبریتی‌های فضای مجازی عمدتا از یک ماجرا زجر می‌برند و آنها دلهره فراموشی است.

پویان مقدم روان درمانگر تحلیلی و روانکاو معتقد است: دیده نشدن، مساوی است با اضطراب فراموشی و بی رحمی جهانی که در آن زندگی می کنیم؛ دیده شدن صرفا به معنای انعکاس تصویر خود در شبکیه چشمان دیگری و مواجهه مستقیم با دیگری و مشاهده از طریق حس بینایی، نیست بلکه دیده شدن معنای وسیع تری دارد.

وی ادامه می‌دهد یکی از انواع دیده شدن، معنای مرسوم و متعارف آن است و دیده شدن، به همه آن چه گفته می شود که موجب می گردد دیگری و یا دیگران، آدمی را در ذهن و ضمیر خود حاضر بیابند، در کانون توجه شان قرار گیرد و مستقیم و یا غیر مستقیم به او بیندیشند. همچنین دیده شدن، یعنی این که در روابط و مراودات روزمره به حساب این و آن بیاید.

این روانکاو بر این باور است اضطراب تنهایی، یعنی هراس از گم شدن در پهنه ی تاریخ و از دست رفتن در فراخنای زمان است. اضمحلال «خود»، و در افتادن به ورطه غمناکی است که نمی داند کیست و در کجا ایستاده است. در این حالت است که باید «من» را با نگاه های دیگران مساوی و برابر دانست. 

 

جذب کلیک به هر قیمتی

شاید برخی رسانه‌ها از جمله انصاف نیوز هم دچار چنین دردی باشد. دچار یک دلهره، دلهره دیده نشدن و اضطرابی که باید به نحوی آن را فروکاهد. اما این فروکاستن رسانه به یک آرام‌بخش ظلمی است که اول به خود آن رسانه ضربه می‌زند و اعتبار و حیثیت آن را نابود می‌کند و سپس بدنامی‌اش به صاحبان و مدیران آن رسانه می‌رسد.

البته بعید است آقای مسعود پزشکیان که انصاف نیوز منتسب به ایشان است از چنین مسائلی مطلع باشند اما هرچه هست به نام ایشان و جایگاه اجتماعی‌شان نوشته می‌شود.

هرچه هست متولیان و مدیران این رسانه نشان داده‌اند صلاحیت مدیریت یک رسانه را ندارند و باید ابعاد این زرد نگاری‌ها در این رسانه بیشتر بررسی شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول