اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

سیدافقهی: اهمیت عراق برای ایران بیش از همه همسایگان است/ تنها اختلاف مقتدا صدر با ایران

کارشناس غرب آسیا گفت: به لحاظ امنیتی، اقتصادی، آیینی و راهبردی هیچ کشوری برای ایران به اهمیت عراق مطرح نیست.

سیدافقهی: اهمیت عراق برای ایران بیش از همه همسایگان است/ تنها اختلاف مقتدا صدر با ایران

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، خبرگزاری ایکنا گفت‌وگویی با سیدهادی سیدافقهی کارشناس مسائل غرب آسیا انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

اهمیت عراق برای ایران بیش از همه همسایگان است

- به لحاظ امنیتی، اقتصادی، آیینی و راهبردی هیچ کشوری برای ایران به اهمیت عراق مطرح نیست و با اینکه با افغانستان ۹۳۰ کیلومتر مرز مشترک داریم اما حساسیتی که ایران به تحولات داخلی افغانستان دارد به اندازه عراق نیست.

- جایگاه و ارزش دینی و تاریخی، اقتصادی و راهبردی عراق غیر قابل انکار است و اصلاً روابط بین دو ملت مسئله‌ای است که هیچ‌گاه نمی‌توان جلوی آن را گرفت و به تعبیری «لا یمکن الفراق» است.

ایران بازنده انتخابات عراق نیست

- در نظرسنجی‌های مؤسسات معتبری مانند گالوپ و برخی مؤسسات داخل عراق مشخص شده بود که جریان مقتدی صدر بازنده انتخابات است و سه ماه پیش از انتخابات قسم خورده بود که در انتخابات شرکت نمی‌کند چون حداکثر می‌توانست ۱۵ کرسی پارلمان را در اختیار بگیرد. حال چه اتفاقی افتاد که مقتدی صدر که الان با ایران زاویه پیدا کرده و با آمریکایی‌ها و الکاظمی مغازله می‌کند و جریان وی موفق به کسب ۷۳ کرسی پارلمان می‌شود؟ مسئله دیگر اینکه گروه‌های سیاسی شیعی، سنی و کرد معترض به نتایج انتخابات مدارکی ارائه داده‌اند که نشان می‌دهد آنچه سایت کمیساریای عالی برگزاری انتخابات نشان می‌دهد با رأی رایانه‌ای تفاوت دارد و قاضی زیدان و همکارانش آن را تأیید کرده‌اند

- الان قضیه به ورود مراجع تقلید رسیده و آیت‌الله حائری از معترضان حمایت کرده است. از طرفی همین الان مقتدی صدر مگر به تنهایی می‌تواند ۱۶۱ (نصف +یک) کرسی انتخابات را در اختیارات بگیرد و فعلاً ۷۲ کرسی را با شک و تردید کسب کرده است و هنوز دادگاه فدرال جرئت نکرده نتایج نهایی انتخابات را تأیید کند.

- مقتدی صدر برای جلب همکاری کردها با مسعود بارزانی مذاکره کرده اما بارزانی اعلام کرده هنوز تصمیم نگرفته‌ با جریان صدر ائتلاف کند. همچنین مقتدی صدر با محمد الحلبوسی، رئیس پیشین پارلمان و از رهبران جریانات سنی، مذاکره کرد، اما حلبوسی اعلام کرد تا جریانات شیعه بین خودشان تکلیفشان را مشخص نکنند ما فعلا به صورت جداگانه با جریان صدر ائتلاف نمی‌کنیم. این عدم ائتلاف به این دلیل است که می‌دانند وضع به هم ریخته و این انتخابات با این وضعیت به فرجام نمی‌رسد به ویژه اینکه خون به پایش ریخته شده است.

- بنابراین کسانی که مطرح می‌کنند ایران بازنده انتخابات بود اشتباه می‌کنند و ایران کنار مردم عراق است. حتی زمانی که ایاد علاوی در قدرت بود و با اینکه رابطه خوبی با ایران نداشت اما ایران از علاوی حمایت کرد.

مقتدی صدر ضد ایران نیست

- مقتدی صدر ضد ایران نیست و با ایران در ارتباط با مدیریت داخلی عراق زاویه دارد و لیکن همین آقای مقتدی صدر طبق اطلاعات موثق از راویان معتبر و صادق در سفر به عربستان در دیدار با محمد بن سلمان اعلام کرد من با ایران در ارتباط با مدیریت داخلی عراق اختلاف نظر دارم اما اگر فردا روزی جنگی شود در کنار ایران هستیم.

- مقتدی صدر و برادرش چند بار اعلام کرده‌اند عمق راهبردی ما ایران است و ما پناه دیگری جز ایران نداریم و شعارها و هجمه‌های طرفداران مقتدی صدر مربوط به داخل عراق و اعتراض به دخالت ایران است در حالی که این‌گونه نیست.

دیپلماسی منطقه‌ای ما در دولت قبل واقعا ضعیف بود

- دیپلماسی منطقه‌ای ما در دوره دولت پیشین واقعا ضعیف بود اما در میدان واقعا قوی عمل کردیم. در واقع توازن و تعادل مطلوبی بین دیپلماسی و میدان وجود نداشت.

- چند بار آقایان روحانی و ظریف و مسئولان رده‌بالای دیگر دولت پیشین به عراق سفر کردند؟ چه قراردادهای مهمی با عراق بستند؟ اما همین امارات میکروسکوپی الان در عراق در حال سرمایه‌گذاری‌های بزرگ است و در کنار آن عربستان و قطر هم همینطور.

- باید حضور فعال و راهبردی و حساب‌شده و براساس برنامه‌ریز‌ی‌های مطالعاتی داشت نه اینکه انفعالی برخورد کنیم و در نهایت یک سفر به عراق انجام دهیم و یک عکس در ضریح و حرم مطهر ائمه بگیریم و برگردیم.

می‌توانیم روابط با همسایگان را ارتقا دهیم

- واقعیت این است که ما در کشورهای همسایه از جمله عراق ظرفیت‌سازی نکردیم و همه تخم مرغ‌های خود را در سبد غرب گذاشتیم و رهبر معظم انقلاب اصرار می‌کردند وقتی غربی‌ها بدعهدی کردند و بر تحریم‌ها افزودند، نیم نگاهی به شرق هم داشته باشید.

- الان خوشبختانه یک دیپلماسی قوی و متعادلی شکل گرفته که در کنار نگاه به شرق، سفر و گفت‌وگو با غربی‌ها هم در حال انجام است و در کنار این دیپلماسی قوی، وقتی سرقت نفتی انجام می‌شود برخورد قاطع نظامی و میدانی هم صورت می‌گیرد، اما نباید در این سطح متوقف ماند و ما طرفداران قوی در منطقه داریم و در عین حال یک اقتدار ذاتی داریم و می‌توانیم روابط با همسایگان را ارتقا دهیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول