اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

جاده‌ای که جان می‌گیرد، ولی جان نمی‌گیرد!

محور قره پشتلو تنها راه دسترسی منطقه است که با وجود حجم تردد بالا (تردد بیش از 5 هزار خودرو در روز هم به ثبت رسیده است) و موقعیت استراتژیک و سابقه تاریخی منطقه، مورد بی‌مهری واقع شده و به دلیل عرض کم جاده، عدم وجود شانه، وجود پیچ‌های خطرناک، دید ناکافی و نبود روشنایی در شب، به عنوان یکی از حادثه خیزترین جاده‌های استان همواره شاهد تصادفات سنگین و تلفات جانی و مالی است، محوری که جان می‌گیرد ولی از جان گرفتن پروژه بهسازی و اصلاح آن خبری نیست.

جاده‌ای که جان می‌گیرد، ولی جان نمی‌گیرد!

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، قاسم نافذ در یاداشتی در آستانه سفر ریاست جمهوری و هیات دولت به استان زنجان نوشت: «قره پشتلو» یکی از بخش‌های شهرستان زنجان با حدود 20 هزار نفر جمعیت ساکن و تقریبا همین تعداد جمعیت فصلی است، که در تابستان و بهار به آن اضافه می‌شود.

شهر ارمغانخانه به عنوان مرکز این بخش و بیش از ۶۵ روستای بزرگ و کوچک که شاکله آن را تشکیل داده‌اند.
تکیه اعظم حسینی ارمغانخانه که شهرت ملی و جهانی دارد و وجود آرامگاه‌های شریف امامزادگان در بیشتر روستاهای قره پشتلو نشان می‌دهد که این منطقه از قدیم الایام میزبان و مأمن بزرگان دینی و مذهبی بوده و امروزه نیز این اماکن مقدس زیارتگاه دوستداران اهل بیت (ع) از جای‌جای زنجان و استان‌های همجوار است.

دشت وسیع آهوان سهرین، آبگرم وننق، طبیعت بکر روستای ماری، باغ‌های سرسبز قشلاق، تپه دوسران، چمنزار زیبا و آبشار ماتیس، چشمه سارهای حیرت انگیز «برون‌ده» و سد خاکی داش‌بلاغ که شاعران و نویسندگان از نام آنها در وزن و قافیه نثر و اشعار خود بهره جسته‌اند تنها بخشی از ظرفیت‌های طبیعی منطقه است که می‌توانند به مقصد گردشگری تبدیل شوند.

                                                     تکیه تاریخی ارمغانخانه

قره پشتلو با تقدیم دهها شهید سرافراز در راه انقلاب و دوران دفاع مقدس و مردمانی مومن و ولایتمدار که با گذشت بیش از یکصدسال از روشن شدن اولین شعله گاز در ایران، هنوز برخی از روستاهای آن از نعمت خدادادی گاز محروم هستند و تنها سهمیه آنان در زمستان‌های طاقت فرسا  چند بشکه نفت سفید است و برای گرمایش و پخت و پز از هیزم و سوخت حیوانی استفاده می‌کنند.

جاده مرگ

محور قره پشتلو تنها راه دسترسی منطقه است که با وجود حجم تردد بالا (تردد بیش از 5 هزار خودرو در روز هم به ثبت رسیده است) و موقعیت استراتژیک و سابقه تاریخی منطقه، مورد بی‌مهری واقع شده و به دلیل عرض کم جاده، عدم وجود شانه، وجود پیچ‌های خطرناک، دید ناکافی و نبود روشنایی در شب، به عنوان یکی از حادثه خیزترین جاده‌های استان همواره شاهد تصادفات سنگین و تلفات جانی و مالی است، محوری که جان می‌گیرد ولی از جان گرفتن پروژه بهسازی و اصلاح آن خبری نیست.

این جاده که روزگاری یکی از شریان‌های جاده ابریشم و راه مواصلاتی زنجان به اردبیل بوده است، در تقسیمات وزارت راه و شهرسازی به عنوان راه فرعی شناخته می‌شود و به ادعای مسؤولان این حوزه تا ارتقاء این محور به جاده اصلی، امکان جذب اعتبار و بهسازی آن وجود ندارد.

جاده‌ای که از بزرگراه منتهی به تنها فرودگاه زنجان آغاز و تا روستای بیرون‌ده ادامه دارد، سهم آن از دهها معدن بزرگ و کوچک سنگ و شن و ماسه فعال منطقه فقط تردد کامیون‌های غول پیکر و از بین رفتن آسفالت و به خطر افتادن جان اهالی است که برای تهیه مایحتاج و انجام امور اداری خود ناگزیر از تردد روزانه به شهر زنجان هستند و قطعا تعریض و اتصال آن به محور سرچم – اردبیل نقش بسزایی در توسعه کشاورزی و صنعتی، اشتغالزایی، تثبیت جمعیت و حتی مهاجرت معکوس خواهد داشت.

مرگ مراتع؛ زخمی که معادن بر طبیعت قره پشتلو می زنند

رشد بی‌رویه معدن کاوی و عملیات حفاری و خروج مواد معدنی خام از منطقه که نحوه صدور مجوز و قانونی بودن فعالیت وسیع آنان برای اهالی در هاله ای از ابهام قرار دارد، نه تنها هیچ عایدی ملموسی برای مردمان این دیار نداشته و سهم یک درصدی ناشی از فعالیت معادن صرف توسعه روستاها نشده است، بلکه موجب از بین رفتن مراتع در وسعت زیاد، کراهت منظر طبیعت و تاثیر منفی بر آب و هوای منطقه شده است تا جاییکه می‌بینیم در جایی یک کوه کامل را به طور کامل ویران و جابه‌جا نموده‌اند.

سد بعثت؛ نماد پروژه نیمه کاره

عملیات احداث سد بعثت که با هدف تامین آب شرب شهرها و روستاها و آبیاری بخش اعظمی از اراضی کشاورزی منطقه در سال ۱۳۸۹ آغاز و پس از گذشت بیش از ۱۰ سال و صرف میلیاردها تومان هزینه، اکنون فقط راه دسترسی به محل احداث آن به سرانجامی ناقص رسیده و به نماد پروژه‌های نیمه کاره که نشان از سوء مدیریت برخی مسؤولان این حوزه دارد، تبدیل شده است.

از دیگر پروژه‌های مهم که بودجه سوزی مشهود در آن به دلیل طول مدت زمان انجام، تاسف برانگیز است پروژه اتصال ادامه محور قره پشتلو از بیرون‌ده به جاده ترانزیتی سرچم - اردبیل است که با وجود زیرسازی آماده آن در بخش زیادی از طول ۱۰ کیلومتری محل احداث، به حال خود رها شده و نیاز به زیرسازی مجدد دارد.

در صورت اتمام این پروژه مسیر دسترسی زنجان به اردبیل بیش از ۴۰ کیلومتر کوتاه خواهد شد و می‌تواند تاثیر شگرفی در رشد و توسعه منطقه داشته باشد.

کشاورزی

عمده محصولات کشاورزی قره پشتلو  گندم دیمزار است که سهم قابل توجهی از سرانه تولید غلات استان را به خود اختصاص داده است.

                                                                           دشت سهرین 

ناحیه صنعتی؛ حلقه مفقوده قره پشتلو 

جغرافیای منطقه از نظر فاصله با مرکز استان، آب و هوای مناسب و خاک حاصلخیز، بستری مناسب برای تبدیل شدن به قطب گلخانه‌ای و باغداری را داراست که درصورت مهیا شدن شرایط اولیه سرمایه گذاری از سوی دستگاه‌های متولی، تمایل فعالان این عرصه برای احداث گلخانه را دوچندان خواهد کرد ولی وجود جاده‌ای غیر استاندارد که تردد کامیون‌های حامل سنگ و مواد معدنی بر شهرت آن به عنوان جاده مرگ می افزاید، سرعت رشد این شاخه از صنعت کشاورزی را در منطقه کند کرده است.

احداث ناحیه صنعتی با توجه به ظرفیت و داشته‌های فراوان منطقه به منظور ایجاد اشتغال برای جوانان و تثبیت و رشد جمعیت از مهمترین نیازهای قره پشتلو ماست که تاکنون مغفول مانده است.

اولین مزیت احداث ناحیه صنعتی، استقرار کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی استخراج شده از معادن منطقه و جلوگیری از خام فروشی خواهد بود.

سخن پایانی

حال با روی کار آمدن دولت انقلابی و نگاه به درون و اهتمام رئیس جمهور محترم به توسعه متوازن، امید آن داریم در دولت سیزدهم شاهد استیفای حقوق مردم قره پشتلو و رشد شاخص‌های کیفیت زندگی و بهره مندی اهالی روستاها از جاده استاندارد و امکانات اولیه رفاهی مثل گاز و آب شرب سالم باشیم.

خدایا چنان کن سرانجام کار
تو خشنود باشی و ما رستگار

انتهای پیام/2308

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول