اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

وزیر ارشاد: اتکای کاغذ به ارز، کتاب گران را از سبد کالایی مردم حذف می‌کند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر در بحث کاغذ به نرخ ارز وابسته باشیم، کتاب گران در سبد کالایی مردم قرار نمی‌گیرد.

وزیر ارشاد: اتکای کاغذ به ارز، کتاب گران را از سبد کالایی مردم حذف می‌کند

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، همزمان با بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و در سالروز درگذشت علامه سید محمدحسین طباطبایی آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار و تجلیل از کتابداران نمونه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر ارشاد و نیکزاد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، همچنین مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در تالار وحدت برگزار شد.

* رویکرد دولت نسبت به فرهنگ ایجابی است

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم ضمن تبریک هفته کتاب، به رویکرد دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: دولت مردمی رویکردش نسبت به فرهنگ مشخص است. این رویکرد ایجابی است؛ به این معنا که همه تلاشش را می‌کند تا به نهضت تولید فرهنگی دامن زند.

وی افزود: این نهضت در حوزه کتاب، نشر، رسانه، هنرهای نمایشی، همچنین حوزه موسیقی اصیل ایرانی و همه بخش‌های فرهنگ و هنر، رویکرد دولت ایجابی است. البته با نگاه راه‌اندازی نهضت تولیدی که این نهضت اجزاء و اضلاعی دارد که باید توأمان در یک فرایند منطقی کار کنند تا خروجی به هدف‌گذاری منتهی شود.

* گفتمان غالب در حوزه مدیریتی کشور باید تبدیل به گفتمان فرهنگی شود 

وزیر فرهنگ دولت سیزدهم با بیان اینکه ما در حوزه سیاست‌گذاری، مدیریت و نظارت باید فضای کار فرهنگی در کشور را به وجود آوریم، گفت: گفتمان غالب در حوزه مدیریتی کشور باید تبدیل به گفتمان فرهنگی شود که این امر با کار جمعی محقق می‌شود.

این مقام مسئول در وزارت ارشاد با پذیرش این مهم که مسأله مهم امروز مردم معیشت و اقتصاد است، ابراز داشت: من قبول دارم که مسأله مهم کشور امروز معیشت و اقتصاد است، اما همه باید اذعان کنیم که حل مسائل معیشتی و اقتصادی جز از طریق فرهنگ امکان‌پذیر نیست. دیروز این در حکم رهبر انقلاب برای اعضای شورای انقلاب فرهنگی به صراحت بارز بود. ایشان به نکته‌ای اشاره کردند و آن موضوع فرهنگ‌سازی و فرهنگ عمومی بود که نباید به عنوان کار تزئینی و حاشیه‌ای به آن نگریست، بلکه باید اصل و متن کار باشد، چون انقلاب ما بر پایه آموزه‌های فرهنگی بنا شده است.

* در دورنمایی نزدیک به حدود یک سال و نیم تا دو سال به نقطه مطلوب در کاغذ می‌رسیم

اسماعیلی با بیان اینکه برنامه‌های دولت در بخش‌های مختلف بر این اساس استوار شده است گفت: در حوزه کتاب و نشر ما با مسأله مهمی چون کاغذ مواجهیم. حتی روز گذشته آیت‌الله سبحانی و امروز حجت‌الاسلام دعایی به موضوع کاغذ تاکید داشتند. ما در جلسه روز گذشته دولت با آقای رئیس جمهور هم نکاتی در این‌باره را مطرح کردیم تا در حوزه کاغذ در دورنمایی نزدیک به حدود یک سال و نیم تا دو سال به نقطه مطلوب برسیم. حداقل این کار را در کاغذ کتاب خواهیم کرد تا به خودکفایی برسیم.

* اگر در موضوع کاغذ به ارز متکی باشیم کتاب گران در سبد کالایی مردم قرار نمی‌گیرد

وزیر ارشاد با بیان اینکه در مسیر خودکفایی دوستان مشکلاتی که از گذشته باقی مانده را مطرح می‌کنند، اما با ظرفیت‌های موجود و با مدیریت قوی میان دو وزارتخانه صمت و ارشاد این مشکل تا دو سال آینده حل خواهد شد، گفت: اگر این کار را نکنیم و به نرخ ارز وابسته باشیم، کتاب گران در سبد کالایی مردم قرار نمی‌گیرد. ما با موضوع ملی شدن صنعت نشر در پی ملی شدن آن هستیم تا فضای کتاب و کتابخوانی را در جامعه تسهیل کنیم.

وی به نقش کتابداران و کتابخانه‌ها در فضای کنونی اشاره کرد و گفت: بخش اصلی کار این است که مردم کتابخوان شوند و من از کتابداران تشکر می‌کنم؛ چراکه اینها جریان‌سازان اصلی فرهنگ ما هستند. این میزان کتابخانه‌ بسترهای اصلی و نیروهای فرهنگی در صف ما محسوب می‌شوند. باید تلاش کنیم نهضت کتابخوانی را که از تعبیرات مهم رهبری است از طریق این افراد محقق کنیم. من به عنوان یک مقام مسئول وقتی می‌نگرم، در قیاس با سایر حوزه‌های فرهنگی و هنری، وضعیت کتاب را خوب ارزیابی می‌کنم که این مهم محصول کار دوستان ما در صف کار است.

* ترویج فضای کتابخوانی و کتابخوان شدن مردم برعهده کارهای فرهنگی، رسانه‌ای و به ویژه کتابداران است

اسماعیلی سخنان خود را این گونه پایان داد که ما بحث تسهیل کار، حمایت و نظارت را عهده‌دار خواهیم بود، اما ترویج فضای کتابخوانی و کتابخوان شدن مردم برعهده کارهای فرهنگی، رسانه‌ای و به ویژه کتابداران است. کاری که در کتابخانه‌های عمومی صورت گرفته کیفی‌سازی خدمات بوده است. تلاش داریم با تمام مشکلات موجود به نهضت تولید برسیم. ان‌شاءالله در دولت مردمی اتفاقات خوبی در حوزه فرهنگ رخ می‌دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول