اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

حاجی بابایی: یک انسان ۴۰ ساله را نمی‌توانیم کتابخوان کنیم

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: یک انسان چهل ساله را نمی‌توانیم کتابخوان کنیم، اگرچه می‌توان تأثیراتی بر او گذاشت، اما دیگر نمی‌توان کتابخوانی را در این انسان نهادینه کرد.

حاجی بابایی: یک انسان ۴۰ ساله را نمی‌توانیم کتابخوان کنیم

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، همزمان با بیست و نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و در سالروز درگذشت علامه سید محمدحسین طباطبایی آیین گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار و تجلیل از کتابداران نمونه با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر ارشاد و نیکزاد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، همچنین مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در تالار وحدت برگزار شد.

* علامه طباطبایی ایرادات به حقی را که در تفسیر به ما می‌گرفتند، حل کرد

حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون برنامه بودجه در این برنامه با تبریک فرارسیدن روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» به کتابداران سراسر کشور گفت: این روز به مناسبت گرامیداشت علامه محمدحسین طباطبایی، مفسر بزرگ شیعه نامگذاری شده که امیدوارم فرصتی باشد که این عالم بزرگ را بیش از پیش بشناسیم.

وی افزود: علامه طباطبایی کارهای بزرگی انجام داد و با آثار خود به هزاران سوالی که در طول هزار سال در برابر شیعه قرار می‌گرفت پاسخ می‌دادند. ایشان ایرادات به حقی را که در تفسیر به ما می‌گرفتند، حل کرد. خطاب‌های قرآن را با یک تعریف، توانست به رخ جهانیان بکشد که تا امروز باب‌های جدیدی در تفسیر قرآن را پیش روی ما باز کرده است. این روز را گرامی می‌داریم و به همه کتابداران عزیز و همه افرادی که در حوزه کتاب زحمت می‌کشند و تلاش می‌کنند، تبریک عرض می‌کنم.

* میزان ساخت کتابخانه‌ها، چاپ کتاب‌ها و کارهای بزرگی که در کشور در حال انجام است، واقعاً افتخار آفرین بوده است

حاجی بابایی با اشاره به اقدامات بزرگی که در سال‌های اخیر در حوزه فرهنگ و به خصوص کتاب و کتابخوانی انجام شده است، گفت: شاید یکی از مشکلات اساسی امروز جامعه ما، این است که نمی‌دانیم در چه مسیری و با چه موانعی، چه کارهای بزرگی را انجام می‌دهیم. به عنوان مثال وقتی که مطرح می‌شود تعداد کتابخانه‌ها کم است و کتابخوانی در کشور مهجور است، باید بدانیم که چه کارهای بزرگی در کنار این محدودیت‌ها، صورت گرفته است. اقداماتی که امروز از میزان ساخت کتابخانه‌ها، چاپ کتاب‌ها و کارهای بزرگی که در کشور در حال انجام است، واقعاً افتخار آفرین بوده است.

* نیازمند ساماندهی فرهنگی در کشور هستیم

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، حوزه فرهنگ را حوزه هماوردی دانست و گفت: باید به این نکته توجه داشته باشیم که هر فرهنگی در مقابل فرهنگ‌های گوناگون، هماوردی دارد و در برابر هر فرهنگی، ضد فرهنگی وجود دارد و برای هر قدمی که در حوزه فرهنگ برمی‌داریم باید از صدها مانع عبور کنیم. بر این اساس باید به تعریف جامعی از فرهنگ که بتواند یک ملت را رشد دهد و انسان‌ها را فرهنگی کند و علو جایگاه انسان‌ها را به دنبال داشته باشد، دست یافت.

وی تاکید کرد: ما نیازمند ساماندهی فرهنگی در کشور هستیم. همه دستگاه‌های فرهنگی ما باید به صورت منظم، مرتب، همسو هم جهت و هم‌افزا فعالیت کنند، اما فعلاً جای این موضوع در کشور خالی است. در حوزه تفکر باید هماوردی وجود داشته باشد، باب اجتهاد باز باشد و تضارب آرا وجود داشته باشد، اما متاسفانه ما در حوزه عمل شاهد این تضارب آرا هستیم که بر این اساس با نگاه‌های گوناگون در عمل روبرو می‌شویم.

* یک انسان ۴۰ ساله را نمی‌توانیم کتابخوان کنیم

حاجی بابایی ادامه داد: موضوع کتابخوانی از موضوعاتی است که با تاکید پیامبر اسلام و بزرگان دین اسلام همراه بود و علاوه بر آن، کتابخوانی بین تمام ملل و مذاهب و مکاتب جایگاه ویژه‌ای دارد. اما ما باید کاری کنیم که کتابخوانی در وجود انسان نهادینه شود و این نهادینه شدن از کودکی شروع می‌شود. ما یک انسان چهل ساله را نمی‌توانیم کتابخوان کنیم، اگرچه می‌توان تأثیراتی بر او گذاشت، اما دیگر نمی‌توان کتابخوانی را در این انسان نهادینه کرد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به رویکرد خود به حوزه کتابخانه‌ها در زمان تصدی وزارت آموزش و پرورش گفت: زمانی که وزیر آموزش و پرورش بودم، کاری را شروع کردم که به صورت کامل اجرایی نشده و نیمه کاره ماند. بنده عنوان کردم که ما بیش از ۱۰۰ هزار مدرسه داریم که بر این اساس ما باید بیش از ۱۰۰ هزار کتابخانه نیز در مدارس داشته باشیم و دانش آموزان ما، هم کتابدار و هم کتابخوان و هم خریدار کتاب باشند، اما محقق نشد. ما بیش از چهل سال تلاش کرده‌ایم، اما همچنان نتوانستیم این نگاه را غالب کنیم که کاری که برای کتاب و فرهنگ انجام می‌دهیم در واقع تولید است، نه مصرف. 

* کتابداران کار بزرگی می‌کنند

وی با تقدیر از اقدامات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و کتابداران گفت: کار شما بسیار بزرگ است، اما گاهی اوقات موانع و محدودیت‌ها و کاستی‌ها باعث می‌شود که کار شما کمتر دیده شود. این به آن معنا نیست که شما به چشم نمی‌آیید، بلکه کار شما بسیار بزرگ است. در سال‌های اخیر فعالیت‌های خوبی در مجموعه اقدامات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شکل گرفته که باید تقویت شود و ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول