اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

شبهه و شایعه

آبان 98| شایعاتی که مانند بنزین روی آتش اعتراضات ریخته شد

تحریف و شایعه 2 ابزار مهم رسانه‌های دشمن در زمان ناآرامی‌های ایران است؛ در ماجرای آشوب‌های آبان 98 نیز جریان معاند با استفاده از این حربه، بنزینی روی آتش اعتراضات مردمی ریخت.

آبان 98| شایعاتی که مانند بنزین روی آتش اعتراضات ریخته شد

از شایعه تا واقعیت؛ حمزه ناجیان: ۲۴ آبان دومین سالگرد جمعه‌ای است که  آغازی شد بر «من هم صبح جمعه مطلع شدم»های رئیس جمهور دولت دوازدهم»؛ اظهارنظری که چون بنزین بر آتش اعتراضات مردم ریخته شد. دولت در اقدامی که نه پیوست رسانه‌ای داشت و نه بویی از صداقت با مردم، به طور ناگهانی قیمت بنزین را افزایش داد.

ماجرا از ساعات بامدادی جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۸ کلید خورد. زمانی که مردم به طور ناگهانی در پمپ‌های بنزین با افزایش قیمت بنزین به دو نرخ جدید مواجه شدند. زمزمه گرانی بنزین البته از ماه‌ها قبل بر سر زبان‌ها افتاده بود و تقریبا هیچ کارشناسی در مورد لزوم اصلاح قیمت بنزین شک نداشت اما دولت مدام هرگونه تصمیم در این‌باره را تکذیب می‌کرد. درست مانند اردیبهشت همان سال که خبرگزاری فارس از برنامه دولت برای افزایش ناگهانی قیمت بنزین خبر داده بود اما با تکذیب دولت مواجه شد.

ساعات پایانی روز ۲۳ آبان بود که کم‌کم زمزمه تغییر بنزین در میان جامعه مطرح شد. عده‌ای به پمپ‌بنزین‌ها هجوم بردند و صف‌های طولانی در بعضی از شهرها ایجاد شد. صبح جمعه، در شهرهای مختلف کشور، اعتراضات پراکنده‌ای صورت گرفت. مردم نگران تبعات این تصمیم ناگهانی بودند. در بعضی شهرها، عده‌ای با خاموش کردن اتومبیل خود اقدام به بستن جاده‌ها کردند. تجمع‌هایی هم در چند شهر برگزار شد و شعارهای تندی هم علیه این تصمیم و حتی علیه مسئولان نظام داده می‌شد. اما با مدیریت پلیس، همه چیز در یک روال آرام و منطقی پیش می‌رفت.

 

 

اما بلافاصله با دخالت رسانه‌های معاند و سپس چهره‌های بدنام منافق، سلطنت‌طلب و دولت‌های خارجی، مسیر اعتراضات منحرف شد؛ حضور افراد مسلح و تیراندازی به سمت مردم، حمله به مراکز استراتژیک و امنیتی همچون پالایشگاه‌ها و مراکز نظامی، آتش زدن پمپ بنزین‌ها، غارت انبارهای کالاهای استراتژیک و حیاتی، حمله به اماکن عمومی ( حدود ۱۰۰۰ شعبه بانک، ۵۰۰ مرکز دولتی، ۳۰۰۰ دستگاه خودپرداز، ۱۰۰۰ مغازه، ۲۰۰ فروشگاه زنجیره‌ای، ۵۰ مرکز نظامی و ۱۰۰۰ خودروی شخصی و عمومی)، خالی کردن کامیون‌های سنگ وسط خیابان‌ و... دیگر نشانی از اعتراضات مسالمت آمیز نمی‌داد. عده‌ای با آمادگی کامل سعی داشتند اعتراضات مردم را به سمت اغتشاش و ناآرامی منحرف کنند.

 

 

 

در کنار تمام تحرکات معاندین نگاهی به نحوه پوشش این اتفاق توسط رسانه‌های معاند و شایعاتی که در فضای مجازی منتشر شد می‌اندازیم:

 

*  دروغ آمدنیوزی رویترز درباره آمار کشته‌شدگان

یکی از مهمترین شایعاتی که در خصوص  حوادث آبان مطرح شد، تعداد کشته شدگان بود. در این میان هرکسی از خودش آماری منتشر می‌کرد. سازمان عفو بین الملل، بازوی تبلیغاتی ایالات متحده علیه دولت‌های ناهمسو از ۳۰۴ کشته صحبت کرد.

 

 «برایان هوک»، مسوول وقت امور ایران در وزارت خارجه آمریکا، کشته شدگان را ۱۰۰۰ نفر عنوان کرد.

 

اما رویترز روی دست همه این آمارها بلند شد و در ادعایی آمدنیوزمانند مدعی جان باختن ۱۵۰۰ نفر شد؛ آماری که هیچ سندی برای آن نداشت مگر اظهارات مریم رجوی، سرکرده منافقین!

 

تاخیر مسئولان در اعلام آمار دقیق کشته شدگان هم به این شایعات دامن زد  تا این که وزیر کشور پس از بررسی دقیق، آمار جان باختگان را ۲۳۰ نفر از جمله ۶ نیروی امنیتی و پلیس اعلام کرد.

 

* دروغ پیداکردن اجساد در رودخانه 

یکی دیگر از شایعات، مربوط به دستگیری بهمن پرورش غواص جانباز کرمانشاهی بود که ادعا کردند اجساد چند جوان(کشته اعتراضات بنزینی) را از سدکرج و تعداد دیگری را هم از سد کارون بیرون کشیده است. 

بهمن پرورش همان زمان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس این شایعات را تکذیب کرد  و گفت:  یک روز گفتند من سد کرج رفتم، روز دیگر گفتند رفتم لتیان و یک روز هم سد کارون که این ها کذب است حتی یک روز دیگر هم آمدند و گفتند اطلاعات به من آمپول زدند و حافظه ام را از دست دادم یا فلج شدم و روی ویلچر نشسته ام، همه این‌ها را من تکذیب می‌کنم و الان که صحبت می‌کنم سالم هستم.(اینجا)

 

جازدن یک داعشی به جای کشته اعتراضات

آن ها برای رسیدن به هدفشان یک عضو داعش را هم به جای کشته شده آبان ۹۸ جا زدند. یکی از این شایعات انتشار تصویر فردی به نام «آرش قنبری» به جای کشته‌شدگان این حوادث بود که رسانه‌های ضدانقلاب و بیگانه روی آن مانور خبری گسترده‌ای دادند.

 

اما واقعیت این است که فرد مذکور محمد مرادی، از اعضای داعش است که در سال ۲۰۱۷ کشته شده بود(اینجا).

 

* دروغ مکزیکی که به پلیس ایران نسبت دادند

حتی عده ای دیگر برای تخریب چهره ماموران با انتشار این فیلم مدعی شدند پلیس در حال غارت فروشگاه است!

 

اما بررسی‌ها نشان داد که این فیلم اصلاً به ایران ارتباط نداشته و برای کشور مکزیک بود که رسانه‌های بین المللی یک سال قبل از وقوع اعتراضات بنزینی هم منتشر کرده بودند(اینجا).

 

* جا زدن فیلم ناصریه عراق به جای ماهشهر

برای بر هم زدن آرامش روانی جامعه حتی فیلمی از ناصریه عراق را هم به عنوان  کشته‌شدن یک ایرانی در اغتشاشات آبان ۹۸ منتشر کردند.

 

* تحریف؛ پایه ثابت رسانه‌های دشمن علیه ایران 

در کنار تمام ترفندهای رسانه‌ای دشمنان در آبان ۹۸، «تحریف» بخش عمده‌ای از برنامه‌‌های این جریان را به خود اختصاص داد. به طور مثال حمایت رهبر انقلاب از تصمیم سران قوا که فرمودند «اگر سران سه قوّه با پشتوانه‌ی کارشناسی یک تصمیمی برای کشور گرفتند من از آن حمایت‌ می‌کنم» را به حمایت از گران شدن بنزین تعبیر کردند (بدون اشاره به اینکه یکی از مهمترین دلایل نارضایتی مردم، تصمیم ناگهانی و مخفیانه عمل کردن افزایش قیمت حامل‌های انرژی بود). 

 

یا در نمونه دیگر بی‌بی‌سی فارسی  صحبت‌های اسماعیلی، سخنگوی دستگاه قضا که خواسته بود مردم فتنه‌گران، خشونت‌طلبان و خرابکاران را معرفی کنند، تحریف کرد و نوشت که اسماعیلی خواسته مردم، «معترضان»! را معرفی کنند.

 

این درحالی است که بی‌بی‌سی فارسی برای حوادث۲۰۱۱ در لندن که به مراتب میزان خشونت و آسیبش کمتر بود از عبارات «آشوب، شورش، غارت و خشونت» استفاده می‌کرد و بر برقراری «امنیت» تاکید می‌کرد اما در مورد حوادث آبان، کارشناس برنامه‌اش به راحتی خرابکاری و آتش زدن و حمله به پلیس را آموزش می‌داد.

 

همچنین تسری دادن اتفاقات چند شهر به تمام کشور، گزارش لحظه به لحظه از اعتراضات و تلاش برای به خیابان کشاندن مردم و پیوستن به اغتشاش‌گران، سناریویی بود که رسانه‌های معاند از جمله بی بی سی فارسی در پی آن بودند.

 

 

در کنار تمام این شایعات، دروغ هایی مانند آتش زدن پمپ بنزین مسیر قم به اراک(اینجا)، دستگیری‌های گسترده در سبزوار(اینجا)، دروغ فیلم ساختگی اعترافات آشوبگران(اینجا)، نقل قول منتسب به رهبر انقلاب خطاب به یک طلبه‌ درباره اصلاح قیمت بنزین(اینجا)  و ... را هم می‌توان اضافه کرد که تواتر آن ها در شرایط بحرانی سال ۹۸ هرکدام تبعات زیادی را در پی داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول