اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

کتاب «وارونگی افکار عمومی» در خبرگزاری فارس رونمایی شد/ مرجعیت رسانه ها خدشه دار شده است

مراسم رونمایی از کتاب «وارونگی افکار عمومی» به نویسندگی سپهر خلجی در خبرگزاری فارس برگزار شد.

کتاب «وارونگی افکار عمومی» در خبرگزاری فارس رونمایی شد/ مرجعیت رسانه ها خدشه دار شده است

 به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، آیین رونمایی از کتاب «وارونگی افکار عمومی» با حضور سپهر خلجی نویسنده کتاب، اکبر نصراللهی رئیس دانشکده علوم‌اجتماعی،‌ سپهر خلجی مدیر روابط عمومی دفتر مقام معظم رهبری و نویسنده کتاب وارونگی افکار عمومی، اکبر نصراللهی رییس دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد مرکز، عبدالله گنجی مدیرعامل و مدیر مسئول روزنامه جوان، امیدعلی مسعودی رییس دانشکده ارتباطات دانشگاه سوره، حمید حسن پور رئیس دانشکده رسانه خبرگزاری فارس، مهدی شکیبایی رئیس فرهنگسرای رسانه، شهرام ملازاده مدیر رادیو پیام و رادیو آوا، مهدی دادجو مدیر بخش کتاب رادیو فرهنگ و اساتید علوم ارتباط در خبرگزاری فارس برگزار شد.

 

** حسن پور: مرجعیت رسانه ها خدشه دار شده است

در ابتدای این مراسم «حسن پور» رئیس دانشکده رسانه خبرگزاری فارس طی سخنانی گفت:کتاب وارونگی افکار عمومی از جمله کتاب هایی است که بلافاصله بعد از نگارش،‌کار چاپ آن انجام شد. این کتاب اشاره دارد به مهم ترین مسایلی که در حوزه سیاست با آن مواجه هستیم. در حال حاضر مرجعیت رسانه ها خدشه دار شده است و مرجعیت به رسانه های غیر ایرانی تغییر کرده است و امیدواریم با انتشار درست این کتاب اهالی رسانه به آن توجه ویژه ای داشته باشند. 

وی در ادامه با اشاره به اینکه در بحث علم، معرفت و شناخت هنوز به نقطه روشنی نرسیده‌ایم افزود: توجه انسان از شناخت محیط به شناخت خودش معطوف شد و او بعد از مدتی به بازسازی شناخت از محیط پرداخت. وارونگی افکار عمومی یک فرآیند بین فرد و جامعه است. در این فرآیند فرد دو ساحت دارد؛ او به عنوان عضوی از جامعه و همچنین به عنوان تصمیم‌گیرنده برای قشری از جامعه شناخته می شود.

حسن پور ادامه داد: اگر  دانش فرد نسبت به جامعه ناکافی باشد تصمیم های او با مشکل همراه می‌شود. وارونگی افکار عمومی  یک حوزه بین رشته‌ای است و طبیعتاً بسیاری از دانش‌های انباشته انسانی در آن دخیل هستند، از جامعه‌شناسی و علوم اعصاب گرفته تا علوم محاسباتی.

* نصراللهی: سواد ناکافی رسانه ها و مسئولان وارونگی افکار عمومی را تشدید کرده است

«اکبر نصراللهی» رییس دانشکده علوم اجتماعی ، ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی گفت: غفلت از مسائل مهم بویژه افکار عمومی  و انباشت مسائل راهبردی یکی از مسائل مهم کشور بویژه رسانه ها  است.

وی در ادامه گفت: کشور به  تعبیر مقام معظم رهبری با محاصره تبلیغاتی و جریان تحریف مواجهه است و ضرورت دارد مسئولان و رسانه ها افکار عمومی در این شرایط دریباند؛  نه اینکه با غفلت و تاخیر  در استارت و تعجیل در استاپ ، وارونگی افکار عمومی را  تشدید کنند.

نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه های حرفه ای گفت: وارونگی  افکار عمومی پدیده چند وجهی است و ریشه در عملکرد حال و گذشته مسئولان و رسانه ها و  تغییر در آرایش و تعدد رسانه ای دارد؛ وارونگی افکارعمومی به مفهوم مقاومت کاربران و مخاطبان در مقابل روایت های رسمی و یا واکنش  معکوس و برخلاف انتظار مسئولان است .

وی وارونگی افکار عمومی را نتیجه تغییر و تحولات در آرایش رسانه ای و پیشرفت تکنولوژی ارتباطی و پدیده ارتباط جمعی شخصی و تعدد و تکثر بازیگران رسانه ای و خروج کنش گری از کنش گران رسمی و حاکمیتی دانست و با اشاره به حوادث مهم مثل حوادث آبان 98، ترور شهید فخری زاده ، طرح صیانت ، سند همکاری جامع ایران و چین  افزود: در این موضوعات مهم و راهبردی به دلیل غفلت رسانه ها و مسئولان از آرایش جدید  رسانه ای ، نداشتن پیوست رسانه ای و تاخیر در پوشش آن ها ،  کشور با وارونگی افکار عمومی روبرو شده است.

نصراللهی تصریح کرد با پیشرفت تکنولوژی های ارتباطاتی و افزایش دسترسی های مردم ، کاربران و مردم با اینکه مصرف کننده هستند تولید کننده و توزیع کننده هم هستند و کنش گری از انحصار حاکمیت رسانه های رسمی خارج شده و تولید و انتشار اخبار در انحصار رسانه های رسمی نیست و این  تحولات پدیده وارونگی افکار عمومی را تشدید کرده است.

وی با اشاره به خروج کنشگری از انحصار صاحبان قدرت و ثروت و دسترسیی همگان به ابزارهای ارتباطی  تصریح کرد:‌ این روزها دیگر مسئولان و رسانه های رسمی تنها روایت کننده نیستند و هر کسی می تواند روایت خود را داشته باشد. بنابراین می شود گفت هر کسی زودتر ، حرفه ای تر ، صادقانه تر و  جامع تر روایت کند ، افکار عمومی  را شکل می دهد.

نصراللهی ادامه داد: وقتی کنش گری و میدان بازی عوض شده است، باید متناسب با این تغییرات نوع مسیر کنشگران رسمی تغییر کند اما  به نظر می رسد در این باره هم کنش گران رسمی رسانه ای و هم مسئولان داخلی این تغییرات را درک نکردند و هنوز متوجه نیستند که  دیگر فقط خودشان نیستند که حرف می زنند و نباید انتظار داشته باشند مخاطبان فقط حرف آنها را بشنوند. اما این کتاب به نویسندگی دکتر خلجی عرایض بنده را تائید می کند.

وی ادامه داد: همینطور این کنش گران رسمی و مسئولان درک نادرستی از مخاطبان دارند و دسترسی های آنها به منابع خبری را متوجه نیستند. درک ناقص و نادرست و جاماندگی در گذشته باعث می شود رسانه ها و مسئولان، از راهبردهای پنج گانه انکار، سکوت، واقع نمایی، کوچک نمایی  و بزرگ نمایی، تنها راهبرد کوچک نمایی و سکوت را اتخاذ می کنند و کمتر اتفاق می افتد واقع نمایی را اتخاذ کنند و در موضوعات مهم، پیوست رسانه ای داشته باشند. به هر صورت می توان گفت تحت تاثیر این رویکرد و راهبرد غلط بین دربانی و دروازه بانی مسئولان و رسانه ها شکافی می افتد و مسئولان یک چیزی می خواهند و مردم یک چیز دیگر و برای همین است که از کنار سوژه های راهبردی عبور می کنند یا از آنها غفلت می کنند.

وی ادامه داد: نتیجه درک ناکافی و نادرست و اتخاذ رویکرد و راهبرد غلط باعث می شود که مردم اعتمادی به روایت های رسمی و رسانه های رسمی و مسئولان نداشته باشند و این برمی گردد به اینکه مسئولان یا سواد رسانه ای ندارند یا این سواد رسانه ای ناکافی است. چون سواد رسانه ای مسئولان ناکافی است به همین دلیل از بسیاری رویدادها استفاده نمی کنند و جلوی برخی روایت ها را می گیرند که مردم را بی اعتماد می کنند. اگر سواد رسانه ای مسئولان و رسانه ها کافی باشد و اگر صادقانه با مردم رفتار کنند و اگر روایت اول را در انتشار خبرها داشته باشیم، مطمئن باشید وارونگی افکار عمومی اتفاق نمی افتد و اعتماد افزایی می شود و مردم به رسانه های خودشان توجه می کنند.

وی افزود: پیامد وارونگی افکار عمومی که آقای دکتر خلجی به خوبی در کتابشان آوردند تنزل سرمایه اجتماعی، شکست استراتژی بازدارندگی و تعرض بیشتر رسانه های رقیب و فرصت سازی برای رسانه های دشمن است.

نصراللهی ادامه داد: خروج از محاصره تبلیغاتی،‌ کسب و احیای مرجعیت رسانه ای و داشتن رسانه تراز انقلاب اسلامی و قدرت تاب آوری رسانه ای و جریان سازی رسانه ای و داشتن روایت اول، از اهداف بسیار مهم است و برای رسیدن به این اهداف راهبردی که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند به بازسازی انقلابی در ساختار و نیروی انسانی و مدیریت پیام و رویکرد و راهبردها نیاز  است.

 

** گنجی:  مهم‌ترین موضوع در وارونگی افکار عمومی داشتن یک فرایند است

«عبدالله گنجی» مدیرمسئول روزنامه جوان  در ادامه این مراسم رونمایی از کتاب، گفت: ما باید از چنین کتابی بهره برداری کاربردی داشته باشیم. مهم‌ترین موضوع در وارونگی افکار عمومی داشتن یک فرایند است. همه کارهایی که در کشور ما انجام می‌شود و افکار عمومی آن را قبول ندارند، باعث شده یک حرکت عمیق در کشور شکل بگیرد که پاسخ آن طرح بازسازی انقلابی است. شبکه‌های خارجی زیادی وجود دارند که بنا بر ذائقه ما و روحانیون تولید محتوا می‌کنند و ما همان را منتقل می‌کنیم، این یعنی ما بخشی از ابزاری هستیم که می‌خواهند با آن ماهیت جمهوری اسلامی را بزنند.

وی در ادامه نیز بیان داشت:  رسانه‌های انقلابی در کشور ما یک محافظه‌کاری نسبت به روایت اول دارند و در نشر اخبار درست تاخیر دارند. ما برای کشته‌های آبان، هیچ آماری ندادیم، اما رسانه‌های خارجی مانند رویترز آماری منتشر کردند و درست بعد از یک سال ما شروع به انتشار آمار کردیم.  در همه چیز این تأخر را داریم. حالا برای این است که برای بنزین خوشحالیم چون صدا و سیما در سریع‌ترین فرصت خبر و علت آن را اعلام کرد که اگر نمی‌کرد افکار عمومی به سمت گران شدن بنزین می‌رفت.

 

** خلجی: چرا دشمن باید به جای یک اقدام نظامی، شبکه تلویزیونی و رسانه‌ای راه‌اندازی کند؟

«سپهر خلجی» نویسنده کتاب «وارونگی افکار عمومی» درباره این کتاب گفت: نبرد امروز صحنه درگیری افکار عمومی است و شاهد این مطلب تعدد شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های ماهواره‌ای و... است. تلاش ما اثرگذاری بر افکار جامعه است. چرا دشمن باید به جای یک اقدام نظامی، شبکه تلویزیونی و رسانه‌ای راه‌اندازی کند، آن هم متناسب با ذائقه مخاطب ایرانی؟ عرصه، عرصه اثرگذاری بر افکار عمومی است. اگر دشمن هم بخواهد کار نظامی انجام دهد، یک پایه اساسی‌اش در حوزه رسانه است. سند روشن این قضیه حمله آمریکا یک سال قبل از حمله به عراق، افکار عمومی عراق را تحت تاثیر قرار داد.

وی در ادامه با بیان اینکه باید درباره وارونگی افکار عمومی کاری انجام دهیم، افزود: درباره افکار عمومی کارهای زیادی انجام شده است اما درباره وارونگی آن نه. موضوع یک موضوع کاربردی و فوری و ضروری برای نظام رسانه‌ای کشور است، چراکه بعضی اوقات مدام دچار وارونگی افکار عمومی می‌شویم. برای نگارش این کتاب، از ۴٣ نفر از فعالان حوزه رسانه و از استادان جامعه‌شناسی، روانشناسی و صاحب‌نظران حوزه رسانه هم کمک گرفتیم. 

 

خلجی ادامه داد: این کتاب بستری برای پژوهش‌های تکمیلی است چراکه نیازمند چنین پژوهش‌هایی در وارونگی افکار عمومی هستیم. یکی از استراتژی های این کتاب موضوع اقناع‌سازی است، چونکه مردم نیازمند اقناع سازی هستند تا بتوانند طرح‌ها و استراتژی‌هایشان را به تحقق برسانند. یک نکته بوجود می آید که در حذف ارز ترجیحی چقدر به اقناع افکار عمومی توجه کرده‌ایم؟ ما در بسیاری از تصمیمات راهبردی، افکار عمومی را در اولویت قرار نمی‌دهیم که کار اشتباهی است. همچنین در بسیاری از تصمیماتی که گرفته شده حتی با وجود این‌که تصمیم درستی بوده، به خاطر عدم توجه به افکار عمومی دچار آسیب شدیم. 

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول