اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

قزاقستان رئیس جدید همسود در سال 2022

نخست وزیر قزاقستان گفت: اقتصاد کشورهای همسود در سال‌های 2021-2022 به حجم تولید قبل از همه گیری کرونا، خواهد رسید.

قزاقستان رئیس جدید همسود در سال 2022

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «عسکرمامین» نخست وزیر قزاقستان در نشست شورای نخست وزیران کشورهای مستقل مشترک المنافع که به صورت آنلاین برپا شد، شرکت و سخنرانی کرد.

وی در سخنرانی خود به بهبود مستمر اقتصادهای ملی کشورهای همسود و گذار از یک برنامه ضد بحرانی به برنامه توسعه پس از همه گیری، اشاره کرد.

مامین با استناد به پیش بینی‌های صندوق جهانی پول گفت: همه اقتصادهای کشورهای همسود در سال‌های 2021-2022 به حجم تولید قبل از همه گیری کرونا، خواهد رسید.

وی به عنوان نمونه از پویایی فزاینده در حجم تجارت خارجی در فضای همسود به افزایش 27 درصدی مبادله تجاری قزاقستان در چارچوب اتحادیه کشورهای مستقل مشترک المنافع طی ماه‌های ژانویه – آگوست سال جاری تا 20 میلیارد دلار اشاره کرد.

مامین در ادامه بر لزوم افزایش سرعت تحقق پتانسیل ادغام صنعتی اقتصادهای کشورهای همسود و همچنین معرفی مدل اقتصاد «سبز» توسط کشورهای مشترک المنافع به منظور تضمین رشد پایدار تاکید کرد.

وی در بخش دیگری به اهمیت بهبود کیفیت و دسترس بودن زیرساخت‌ها، بهبود سیستماتیک و مستمر سیاست مشترک حمل و نقل، هماهنگ سازی مقررات و استانداردها، پیشگیری سیاست تعرفه‌ای هماهنگ و اعطای ترجیحات برای استفاده گسترده از ظرفیت حمل و نقلی کشورهای همسود توجه ویژه کرد.

مامین در ادامه خواستار تقویت تلاش در زمینه تولید مشترک محصولات کشاورزی و صادرات آن به بازارهای خارجی شد و گفت: یکی از زمینه‌های مهم این کار باید تحقق پتانسیل شبکه یکپارچه توزیع کالا، مبتنی بر هاب‌های مرزی و مراکز توزیع عمده فروشی باشد که امنیت غذایی و افزایش اتصال اقتصادی همه کشورهای همسود را تضمین می‌کند.

در این نشست همچنین مسائل مهم تعامل اقتصادی در داخل همسود بررسی و در نتیجه آن توافق نامه‌ای در مورد همکاری بین کشورهای عضو در زمینه حفاظت و حمایت از حق چاپ و حقوق شبکه‌های اطلاعاتی و مخابراتی به تصویب رسید.

در نتیجه این نشست همچنین برنامه جامع اقدام برای سال‌های 2021-2025 در زمینه اجرای برنامه بین دولتی همکاری های نوآورانه کشورهای همسود برای دوره تا سال 2030، برنامه اقدام برای سال هنر مردمی و میراث فرهنگی در همسود در سال 2022، کنسپسیون توسعه استراتژیک حمل و نقل ریلی در «فضای 1520» تا سال 2030 به تصویب رسیدند.

 در سال 2022 میلادی قزاقستان ریاست جامعه همسود را بر عهده خواهد داشت. نشست آتی شورای نخست وزیران جامعه همسود ماه می سال 2022 به میزبانی قزاقستان در شهر نورسلطان برپا می‌شود.

در این نشست نخست وزیران آذربایجان، بلاروس، قرقیزستان، مولداوی، روسیه، تاجیکستان، ازبکستان، معاون نخست وزیر ارمنستان، معاون کابینه وزرای ترکمنستان شرکت کردند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول