اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

ایمانی: سفرهای استانی فاصله مردم و دولت را حداقل به لحاظ روانی کم می‌کند/ برخی فقط می‌خواهند ایراد بگیرند

کارشناس مسائل سیاسی گفت: یکی از محاسن بزرگ سفرهای استانی همین است که فاصله مردم و دولت را حداقل به لحاظ روانی کم می‌کند و یک مقداری التیام می‌بخشد.

ایمانی: سفرهای استانی فاصله مردم و دولت را حداقل به لحاظ روانی کم می‌کند/ برخی فقط می‌خواهند ایراد بگیرند

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، خبرگزاری دانشجو گفت‌وگویی با ناصر ایمانی تحلیلگر و کارشناس مسائل سیاسی انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

سفرهای استانی سبک مدیریتی رئیسی است

- سفرهای استانی سبک مدیریتی رئیسی است، او قبلا هم در زمان آستان قدس و قوه قضاییه این روش را داشت و هم به سبک مدیریتی‌ای که نظام و رهبری می‌پسندند، نزدیک است؛ یعنی ارتباطات مردمی مسئولان و جمهوری اسلامی باید حفظ شود.

- در حال حاضر آنچه که باعث نمودِ بسیار این سفرها شده است، کم‌توجهی روحانی به سفرهای استانی بود؛ خصوصا در سال کرونایی که هیچ سفری نداشت.

- مشکلات کشور خصوصاً مسائلی که مردم طبقات کم درآمد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، بسیار سخت است و لازم است که مسئولان کشور این مقدار به سفرهای استانی بپردازند.

 مردم اگر رئیس دولت را کنار خود ببینند احساس آرامش می‌کنند

- کارکرد رئیس‌جمهور با کارکرد نماینده‌های مجلس متفاوت است؛ نماینده مجلس نهایتاً می‌تواند به دستگاه های دولتی گزارش دهد.

- شرایط فعلی کشور به گونه‌ای‌ست که مردم اگر رئیس دولت را در کنار خودشان ببینند، احساس می‌کنند که کسی هست تا درد دل آن‌ها را بشنود؛ همین آرامش بخش است. همین که بدانند کسی حرف‌های آنان را می‌شنود ولو این‌که شاید نتواند کار زیادی انجام دهد.

سفرهای استانی فاصله مردم و دولت را حداقل به لحاظ روانی کم می‌کند

- مردم الان با توجه به مشکلات زیاد مایلند رئیس دولت را در کنار خود ببینند تا احساس کنند فاصله‌ای بین دولت و مردم نیست. حرف‌هایشان را می‌زنند و البته انتظار هم دارند که در نه کوتاه مدت، بلکه در بلندمدت به آنان جامه عمل پوشانده شود.

- یکی از محاسن بزرگ سفرهای استانی همین است که فاصله مردم و دولت را حداقل به لحاظ روانی کم می‌کند و یک مقداری التیام می‌بخشد.

سفرهای استانی باید مدیریت شود تا توقعات را تصاعدی بالا نبرد

- ضمن اینکه اصل موضوع و مفید بودن آن را تایید می‌کنم. یک نکته‌ای وجود دارد و آن این‌که سفرها هم از جهت تعداد و هم از جهت سازماندهی مدیریتی برای اقداماتی که رئیس‌جمهور می‌خواهد در آن استان شهرستان انجام دهد، نباید به گونه‌ای باشد که توقعات را تصاعدی بالا ببرد.

- اگر رئیس جمهور در استانی یا شهرستانی وعده‌ای می‌دهد، این وعده باید قبلاً خوب روی آن مطالعه شده باشد و حتماً می‌بایست در یک زمان معقول انجام شود. در غیر این صورت به عکس خودش بدل می‌شود. یعنی نه تنها فاصله اجتماعی را کم نمی‌کند بلکه بیشتر هم خواهد کرد. این خیلی سازماندهی مهمی است.

رئیسی در سفرهای استانی نسبت به روسای جمهور قبلی کمتر وعده می‌دهد

- تا آنجایی که من اطلاع دارم تیمی که در دولت هست که قبل از هر سفر مسائل را بررسی می‌کنند و وعده‌هایی را که در حیطه مقدورات دولت است، استخراج می‌کنند.

- اگر دقت کرده باشید در این سفرها رئیسی نسبت به روسای جمهور قبلی، کمتر وعده می‌دهد. این، کار درستی است.

 اگر فاصله‌ زمانی بین سفرهای استانی بیشتر باشد معقول‌تر است

- در ابتدای کار دولت شاید تعداد بالای سفرها معقول باشد. اما این را هم باید دقت کرد که رئیس‌دولت کارهایی در مرکز دارند که جزء امور ملی است و باید انجام دهند. اهمیت‌ این موضوعات بسیار بیشتر از آن است که رئیس‌جمهور بخواهد هر هفته به سفر استانی برود.

- شاید اگر یک مقداری فاصله این سفرها بیشتر شود، مثلاً دو سه هفته یک بار معقول‌تر باشد. چون شخص رئیس‌جمهور در اوایل کار دولت بسیار اقدامات زمین مانده زیادی دارند. همینطور هماهنگی بین کابینه حضور وی در مرکز را می‌طلبد.

یکی از آثار مثبت این سفرها فعال کردن نهادهای نظارتی است

- ما اگر به این نتیجه رسیده باشیم که سیستم‌های نظارتی هم به دلیل کم‌کاری‌هایی که در دولت قبل وجود داشت، ضعیف است و دچار فرسودگی شده، می‌پذیریم که با سفرهای سرزده رئیس‌جمهور یا رئیس قوه قضائیه آن نهادهای نظارتی هم فعال‌تر خواهند شد.

- بازدید مسئولان حکومتی از ایرادهای موجود باعث می‌شود آن نهاد نظارتی هم متوجه ‌شود چه اقداماتی می‌توانسته انجام دهد و نداده. این حرکت می‌تواند آن‌ها را هم فعال کند و باید به این نکته هم توجه کرد. یکی از آثار مثبت این سفرها فعال کردن نهادهای نظارتی است. یعنی این‌که مشکلاتی که رئیس‌جمهور می‌بیند، چرا قبلا گزارش نشده.

سفرهای استانی پرهزینه نیست

- برخی فقط می‌خواهند ایراد بگیرند و دیگر مانده‌اند از چه ایراد بگیرند. نوع این سفرها به لحاظ بودجه سفرهای پرهزینه‌ای نیست.

- کسری بودجه دولت بسیار عظیم است. این‌طور که گفته می‌شود ما نزدیک ۴۰ درصد بودجه کشور را کسری داریم. این کجا و آن سفری که ده پانزده نفر با هواپیما می‌روند و در استانداری مستقر می‌شوند کجا. اساساً ارتباطی بین آن‌ها وجود ندارد.

- البته باید کاملاً دقت کرد که به هیچ وجه تشریفاتی در سفر نباشد. این تشریفات حتی در شرایطی که دولت بودجه اضافی هم داشته باشد، مضر است.

تمام مشکلات کشور با سفرهای استانی حل نمی‌شود

- کسی این ادعا را ندارد که تمام مشکلات کشور را دولت می‌تواند با سفرهای استانی حل کند. سفر استانی به صورت کلی برای اداره کشور، خصوصاً در شرایطی که ما در آن هستیم، مفید است‌. اما به آن معنا نیست که همه مشکلات را می‌تواند حل کند.

- مشکلات عمده‌ی کشور در مرکز حل می‌شود‌ مشکلات کشور کسری بودجه، استقراض دولت از بانک مرکزی، تحریم‌های جهانی، رشد شدید نقدینگی و تورم است. این‌ها را می‌دانیم. ولی دلیل بر آن نیست که رئیس‌جمهور فقط باید در مرکز بشیند و به این‌ها بپردازد یا فقط در استان‌ها مشغول سفرهای استانی باشد.

- سفرهای استانی هم درمان است، هم مسکن است، هم پیشگیری از برخی اعتراضات. سفرهای استانی همه‌ی این خواص را می‌تواند باهم داشته باشد و هیچ کدام نافی دیگری نیست‌.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول