اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

واکنش انجمن علمی، آموزشی پزشکی ایران به ادغام «وزارت بهداشت» و «علوم»

انجمن علمی، آموزشی پزشکی ایران در اطلاعیه‌ای موضع خود در خصوص ادغام وزارت بهداشت با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را اعلام کرد.

واکنش انجمن علمی، آموزشی پزشکی ایران به ادغام «وزارت بهداشت» و «علوم»

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، انجمن علمی آموزشی پزشکی ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد:در روز‌های اخیر همانند دوره‌های گذشته که دولت جدیدی شکل می‌گیرد زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که مؤلفه‌های خدمت و مردم را نشانه گرفته است.

آنها با دیدگاهی کوتاه و غیر علمی و بدون سبقه شناخت از پیش زمینه‌های علم آموزش علی العالم و آموزش پزشکی علی الخاص سخنانی بر زبان جاری می‌کنند که نه تنها علم بلکه عمل و خدمت به مردم را متزلزل می­کند.

دوران شیرین و با افتخار بعد از پیروزی انقلاب مقدس اسلامی ایران ثمره اندیشه‌های پاک و خدمتگزار و دل‌های بری از هرگونه ناپاکی و دنیا پرستی و  تعارض منافع شکل گیری فرهنگ "ادغام" به بار نشست و با فراز و نشیب‌های فراوان از سال ۱۳۵۸ لغایت ۱۳۶۴ زیر سایه پیش قراولان انقلابی جمهوری اسلامی ایران وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی متولد شد.

 برای حکومت سه وظیفه و یک رسالت تعریف می‌شود: امنیت، سلامت، آموزش و پاسداری از محیط زیست. الحق جمهوری اسلامی ایران در این راستا به دو وظیفه اصلی و بلکه سه وظیفه اصلی خود عمل کرده است. بسیاری از گویندگان چنین بیانات بی پایه‌ای، یا سن لازم برای یادآوری آن دوران خفت بار را ندارند و یا تجربه حضور در آن میدانها را.

آنها که امروز در نعمت عالمانه سلامت حضور  پیدا کرده‌اند نمی‌دانند یا نمی‌خواهند بدانند  که تنها ۱۵ درصد از مردم می‌توانستند خدمات سلامت مورد تقاضای خود را دریافت کنند و 40 درصد مردم به نیازهای اصلی حوزه سلامت دسترسی داشتند و بقیه یا به هیچ امکانی دسترسی نداشتند و یا در قبال هر نیازی مشتی دارو را از پزشکی که حتی قدرت برقراری ارتباط کلامی با آنها را نداشت  سلامت دریافت می‌کردند

آنها حتی فرآیند نیل به این جایگاه رفیع حوزه سلامت را نمی‌شناسند و نمی­‌دانند چگونه ممکن است در تمامی مراکز استانها و بسیاری از شهرهای بزرگ دانشگاه‌های علوم پزشکی شکل گرفته باشد که موجب حضور عالم ترین فرزندان این مملکت در کنار مردم سراسر کشور به عنوان اعضای هیئت علمی قرار گیرند و پاسخگوی نیازهای مردم باشند آنها  نمی‌بینند و نمی‌شنوند که در دانشگاه‌های استانها هر روز افتخار جدیدی آفریده می‌شود در دانشگاهی جشن یک هزارمین پیوند عضو گرفته می‌شود و در دانشگاه دیگری نوزاد چند ساعته ایی با دهها ناهنجاری سالم به روی والدینش لبخند می‌زند و متخصصی شب را تا صبح بر بالین مادری جوان می‌نشیند تا لطف الهی را کامل کند.

 هیهات از اینهمه ندیدن‌ها و نشنیدن‌ها. آنها حتی نمی‌بینند که دانشگاه‌های بزرگشان به دلیل عدم حضور در جامعه خبر ندارند آب و نان مملکت چه مشکلی دارد و حتی از پل و جاده و غیره بی خبر هستند.

آنها حتی نتوانستند دانشگاه‌های ملی این کشور را که افتخار ایران اسلامی در جهان بودند را سرپا نگه دارند و آنها حتی از اعتراضات اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های شریف تهران و امیرکبیر و غیره بی خبر هستند تا مسئولیت افت بین‌المللی آنها را به عهده نگیرند.

اما چند نکته متفاوت: وقتی از آموزش صحبت می‌کنیم می‌تواند انتقال دانش برای ارتقای آگاهی باشد و یا می‌تواند برای تولید ثروت باشد و یا برای مردم باشد تا هم خدمت بگیرند، هم ثروت بیافرینند و هم آگاهی و علم ذخیره کنند.

مردم محوری در آموزش و پژوهش در علم، یک انتخاب عالمانه است که در حوزه سلامت تجلی بیشتری دارد.

آنها که دستی در ساختارهای علمی آموزش دارند با عنوان‌هایی چون :

آموزش جامع نگر(CBE) Community Based Education
آموزش مبتنی بر جامعه Community Oriented Education (COE)  
آموزش پزشکی جامعه نگر(COME)  Community Oriented Medical Education
آموزش جامع نگر   Comprehensive Community Education (CCE)

آشنا هستند و بیگانگان با مردم و علم مردمی از آنها بی خبرند.

پیاده سازی فلسفه "ادغام" در جمهوری اسلامی ایران با تاسیس وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی افتخاری بود که بسیاری را خوش نیامد، اما به ناچار مورد تاکید سازمان‌های بین‌المللی قرار گرفت و به عنوان الگوی موفق به جهانیان معرفی شد.

امروز در کشورهای غربی این الگو پیاده شده است. بدون ذکر نام کشورها، هیچ واحد خدماتی در حوزه سلامت وجود ندارد که پاسخ گوی نیازهای مردم با فلسفه ادغام نباشد. بیش از سی سال است که در دنیای غرب هم این ادغام به شکل‌های مختلفی صورت گرفته است و امروز دانشگاه‌ها با پسوند "ارائه خدمات" معرفی می‌شوند. (University of ….and Health Services)

تا افتخار ایران به عنوان پیش قراول این تحول علمی در جهان باقی بماند. متاسفانه آنهایی که نه حرمت قانون را پاس می‌دارند، نه درک معناداری از سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری دارند، نه علم واقعی آموزش و پژوهش را تجربه کرده‌اند و نه خدمت به مردم را علمی می‌شناسانند، امروز وقت مردم و نظام مقدس را با این بیانات می‌گیرند که شاید بزرگترین سود برای آنها فراموش کردن نقصان‌های آموزش عالی منتسب به آنها باشد.

دفاع از "ادغام" و توصیه به فراگیر کردن آن به معنی دفاع از مجریان این فلسفه متعالی نیست، زیرا سبک انگاری و عدم اجرای مولفه‌های روشن ادغام توسط بعضی از این مسئولین است که امروز سازهای ناکوک را کوک کرده است و وقت مردم را گرفته است.

انجمن علمی آموزشی پزشکی ایران به عنوان نخستین انجمن علمی در جمهوری اسلامی ایران حسب وظیفه علمی و قانونی خود، " ادغام" را  یک حرکت متعالی دانسته و با تمام وجود از آنها دفاع می‌کند و از مخالفین آن صمیمانه می‌خواهد به جمع  خادمان به ملت برگردند و از فرافکنی‌های نامعقول خودداری کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول