اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

قداست قم بخاطر دین‌داری مردم بوده است

استاد حوزه علمیه با اشاره به جایگاه قم گفت: حضرت معصومه(س) به خاطر دین‌داری اهل قم این شهر را انتخاب کردند و در روایت داریم که زمین به مردمش قداست نمی‌دهد بلکه این اعمال صالح است که به خاک قداست می‌دهد و اگر وضعیت عفاف و حجاب قم درست نشود قداست قم هم خدشه‌دار می‌شود.

قداست قم بخاطر دین‌داری مردم بوده است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی قمی در سخنرانی شب رحلت شهادت گونه حضرت معصومه(س) در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر بانوی کرامت، اظهار کرد: ما امام زادگان جلیل القدر زیادی داریم ولی حضرت معصومه(س) در قله جلالت امام زادگان قرار دارد.

وی با بیان اینکه امام زادگان از نظر جلالت به ۵ دسته تقسیم می شوند، گفت: دسته اول امام زادگانی هستند که هیچ جلالتی نداشتند یعنی فرزند امام بودند ولی مسیر امامان را ادامه ندادند؛ مانند برادر حضرت معصومه(س) که به زید النار مشهور بود و در مدینه فتنه برپا کرد و خانه‌های مردم را آتش زد و به قدری بد بود که وقتی به دعوت مأمون در مجلسی که امام رضا(ع) حضور داشتند دعوت شد و به ایشان سلام کرد، امام رضا جواب سلام او را ندادند و او را شماتت کردند.

استاد حوزه علمیه افزود: دسته دوم امام‌زادگانی هستند که جلیل القدر هستند ولی ما مزارشان را نمی‌دانیم کجاست مانند فرزند امام صادق(ع) به نام علی بن جعفر که بسیار با عظمت است ولی مزار او معلوم نیست و اگر مزارشان معلوم بود شاید حرم بزرگی داشتند.

وی دسته سوم را امامزادگانی که جلالت قدر دارند و مزارشان هم معلوم است دانست و گفت: حضرت حمزه برادر حضرت معصومه(س) از این دسته است که مزارش در کنار حضرت عبدالعظیم(ع) است و حضرت عبدالعظیم مرتب به زیارت ایشان می رفتند ولی معروف و مشهور نیستند.

حسینی قمی تصریح کرد: دسته چهارم امام زادگانی هستند که جلیل القدر هستند و مزارشان هم معلوم است و معصومین هم سفارش به زیارتشان کرده‌اند مانند حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) که امام عسکری(ع) فرمودند اگر کسی حضرت عبدالعظیم را در ری زیارت کند مانند این است که امام حسین علیه السلام را در کربلا زیارت کرده است.

وی ادامه داد: دسته پنجم امام زادگانی هستند که جلالت قدر و مزارشان معلوم است و یک امام راجع به زیارتشان سفارش کرده و زیارتنامه هم از طرف معصوم برایشان صادر شده باشد که این امام‌زادگان انگشت شمار هستند مانند حضرت عباس(ع)، حضرت علی اکبر(ع)، حضرت قاسم(ع) و یکی از این امام زادگان حضرت معصومه(س) هستند.

استاد حوزه علمیه در عظمت شأن حضرت معصومه(س) گفت: هنوز این بانوی با کرامت به دنیا نیامده بودند که امام صادق علیه السلام وعده به دنیا آمدن و وفاتشان در قم را داده بودند و فرمودند هر کسی ایشان را در قم زیارت کند بهشت بر او واجب می شود.

وی با بیان اینکه زیارتنامه حضرت معصومه(س) را خود امام رضا(ع) بیان کرده‌اند، گفت: در عظمت حضرت معصومه(س) همین بس که علمای بزرگ ما مسابقه تقرب به ایشان را داشتند و علمای بزرگی مانند محدث قمی و شیخ عباس قمی در نوشته هایشان است که آرزو می کنم کفشدار حرم حضرت معصومه(س) باشم.

حسینی قمی با بیان اینکه اگر ما فقط به عظمت شأن حضرت معصومه(س) اشاره کنیم کافی نیست، افزود: ویژگی های این بانو اعم از علم، تقوا، پاکدامنی، عفت و… اکتسابی است و حضرت در مدینه با سختی‌های بسیاری در فراق برادر زندگی می کردند و برای دیدار برادر مهاجرت کردند و بعد از مشکلات فراوان و تحمل سختی های فراوان در قم به شهادت رسیدند.

وی با بیان اینکه اگر قم مقدس است به خاطر اهل عبادت بودن اهلش بوده است، گفت: در روایت داریم که زمین به مردمش قداست نمی‌دهد بلکه این اعمال صالح است که به خاک قداست می‌دهد و اگر وضعیت عفاف و حجاب قم درست نشود قداست قم هم خدشه دار می شود.

استاد حوزه علمیه افزود: علت انتخاب قم توسط حضرت معصومه(س) این بود که قم محل دینداری بود و باید دید که آیا امروز این حضرت از ما اهل قم راضی هستند و اگر دوباره هم بخواهند شهری را انتخاب کنند آن قم خواهد بود یا خیر بنابراین ما باید کاری کنیم که در شأن مجاورت این بانوی با کرامت باشیم.

انتهای پیام/۷۸۰۲۳

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول