اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

حضور دانش‌آموزان در فضای مجازی هیچ پیوست فرهنگی نداشت

معاون دانشگاه آزاد از بی‌توجهی‌ نسبت به آموزش مجازی دانش‌آموزان انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در دو سالی که از کرونا گذشت و آموزش‌ها مجازی شد، استفاده دانش آموزان از فضای مجازی، هیچگونه پیوست فرهنگی نداشت و به راحتی نسل نوجوان ما دو سال در فضای مجازی که هیچ حد و مرزی نداشت، رها شد.

حضور دانش‌آموزان در فضای مجازی هیچ پیوست فرهنگی نداشت

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام و‌المسلمین عبدالحسین خسرو پناه در مراسم رونمایی از بزرگ‌ترین کتابخانه دیجیتال که امروز در مرکز تحقیقات کامپیوتری نور قم برگزار شد، اظهار کرد: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور، خدمات ارزشمندی را در فرایند پژوهش و روش‌شناسی تحقیق، به محققان ارائه کرده است.

وی کتابخانه‌ها را یکی از شاخصه‌های تمدنی هر کشور دانست و گفت: ایران قبل از اسلام، مهد علم و دانش بوده و حتی صدها سال قبل از میلاد مسیح، بزرگترین کتابخانه‌های فلسفی، هیئت، کیمیا و علوم‌ پزشکی در ایران وجود داشته است. 

معاون دانشگاه آزاد اسلامی به تلاش دشمنان برای از بین بردن فرهنگ و تمدن اشاره کرد و گفت: اسکندر مقدونی وقتی ایران را فتح کرد، دستور داد کتابخانه های زیادی را آتش زدند به گونه ای که هر چه قدر آتش میزدند میدیدند کتابخانه دیگری هم وجود دارد.

وی اسلام را احیاگر تمدن ارزشمند اسلامی_ایرانی دانست و با اشاره به وجود کتابخانه‌های متعدد در مصر و شامات و کتابخانه‌های شخصی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، با وجود نگاهی که امام راحل و مقام معظم رهبری به تمدن نوین اسلامی داشتند، شاهد یک رشد چشم گیری در حوزه کتابخانه ها بوده ایم.

خسروپناه وجود منابع تحقیقاتی در کتابخانه‌های آستان قدس رضوی، آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، آیت الله العظمی مرعشی نجفی، کتابخانه مجلس و کتابخانه ملی در رشته‌های مختلف از علوم غریبه گرفته تا علوم متعارف حوزه‌های علمیه و دانشگاه را از سرمایه‌های ارزشمند ایران اسلامی دانست.

وی از تلاش های مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور که با حمایت‌های مقام معظم رهبری دنبال شده است، قدردانی کرد. 

خسروپناه با اشاره به روایت «اِذَا اَرَادَ اللهُ بِعَبْدٍ خَیْراً صَیَّرَ حَوَائِجَ النَّاسِ اِلَیْهِ گفت: امروزه بسترهای ارتباطی نوین از حوائج اصلی مردم در مسائل گوناگون اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و... است و اگر این بسترها از مردم گرفته شود، زندگی مختل می‌شود.

استاد فلسفه و حکمت حوزه علمیه قم بر اساس ادله وجوب و لزوم حفظ نظام، فضای مجازی را جزئی از نظام معیشتی و اجتماعی انسان دانست و بر حفظ آن تاکید کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: از جمله حوائج انسان، نیازهای تحقیقاتی و پژوهشی است و ما در شرایطی هستیم که دشمنان شبانه روز از فضای مجازی در راستای اهداف خودشان بهره می برند و سکولاریسم و ابتذال فرهنگی را تقویت می‌کنند.

خسروپناه با ردّ این فرضیه که فضای مجازی تماما در مسیر خطاست گفت: امروزه همه متفکران و دانشمندان جهان از فضای مجازی استفاده می‌کنند و بدان احتیاج دارند.

وی برگزاری جلسات متعدد در فضای مجازی با دانشمندان جهان را تجربه ای متفاوت در ایام کرونا دانست و گفت: باید بپذیریم که در حال یک جنگ نرم و یک جنگ شناختی هستیم؛ جنگی که در حوزه تصمیم ما و هویت نسل های بعد از ما، کاملا اثر گذار است.

خسروپناه افزود: امروزه فضای مجازی، فضای جنگ شیطان و بندگان خدا است و خلاصه باتمام امتیازاتی که در رفع حوائج اقتصادی و علمی مردم دارد؛ اما به جد با آسیب‌ها و تهدیدات فضای مجازی مواجه هستیم.

وی عالی ترین مرتبه ابزار معرفتی را قلب انسان معرفی کرد و با استناد به اینکه وحی بر قلوب انبیا نازل میشد گفت: عقل می‌فهمد؛ ولی محل دریافت وحی قلب است و جالب است که وقتی شیطان هم می‌خواد تصرف کند، قلب را هدف قرار می‌دهد و قلب انسان، ظرف شیطان می‌شود.

خسروپناه با اشاره به اینکه ۷۰ درصد از کاربست فضای مجازی مربوط به مسائل غیر اخلاقی است گفت: وقتی قلب آلوده شد دست و زبان و چشم انسان هم به راحتی در اختیار فطرت انسان قرار نمی‌گیرد.

وی با اشاره به آموزش مجازی دانش آموزان در ایام کرونا، از بی توجهی‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت ارشاد و شورای عالی فضای مجازی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه در دو سالی که از کرونا گذشت و آموزش‌ها مجازی شد، استفاده دانش آموزان از فضای مجازی، هیچ گونه پیوست فرهنگی نداشت و به راحتی نسل نوجوان ما دو سال در فضای مجازی که هیچ حد و مرزی نداشت، رها شدند. 

معاون دانشگاه آزاد اسلامی با بیان  اینکه ما در حال حاضر، در میدان جنگ شناختی هستیم و اجازه نداریم که در این جنگ، دست روی دست بگذاریم، گفت: امروز ما موظفیم که علوم اسلامی را باید به فضای مجازی منتقل کنیم زیرا دشمنانی داریم که به هیچ عنوان اجازه نمیدهند تا مردم دنیا صدای ما را بشنوند.

در پایان این مراسم از نسخه جدید پایگاه کتابخانه دیجیتال نور، با ارائه بیش از ۷۰ هزار جلد کتاب، رونمایی شد.

انتهای پیام/۷۸۰۲۳

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول