اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

48 ساعت پس از زلزله هرمزگان| از گلایه مردم از نبود چادر تا خسارت 700 میلیاردی به خانه‌های مردم/ جهادی‌ها به میدان آمدند+فیلم و عکس

48 ساعت از دو زلزله مهیب 6.3 و 6.4 ریشتری در فین هرمزگان گذشت. خبرنگار فارس با حضور میدانی در منطقه زلزله‌زده نگاهی به کمبودها و خدمات انجام شده، انداخته است.

48 ساعت پس از زلزله هرمزگان| از گلایه مردم از نبود چادر تا خسارت 700 میلیاردی به خانه‌های مردم/ جهادی‌ها به میدان آمدند+فیلم و عکس

خبرگزاری فارس - هرمزگان؛ مهدی خسروی: حوالی ساعت ۱۵:۳۸ روز یک شنبه ۲۳ آبان‌ماه ۱۴۰۰ هرمزگان شاهد اتفاقی نادر بود. دو زلزله ۶.۳ و ۶.۴ ریشتری به فاصله یک دقیقه از یکدیگر هرمزگان را لرزاند و اگر چه در ابتدا کانون این زلزله به اشتباه در لافت قشم اعلام شد اما ساعتی بعد اصلاح و کانون زلزله فین از توابع بندرعباس اعلام شد.

منطقه گیشان غربی

** کانون زلزله یعنی فین در حدود ۵۰ کیلومتری شمال بندرعباس و شعاعی به وسعت ۳۰ کیلومتر از این منطقه تحت الشعاع زلزله قرار گرفتند و حدود ۱۰۰ روستا از این زلزله متأثر شدند که بررسی‌های میدانی خبرنگار فارس حاکی از آن است که عمده خسارات زلزله مربوط به ۲۵ تا ۳۰ روستا شاهد آسیب بوده‌اند.

** در این روستاها بسته به نوع ساخت خانه‌ها که عمدتا بلوکی و سیمانی است، منازل مردم و برخی از محل‌های نگهداری دام و همین طور تأسیسات جاده‌ای و امدادی شامل خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های امداد جاده‌ای و برخی مدارس بین ۲۰ تا ۸۰ درصد آسیب دیده‌اند.

** خبرنگار فارس در بررسی میدانی از صحنه زلزله در بیش از ۱۰ روستای این منطقه مطلع شد که عمده گلایه مردم از نبود چادر در وهله اول است. آنها می‌گویند که بدلیل آسیب به خانه‌هایشان بیم آن دارند که هرلحظه در صورت بازگشت به خانه و بروز پس لرزه، خانه بر سر آنها آوار شود.

 

حضور روز گذشته فرماندهان قرارگاه مدینه منوره در مناطق زلزله‌زده

** از سوی دیگر اما مسؤولان امر از جمله مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان می‌گوید که امکان تحویل چادر به تمامی متقاضیان وجود ندارد چرا که در روستاهای فین تا صبح امروز یک شنبه بیش از ۳ هزار تخته چادر توزیع شده است اما در همین مناطق فقط ۲۶۵۰ منزل آسیب دیده‌اند.

** مهدی دوستی استاندار هرمزگان نیز ظهر امروز گفت: تاکنون ۳ هزار چادر در مناطق زلزله‌زده توزیع کرده‌ایم و در برخی از روستاها نیز امکان ایجاد کمپ فراهم شده است و کمپ‌ها نیز برپا هستند اما مردم زلزله‌دیده استقبال نکرده و خواهان تحویل چادر و بنای آن در نزدیکی منازل خود هستند و به همین خاطر از صبح امروز توزیع خانه به خانه چادر را آغاز کرده‌ایم.

 

پس لرزه 5 ریشتری عصر دیروز ساعت 17:15 دوشنبه

** شمار پس لرزه‌ها قابل شمارش نیست و بخصوص در روستاهای زلزله زده هر چند دقیقه یک بار یک زلزله کوچک زمین را می‌لرزاند. بنابر اعلام موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران و مرکز لرزه‌نگاری کشوری، از زمان وقوع زلزله اصلی تاکنون در هرمزگان بیش از ۱۰۰ پس لرزه ثبت شده است که بزرگ‌ترین آنها ۵ ریشتر و البته بیش از ۱۹ زلزله بیش از ۴ ریشتر رخ داده است.

** نیروی دریایی سپاه که از روز گذشته تعدادی لودر و گریدر به منطقه زلزله زده منتقل کرده بود، از صبح امروز و با حضور واحدهای مهندسی این نیرو در برخی از نقاط در حال کمک به بازگشایی راه‌های روستایی است. برخی تجهیزات سنگین نیز از سوی راهداری به فین منتقل شده و آنها نیز در حال پاکسازی جاده‌هایی هستند که عمدتا دچار ریزش کوه بوده‌اند.

 

** تردد در محور ترانزیتی بندرعباس - سیرجان و بالعکس نیز عادی شده است و به گفته فرمانده پلیس راه هرمزگان، اکنون تردد در تمامی طول مسیر ادامه دارد. 

** سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان و قرارگاه مدینه نیروی نیروی زمینی سپاه نیز از صبح امروز وارد عمل شده و ضمن به میدان آوردن پاره‌ای از تجهیزات مورد نیاز مردم، در حال بررسی و ارزیابی تقسیم کار برای بازسازی منازل مردم هستند.

 

حضور نیمه شب سردار مارانی و سردار سالاری در منطقه زلزله زده

** سردار محمد مارانی فرمانده قرارگاه مدینه سپاه نیز در این زمینه به فارس گفت: ۴۰۰ تخته چادر از سوی قرارگاه مدینه و سپاه امام سجاد (ع) در مناطق زلزله زده توزیع شده است و بسته‌های غذایی نیز در اختیار مردم قرار گرفته است.

** چند گروه جهادی نیز از بندرعباس خود را به فین رسانده‌اند و در گام اول در حال برپایی چادر برای مردم و توزیع ارزاق هستند. از سوی دیگر این گروه‌های جهادی درصدد هستند تا کار پخت غذای گرم را از امروز در منطقه آغاز کنند تا زلزله‌زدگان بتوانند هر وعده از غذای گرم بهره‌مند شوند.

** ۸۰۰ دست غذای گرم نیز شب گذشته از سوی دو گروه جهادی از بندرعباس پخته و به کانون زلزله و بخصوص روستای گیشان غربی، آب زمینو، رضوان وسیاهو آورده و توزیع شد.

** سردار اباذر سالاری فرمانده سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان نیز به فارس گفت: ما تجربه موفقی در زمینه بازسازی منازل مردم در کرمانشاه و خوزستان داشته‌ایم و بزودی کار بازسازی منازل مردم را که از هر موضوع دیگری مهم‌تر است تا زندگی مردم به حالت معمول بازگردد را آغاز خواهیم کرد.

** رضا مدرس معاون عمرانی استانداری هرمزگان نیز به فارس گفت: ۲۶۵۰ منزل مردم از ۲۰ تا ۸۵ درصد تخریب شده که حدود ۲ هزار منزل به تعمیرات و ۶۵۰ منزل نیز به بازسازی اساسی نیاز دارند.

** ۳۳ بقعه و مکان متبرکه نیز در منطقه فین در اثر زلزله آسیب دیده‌اند. همچنین شماری از مساجد نیز در این منطفه آسیب دیده‌اند. مسجد الله در گهره از توابع فین نیز آسیب دیده است.

** هوا در مناطق زلزله‌زده فین در شب به کمتر از۱۶ درجه بالای صفر می‌رسد که تا حدودی احساس سرما دارد. اما در طول روز دما به ۲۷ درجه بالای صفر رسید. درخواست مردم برای دریافت چادر نیز عمدتا به دلیل سرمای هوا در شب و همین طور وضعیت نامناسب منازل است که بیم ریزش آنها در صورت پس لرزه وجود دارد.

 

گلایه‌های مردم به مدیرکل هلال احمر: چادر می‌خواهیم و خانه‌هایمان را بازسازی کنید

** در جای جای منطقه زلزله زده فین از مزرا و گیشان، آب ماه، رضوان، سرزه، سربند، درسوری تا گل‌کوه و لاور، گهره و قطب آباد و زیارت و ... و با بازدید از مناطق زلزله‌زده و محورهای مواصلاتی و کوهستان‌های موجود در طول مسیر هر لحظه خدا را شکر می‌گوییم که عنایت الهی در این زلزله مشمول حال مردم هرمزگان شد چرا که اگر این زلزله در کانون‌های مهم جمعیتی و یا در عمق کمتری صورت می‌گرفت، ممکن بود صدها و یا شاید هزاران نفر جان خود را از دست بدهند.


** شبکه تلفن همراه در مناطق زلزله زده به حالت عادی بازگشته است و بسیاری از نقاط دارای اینترنت هستند. البته برخی روستاها نیز اینترنت پرسرعت ندارند و ضروری است تا دولت به روند رساندن خدمات ارتباطی به این مناطق شتاب بیشتری دهد.

** دغدغه اصلی همه مردم این منطقه که بسیاری از آنان نیز بدلیل فقر و محرومیت تحت پوشش کمیته امداد امام هستند، موضوع بازسازی خسارات است.

** احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس نیز در همین زمینه اظهار کرد: زلزله خسارات وسیعی در منطقه بدنبال داشته است و دولت برای جبران این وضعیت باید اعتبار ویژه اختصاص دهد. به گفته وی، مهم‌ترین مسأله بازسازی فوری خانه‌ها و بازگرداندن مردم به زندگی است.

** شمار زیادی از دام مردم نیز در این زلزله از دست رفته است که عمدتا از نوع بُز هستند. در همین زمینه مخبر معاون اول رییس جمهور نیز که در سفر به هرمزگان این وضعیت را مشاهده کرده بود، ضمن تأکید بر جبران این خسارات، از بنیاد برکت خواست تا در روستاها امکان اشتغال روستایی را تقویت کند و طرح‌های خود در این مناطق را گسترش دهد.

** قلعه فین در ورودی این شهر که روی تپه‌‌ای قرار گرفته و قدمت آن را از روی سفال‌های به‌دست آمده به قرون میانه اسلامی نسبت می‌دهند و در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثارملی ایران ثبت شده است، پا برجاست اما از کوهستک در فاصله بیش از ۱۲۰ کیلومتری از کانون زلزله خبر می‌رسد که بنای تاریخی گمرک کوهستک خسارت دیده و علاوه بر ایجاد ترک‌های عمیق در دیواره‌های این بنا، قسمتی از سقف بنا نیز ریزش کرده است.

 

** مسؤولان از دستگاه‌های مختلف از معاونت عمرانی استانداری گرفته تا هلال احمر، ستاد مدیریت بحران، نیروی انتظامی و صدا و سیما و راه و شهرسازی و حتی استاندار هرمزگان در مناطق زلزله زده حضور مستمر دارند اما حقیقت آن است که بی نظمی در توزیع چادر در ساعات اولیه موجب شده تا مردم هنوز در هر نقطه از کمبود چادر سخن بگویند و درخواست چادر داشته باشند.

** مسئول سازمان بسیج سازندگی هرمزگان نیز به فارس گفت: فعالیت گروه‌های جهادی استان در مناطق آسیب‌دیده آغاز شده و نیروهای جهادی استان ساعاتی پس از وقوع حادثه به مناطق زلزله زده اعزام و اکنون نیز ۳۵ گروه در این مناطق مستقر هستند.

** توزیع ارزاق نیز از سوی ستاد اجرایی فرمان امام و هلال احمر در سطح منطقه دیده می‌شود ولی آنچه بیش از هر چیز اهمیت دارد، هماهنگی میان دستگاه‌های حاضر در منطقه است که بتوانند خدمات مناسب و توام با عدالتی به مردم بدهند.

 

** حضور نماینده ولی فقیه در هرمزگان در مناطق زلزله‌زده نیز صبح امروز صورت گرفت و حجت الاسلام محمد عبادی زاده از صبح امروز تا ظهر در مناطق مختلف زلزله زده فین در حال دیدار با مردم و بازدید میدانی است.

** پرواز بالگردهای امدادی بر فراز مناطق زلزله‌زده نیز عصر امروز مشاهده شد. دو فروند بالگرد هلال احمر از ظهر امروز در حال تردد در مسیر بندرعباس به فین هستند و برخی اقلام مورد نیاز مردم در مناطق کوهستانی را به آنان می‌رسانند.

** آب و برق مناطق زلزله‌زده نیز وصل شده است و تنها در روستای ذورتو که چاه آب تأمین شرب مردم دچار مشکل شده، آبرسانی سیار از سوی تانکرهای قرارگاه مدینه منوره نیروی زمینی سپاه در جریان است.

** معاونت وظیفه عمومی نیروی انتظامی استان هرمزگان از تمدید موعد اعزام به خدمت مشمولانی که در زلزله استان هرمزگان دچار حادثه شده اند، خبر داد. این اقدام به منظور رفع نگرانی مردم و جوانان این منطقه صورت گرفته است.

** جاده ترانزیتی بندرعباس - سیرجان و بالعکس که دقیقا از کانون مناطق درگیر با زلزله در این مناطق عبور می‌کند نیز باز است و با وجود برخی شکاف‌ها و شیارها در جاده اما تردد ایمن است. راهداری نیز در مجاورت با مناطق کوهستانی این مسیر اقدام به استقرار لودر و یا گریدر کرده که اگر ریزش دوباره‌ای رخ داد، نسبت به بازگشایی مسیر اقدام کنند.

انتهای پیام/ 88055/ ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول