اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

ارمنستان، ایران را از آخرین تحولات مرزی با باکو مطلع کرد

دبیر شورای امنیت ارمنستان در ملاقات با سفیر جمهوری اسلامی ایران آخرین تحرکات مرزی بین باکو و ایروان را به اطلاع دیپلمات ایرانی رساند.

ارمنستان، ایران را از آخرین تحولات مرزی با باکو مطلع کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک مقام عالی رتبه دولت ارمنستان روز سه شنبه در ملاقات با سفیر  جمهوری اسلامی ایران، آخرین تحولات در خطوط مرزی بین این کشور با جمهوری آذربایجان را به اطلاع مقام ایرانی رساند.

به گزارش وبگاه «رادیو ارمنستان» «آرمین گریگوریان» دبیر شورای امنیت ارمنستان با «عباس بدخشان ظهوری» سفیر ایران در ارمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد. دبیر شورای امنیت ارمنستان آخرین وضعیت عملیاتی - تاکتیکی در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان را به اطلاع سفیر ایران رساند.

طرفین در این دیدار  همچنین بر امنیت و صلح منطقه‌ای تاکید و ابراز اطمینان کردند که می توان هر چه سریعتر تنش مرزی بین باکو و ایروان را کاهش داد و به روند حل و فصل مسالمت آمیز ادامه داد.

بعد از گزارش‌های اولیه امروز در خصوص تداوم درگیری در مرز شرقی ارمنستان با جمهوری آذربایجان و اتهام‌زنی‌های متقابل دو طرف، خبرگزاری «اینترفاکس» روسیه به نقل از پارلمان ارمنستان گزارش داد ۱۵ سرباز ارمنستانی در درگیری‌ها در مرز این کشور با آذربایجان کشته شده‌اند.

اینترفاکس همچنین گزارش داد وزارت دفاع ارمنستان امروز اعلام کرد که ۱۲ سرباز این کشور توسط جمهوری آذربایجان اسیر شده‌اند. وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد که ارمنستان را در تشدید عمدی تنش‌ها در مرز دو کشور مقصر می‌داند.

پیش از آن، وزرات دفاع ارمنستان اعلام کرد از ساعت ۴ بعدازظهر (به وقت محلی) وضعیت در مرز شرقی این کشور بسیار متشنج باقی مانده است.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی  تنش‌های اخیر در مرز با ارمنستان را متوجه  سیاست‌های سران ارشد این کشور دانست.

به گزارش خبرگزاری «ترند نیوز» «لیلا عبدالله‌وا» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در پاسخ  به اظهارات «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان گفت: «تمام مسئولیت تنش‌های کنونی مستقیماً بر عهده رهبری نظامی-سیاسی ارمنستان است.

وی افزود، جمهوری  آذربایجان در واکنش به تحریکات اخیر ارمنستان اقدامات مناسبی را انجام می‌دهد.

دیپلمات جمهوری آذربایجان ادامه داد: «هفته گذشته در ۹ نوامبر، حدود ۶۰ نفر از پرسنل نیروهای مسلح ارمنستان در جاده منتهی به مواضع ارتش جمهوری آذربایجان در منطقه لاچین متمرکز شدند. نیروهای مسلح ارمنستان روز ۲۲ آبان ماه به مواضع ارتش ما در منطقه کلبجر تیراندازی کردند. ما تاکید می‌کنیم که نظامیان جمهوری آذربایجان وظایف رسمی خود را در سرزمین‌های تحت حاکمیت کشور انجام می‌دهند. همچنین یادآور می‌شویم که مسئولیت اصلی تنش کنونی مستقیماً بر عهده رهبری نظامی-سیاسی ارمنستان است.»

جنگ سال گذشته بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در تاریخ نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای نخست وزیر ارمنستان، «الهام علی اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه  پایان یافت و و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول