اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

حماسه آبان داغ اصفهان از زبان شاهدان/ مردمی که پس از تشییع 370 شهید هم برای اعزام به جبهه صف کشیدند

هرچه از ۲۵ آبان اصفهان بگویم کم گفته‌ام؛ همان‌طور که حضرت امام‌(ره) گفتند «در کجای دنیادیده‌اید که در یک روز ۳۷۰ شهید تشیع کنند و همان‌طور هم صف یک کیلومتری برای رفتن به جبهه ایستاده باشد، ولی اصفهان چنین کاری کرده است».

حماسه آبان داغ اصفهان از زبان شاهدان/ مردمی که پس از تشییع 370 شهید هم برای اعزام به جبهه صف کشیدند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، اصفهانی‌ها در سخاوتمندی و حسابگر شهره هستند و این شهرت بین آسمانیان بیش از زمینیان است، چراکه در راه خدا باارزش‌ترین دارایی خود را که همانا جان شیرین باشد، مجنون‌وار در طبق اخلاص گذاشتند و از امام خود، لقب «شهر شهیدان» را هدیه گرفتند که تا ازل بر خاکیان و افلاکیان مباهات کنند از این سخاوتمندی.

و در حسابگری شهره آفاق شدند زیرا که بهشت بی‌انتهای الهی را با جان خود معامله کردند و چه معامله شیرین و پرسودی که امانت الهی را به بالاترین قیمت با صاحبش معامله و زمین خاکی را با نظرگاه وجه‌الله معاوضه کردند.

 

سیل ۲۵ آبان سال ۶۱ اصفهان، شهر و آدم‌ها را ساخت

۲۵ آبان ماه سال ۶۱ تجلی‌گاه سخاوت و حسابگری اصفهانی‌ها شد، روزی که در وصفش هرچه گفته شود کم است، روزی که سیل خروشان ایثار و جهاد ۳۷۰ رود خروشان ایمان و اخلاص، روزمرگی و دنیازدگی را از نصف جهان آن هم نه تنها سال ۶۱ که از همیشه تاریخ شست و پاک کرد.

تک تک لحظه‌های ۲۵ آبان سال ۶۱ گواهی می‌دهند که مادران و پدران و همسران و فرزندان شهدا، جگرگوشه خود را با قرآن و اسپند به مسلخ عشق فرستادند و داغ جدایی آن‌ها، دل‌ها را تا عمق جان سوزاند و خاطرشان را همچون آفتابی در سینه‌های ایشان روشن نگاه داشت.

دل‌بسته‌های همسر و بچه و مادر و پدر و عاشقان خداوند

هم شهدا دل به خانه و زن فرزند بسته بودند و هم خانواده‌ها، اما مسیر آدمی را نه بر زمین بلکه از زمین به آسمان یافته و واله نور ولایت از سرچشمه توحید شده بودند و تنها رضای یار را می‌خواستند و میدان مسابقه خیرات، گوی سبقت از هم می‌ربودند.

بازخوانی وقایع ،به دور از قضاوت ها و هیجانات متاثراز زمان وقوع، پرده از حقایق بر می دارد، مخصوصاً وقتی پای استقامت و پایداری مردمی به میان آید که یگانه دهر شوند و در عالم صحنه را به ظهور برسانند که تحیرها را حیزت زده می کند.

 

متن و حاشیه عملیات محرم

۲۵ آبان‌ماه هر سال بهانه‌ای می‌شود برای ما جنگ ندیده‌ها تا بشنویم از آن روزها، از مقاومت، ایثار و حماسه  تا در قلب و ذهنمان معنای حقیقی امنیت، آرامش، عزت و وطن نقش ببندد، محمد نادرالاصلی از رزمندگان دیروز و جهادگران امروز است که به سراغش رفته تا باگوش دل بشنویم از ۲۵ آبان ۶۱.

او در ابتدا صحبتش با اشاره‌ای  به گوشه‌هایی از متن و حاشیه عملیات محرم در سال ۱۳۶۰ اظهار می‌کند: عملیات محرم پس از عملیات‌های فتح المبین در ابتدای سال و بیت المقدس در اردیبهشت ماه در روز سه شنبه بیست و هشتم ماه محرم ۱۴۰۳ هجری قمری انجام شد و مردم امیدهای زیادی داشتند تا اتفاقات خوبی رقم بخورد و حجم گسترده‌ای از مردم به جبهه‌ها اعزام شده بودند.

این رزمنده دوران دفاع مقدس با بیان این که وقتی عملیات شروع شد که اعزام به جبهه ها خیلی زیاد بود و لشکر امام حسین(ع) آن موقع تیپ بود و در شروع عملیات تبدیل به لشکر شد، ادامه داد: این عملیات سرخط مقابله با دشمنان بود و بیشتر شهدا در مناطق عملیاتی شرهانی بودند، آنجا هم دشمن از ما تلفات گرفت و هم ما.

 

خانه‌هایی که برای ۱۰۰۰ شهید، قبر شدند

وی تصریح کرد: این عملیات منجر شد قریب به هزار نفر شهید دادیم که عمده آنها اصفهانی بودند و از این تعداد ۳۷۰ نفر را در یک روز یعنی ۲۵ آبان ماه تشییع کردند، این تعداد شهید خیلی زیاد است که شاید شهر تحمل نداشته باشد در یک یا دو روز تشییع کند تا جایی که در گلستان شهدا جا نداشتیم.

نادرالاصلی خاطرنشان کرد: خانه هایی نزدیک مزار یوشع نبی(ع) وجود داشت که خانه‌ها خریده و صاف شد و شهدا را در آنجا دفن کردند، یادم هست با حسین عطایی قبل از شهادتش رفتیم گلستان شهدا، گفت فلانی مرا اینجا به خاک میسپارند، فکر کردم شوخی می‌کند، قبری کنده بودند، رفت داخل قبر خوابید و بعد از دقایقی بیرون آمد، گفتم حسین چه کار می کنی؟ گفت من را می‌آورند این‌جا، آن موقع من ۱۹ ساله و او ۱۷ ساله بود که در عملیات محرم شهید شد و اکنون چهل سال از آن  اتفاقات می گذرد.

آن موقع پدرها از پسرها سبقت می‌گرفتند

شاهد عینی حماسه ۲۵ آبان سال ۶۱ اصفهان تاکید کرد: من در عملیات بیت‌المقدس با دایی‌ام دکتر نیک‌نژاد در یک لشکر اما در گردان های متفاوت بودم، آن موقع  بچه‌ها از پدرها سبقت گرفته بودند، خیلی‌ها در شناسنامه‌ها دست می‌بردند و صبر می‌کردند پدر برود و بعد بچه‌ها می‌رفتند.

وی در ادامه ابراز داشت: ای کاش در میدان امام خمینی(ره) نمادها و نشانه‌هایی به کار رود که بوی شهادت  و ایثار دهد، یادم هست وقتی جنازه‌ها را از عالی‌قاپو بیرون می‌آوردند اگر آن ۳۷۰ شهید هر کدام نیم دقیقه طول می‌کشید بیاورند بیرون و در میدان از پشت مطبخ خارج کنند، چیزی حدود ۳ ساعت زمان می‌برد که تشییع انجام شود.

 

 

آنچه در عملیات محرم رقم خورد

نادرالاصلی یادآور شد: گواهان می‌گویند که یک سر تشییع جنازه فلکه فیض بود و یک سرش میدان امام خمینی(ره) و در این ۳ ساعت مردم حاضر بودند، خاطرم هست مقارن ماه محرم بود که عملیات محرم در دهم آبان سال ۶۱  با رمز یا زینب(س) شروع شد، وقتی عملیات شروع شد چند اتفاق افتاد، یکی این بود که این عملیات حدود ۱۰ روز طول کشید.

پیشکسوت دفاع مقدس افزود: در ادامه عملیات سد موسیان شکست و یک سری از رزمندگان را آب برد، جاهایی بود که روزها دست ما بود وشب‌ها دست عراقی‌ها و طول می‌کشید تا موقعیت این مکان‌ها در دست ما تثبیت شود، شب ۱۰ آبان که عملیات شروع شد، شب ۱۴ محرم بود. هنوز مردم پرچم های عزای امام حسین(ع) را عوض نکرده بودند، اما خبر داشتند عملیات بوده است.

مردم ما را مسوؤلین نشناختند جز امام راحل

وی اذعان کرد: وقتی جنازه‌ها را آوردند، دو سه روز طول کشید که خانواده‌ها آماده شوند، نمی‌شود ترسیم کرد، در هر کوچه شهیدی بود، غم و غصه مردم از جوان‌های پرپر شده خیلی سنگین بود، قرار نبود این تشییع اینطور صورت پذیرد.

نادرالاصلی عنوان کرد: مردم ما را مسوؤلین نشناختند جز امام راحل، اما بعضی مسوؤلین می‌گفتند نگوییم این‌قدر شهید دادیم بعضی اما مخالف بودندو خیلی بحث سنگینی بود چرا که وقتی عملیات انجام می‌شد خانواده‌ها جویای بچه‌هایشان بودند و به مسؤولان زنگ می‌زدند.

هنوز از عملیات محرم مفقود الاثر داریم

رزمنده دوران دفاع مقدس بیان داشت: آقای سید علی بنی‌لوحی خیلی کمک کرد که جنازه‌ها پیدا شود،خیلی از جنازه‌ها را آب برده بود، تیمی را فرستاد که جنازه‌ها را آوردند. بعضی افراد بودند که در عملیات دیده شده بودند ولی ۸ روز بعد ناپدید شدند و بعد پیدا شده بودند که به عنوان شهید آوردند، شهدا را طی چند مرحله که بعضی‌ها مربوط به شهرستان‌ها هم بودند را می‌آوردند و تشییع می‌کردند.

وی در پایان گفت: در آن عملیات تعداد زیادی فرمانده شهید شدند، احوال عجیبی بود و در آن عملیات فرمانده شهید قربانی، شهید گرامی، شهید رئیسی که جانشین لشکر بودند، همگی در این عملیات شهید شدند و مردم می‌دانستند وقتی فرمانده گردان شهید شده یعنی افراد زیادی از گردان شهید شده‌اند.

این رزمنده دفاع مقدس تصریح کرد» مردم آمادگی داشتند و با تعاون سپاه مرتبط بودند، برخی را خبر داشتند که همرزمشان شهید شده یا آب برده و برخی را هم خبر نداشتند؛ نکته قابل توجه دیگر اینکه هنوز هم از عملیات محرم مفقود الاثر داریم.

زمانی که مردم نوحه خوانی می‌کردند، خبر پرپر شدند جوانان خودشان رسید

سال ۶۱ خورشیدی هنوز بوی محرم الحرام درپرچم‌ها و علم‌های شهر تازگی دارد، هنوز مردم نوحه «جوانان بنی هاشم کجایید» را زمزمه می‌کنند که خبر از پرپر شدن جوانان خودشان در شرهانی می‌آید.

۳۷۰ شهید از یک شهر؛ خبر کمرشکن است، چطور چشم‌های نگران اهل حرم خبردار شود، عاشورای ایران در شرهانی اتفاق افتاده و بوی غم و غصه همه جا را فراگرفته، میدان امام خمینی(ره) دیگر جای قیل و قال کسب و کار نیست، این بار جریده عشاق جهان شده است، درست ۴۰ سال پیش در چنین روزی جمع مستان، نه اندک‌اندک که همه باهم بال‌هایشان را به سوی ابدیت گشوده بودند.

چه نظرگاه بی بدیلی دارد این میدان، طاق‌های آبی فیروزه‌ای با چین‌های منظم از غرفه‌های بهشت در زمین حکایت دارند، این بار مردان بهشتی را به حقیقت در خود به سوی روضه الجنان بدرقه‌گر شده‌اند.

شهیدان شرهانی از غرفه‌های بهشتی میدان امام خمینی(ره) تا میعادگاهشان، قدم‌ها، دل‌ها و چشم‌ها را تا به این‌جای تاریخ کشانده‌اند و امروز، ۲۵ آبان ۱۴۰۰ ظهورشان معنای دیگری دارد و خبر از آمدن تکسوار حجاز می دهند.

بااینکه ۳۷۰ شهید آمده بود، مردم می‌خواستند به جبهه بروند

 همچنین مرتضی آراسته، از دیگر رزمندگان دفاع مقدس است و امروز روایت‌گر روزهایی است که نسل ما اگر چه با چشم سر شاهد آن نبودند اما آن روزها  را  با قلب هایشان می‌بینند.

وی صحبتش را با تشریح حس و حال روز تشییع آغاز کرده وخاطرنشان می‌کند: یک سر جمعیت در میدان امام (ره) و جلوی عالی‌قاپو بود و سر دیگر تکیه شهدا، این جمعیت بی‌نظیر شهدا را تشیع می‌کردند و بااین‌حال بازمی‌دیدیم که همه در صف ایستاده‌اند که به جبهه بروند، بااینکه ۳۷۰ شهید آمده بود اما مردم می‌خواستند برای کمک به جبهه و برای جنگ نابرابر بروند.

پیشگام انقلاب اسلامی عنوان کرد: در اصفهان استاد فخرالدین حجازی سخنران بود و با شور و حالی سخنرانی کرد که میدان امام را به هیجان آورد، خود ماهم چنین تشییع جنازه‌ای در اصفهان ندیده بودیم وعده‌ای را موظف کردیم تا خانه‌های نزدیک به تکیه شهدا را برای خاک‌سپاری بخرند که مردم نیز بادل و جان فروختند.

وی تصریح کرد: هرچه از ۲۵ آبان بگویم کم گفته‌ام؛ همان‌طور که حضرت امام (ره) گفتند «در کجای دنیادیده‌اید که در یک روز ۳۷۰ شهید تشیع کنند و همان‌طور هم صف یک کیلومتری برای رفتن به جبهه ایستاده باشد، ولی اصفهان چنین کاری کرده است».

وی بیان کرد: درسال‌های ۹۲ و ۹۶ در این روز دو ملاقات با مقام معظم رهبری خانواده شهدا ایثارگران و مسؤولین داشتند که من هم توفیق داشتم در هر دو ملاقات باشم و مقام معظم رهبری وصف اصفهان را گفتند که «شهر اصفهان شهری استثنا بود و ازنظر مدیریت و تفکر با جاهای دیگر فرق می‌کرد و ما درجاهای دیگر کشور مثل اصفهان نداشتیم».

ضعف و تقصیر در انتقال تاریخ

به نظر می‌رسد در انتقال تاریخ افتخارات و شکوه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به نسل‌های پس از انقلاب، موفق عمل نکرده‌ایم و مفاهیمی چون حماسه و قهرمان را به درستی از وقایع و حقایق تاریخی خود برای ایشان معرفی نکرده‌ایم.

در انجام این وظیفه خطیر و مهم، نه تنها مسؤولان امر از آموزش و پرورش تا شهرداری بلکه مردم کوچه و بازار و دانشجو و طلبه وظیفه داریم که تاریخ شهید نشود و جای شهید و جلاد عوض نشود و آن موقع است که می‌توان انتظار عبرت آموزی از تاریخ داشت.

 

انتهای پیام/۶۳۱۰۶/ج/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول