اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

درخواست سازمان ملل از باکو و ایروان در حفظ خویشتنداری

سخنگوی سازمان ملل متحد از باکو و ایروان خواست با انجام گفت‌وگو و حفظ خویشتنداری از تشدید تنش در منطقه خودداری کنند.

درخواست سازمان ملل از باکو و  ایروان در حفظ خویشتنداری

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، سخنگوی سازمان ملل سه شنبه شب به وقت تهران گفت که سازمان ملل خواستار گفت‌وگو بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان پس از درگیری‌های تازه مرزی است.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» «فرهان حق»، از سخنگویان «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد در یک نشست خبری گفت که سازمان ملل با نگرانی گزارش‌های مربوط به خشونت‌های اخیر بین این دو همسایه را دنبال می‌کند.

سخنگوی سازمان ملل متحد با اشاره به توافق بین این دو کشور و روسیه گفت: «در این مرحله،ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم خویشتن داری کرده ، مطابق بیانیه‌های سه‌جانبه نهم و یازدهم ژانویه عمل کنند و نگرانی‌های مربوط را به صورت مسالمت‌آمیز از طریق گفت‌وگو برطرف کنند.»

وی افزود: «ما می‌خواهیم از بازگشت به تشدید تنش‌هایی که قبلاً داشتیم جلوگیری شود.»

این بیانیه به دنبال تازه‌ترین دور از درگیری‌های مرزی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان صادر شد. ایروان و باکو هر کدام دیگری را مقصر درگیری تازه معرفی کردند. در این بین جمهوری آذربایجان از جراحت دو تن از نیروهای خود خبر داد و ارمنستان نیز از اسیر شدن 15 تن از قوای خود و جراحت و کشته شدن چند پرسنل نظامی خبر داد.

«سورن پاپیکیان» وزیر دفاع ارمنستان شامگاه سه‌شنبه به وقت تهران از آتش‌بس در مرز با جمهوری آذربایجان خبر داد. وزارت دفاع روسیه نیز خبر داد که پس از تماس تلفنی وزیر دفاع این کشور با وزرای دفاع جمهوری آذربایجان و ارمنستان، باکو و ایروان اقدامات لازم را برای آتش‌بس در منطقه مرزی اتخاذ کردند.

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه روز سه‌شنبه تلفنی با سورن پاپیکیان و «ذاکر غسانوف» وزیر دفاع جمهوری آذربایجان گفت‌وگو کرد. در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است که شویگو در این تماس تلفنی با غسانوف و پاپیکیان درباره تشدید اوضاع در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه کوهستانی «کیلیسالی» صحبت کرد.

جنگ سال گذشته بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در تاریخ نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای «نیکل پاشینیان»  نخست وزیر ارمنستان، «الهام علی اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول