اخبار فارس من فارس TV افکار سنجی توانا

اقتصادی  /  بازار

گفتگو با مدیرعامل مدی مدیا، درباره مزایای پرونده الکترونیک سلامت، نسخه نویسی الکترونیکی و نوبت دهی آنلاین

با آنلاین شدن عموم کارها، ورود پزشکی به این عرصه دور از انتظار نبود. اما بیماری کرونا سرعت این کار را افزایش داد.

گفتگو با مدیرعامل مدی مدیا، درباره مزایای پرونده الکترونیک سلامت، نسخه نویسی الکترونیکی و نوبت دهی آنلاین

نوبت دهی پزشکی که قبلا به صورت حضور در مراکز درمانی و گاهی از طریق سایت های بیمارستان ها اتفاق می افتاد، به صورت آنلاین و با اتصال به پرونده الکترونیک سلامت و با ویژگی نسخه نویسی الکترونیک و قابلیت تعریف برای همه مطب ها و مراکز درمانی توسط تیم مدی مدیا طراحی شد.

در این خصوص گفتگویی با آقای یوسف محمدپور موسس و مدیرعامل سامانه مدی مدیا، در خصوص پرونده الکترونیک سلامت ونسخه نویسی الکترونیکی انجام شده که در ادامه به آن می پردازیم.

سامانه مدی مدیا از چه سالی و با چه رویکردی آغاز به کار کرد؟

مدی مدیا با بیش از ۱۰ سال تجربه در زمینه نرم افزارهای مطب و کلینیک از سال ۱۳۸۸ شروع به فعالیت کرد و در سال ۱۳۹۹ با توجه به رویکرد متولیان نظام سلامت در خصوص تقویت پرونده الکترونیک سلامت و ثبت نسخ آنلاین در نسخه نویسی الکترونیکی به صورت یکپارچه ورژن جدیدی با برند مدی مدیا را رونمایی کرد.

فکر اولیه طراحی سامانه مدی مدیا چگونه و با چه هدفی جرقه خورد؟

ایده مدی مدیا بیش از یک دهه قبل در زمانی که پدر مرحومم دچار بیماری سرطان شده بود اتفاق افتاد، که در حین رفت و آمد بین مطب ها و پزشکان مختلف، مدارک پزشکی پدرم روز به روز بیشتر میشد و بعد از گذشت چند ماه و انجام آزمایشات و تصویربرداری های مختلف و بالا رفتن حجم این مدارک و سخت تر شدن حمل کردن آنها بین پزشکان متعدد و حتی گم شدن یا مخدوش شدن برخی از آنها، باعث شد به فکر دیجیتالی کردن این مدارک بیفتم و بعد از اون مدتها در ذهنم برای برطرف کردن این موضوع چالش داشتم و بالاخره بعد از مدتها تحقیق و ارتباط نزدیک با پزشکان مختلف و شناسایی کامل نیازهای مطب ها و کلینیک ها ، یک نسخه نرم افزار مطب و کلینیک را طراحی و راه اندازی کردم ، سامانه مدی مدیا ورژن جدید اما با رویکرد متفاوت تر از همان نرم افزار است، که بیش از یک دهه است در این زمینه فعال است و بیش از ۵ هزار پزشک را تحت پوشش خود دارد.

چه نیازی در حوزه سلامت و پرونده نویسی رخ داد که آبادیس سلامت امروز، مدی مدیا را پایه گذاری کرد؟

یکی از مهمترین موارد، سیاست گذاری متولیان نظام سلامت ( وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ) و سازمانهای بیمه گر ( مانند سازمان تامین اجتماعی و سازمان بیمه سلامت ) و … در خصوص تقویت سپاس (‌ سامانه پرونده الکترونیک سلامت ) و نسخه نویسی الکترونیکی جهت یکپارچه سازی سیستم های اطلاعات سلامت است. از دیگر موارد مهم میتوان به تحلیل لحظه ای اطلاعات تجمیعی مانند: انواع بیماری ها ، جغرافیای بیماری ها ، بیماری های مسری و … از سیستم های اطلاعاتی سلامت مانند: HIS - OIS - EMR - EHR - LIS - PIS و … اشاره کرد که جهت پایش و کنترل سلامت عمومی مورد استفاده قرار میگیرد.

با توجه به اینکه در حوزه نوبت دهی پزشکی و ثبت نسخه الکترونیک سامانه های مشابه بسیاری فعالیت میکنند، راه حل شما برای پرهیز از موازی کاری چیست؟

یکی از مهمترین چالش هایی که در مدی مدیا به دنبال رفع آن بودیم تجمیع پراکندگی خدمات در سامانه های مختلف بود . عموما پزشکان مجبور بودند که نیازهای خود را از طریق چندین سامانه رفع کنند. اما در مدی مدیا تمامی این نیازها از قبیل نرم افزار مدیریت مطب و کلینیک ، نوبت دهی آنلاین ، نسخه نویسی الکترونیکی ، پرونده نویسی الکترونیکی ، صفحه شخصی پزشکان و … به صورت یکپارچه در اختیار پزشکان قرار گرفته است و پزشک به راحتی و با سرعت بالاتری به اطلاعات بیمار دسترسی خواهد داشت و دیگر نیاز به استفاده از چندین سامانه و دوباره کاری ندارد. در اینجا البته لازم به ذکر است که بیمار هم دیگر نیاز نیست که به چندین سامانه مختلف رجوع کند.

امروزه امنیت در فضای آنلاین با توجه به گستردگی و پیشرفت تکنولوژی و خدمات الکترونیک در بین مردم اهمیت بسیاری دارد، مدی مدیا برای امنیت اطلاعات بیماران و حفظ حریم شخصی در این حوزه چه تدبیری اتخاد نموده است ؟

از آنجا که حفظ اسرار شهروندان در حوزه سلامت بالاترین حساسیت ها را دارد، بدین منظور استراتژی های مختلفی برای اینکار در نظر گرفته شده است، که یکی از موارد این است که تمامی اطلاعات کاربران مدی مدیا به صورت کاملا رمزنگاری شده در بهترین دیتاسنترهای کشور نگهداری و حفظ میشود. در سامانه مدی مدیا احراز هویت و کنترل دسترسی کاربران ( پزشک ، دستیار ، منشی ،‌ بیمار و … ) بر اساس استاندارد ها به صورت کاملا هوشمند تعریف میگردد تا از دسترسی های غیر مجاز جلوگیری شود.


آیا سازمانهای بیمه گر و متولیان حوزه سلامت بر مدی مدیا نظارت دارند؟

بله ، مدی مدیا مفتخر است تمامی مجوزها و گواهینامه های مورد نیاز از سازمان های مربوطه اعم از : وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ، سازمان نظام صنفی رایانه ای، سازمان تامین اجتماعی و سازمان بیمه سلامت و … را کسب نماید. مدی مدیا سعی کرده با حفظ کنترل کیفیت خدمات و رضایتمندی کاربران خود، گواهینامه ها و مجوزات مذکور را تمدید و پیش از پیش در کیفیت خدمات و رضایتمندی کاربران بیفزاید. 


مدی مدیا برای طراحی ، توسعه و پیاده سازی نرم افزار مطب و کلینیک از چه متخصصانی استفاده کرده است؟

مدی مدیا سعی کرده با حفظ روحیه کارآفرینی از تمامی متخصصین مربوط به این حوزه از قبیل: پزشکان، پیراپزشکان، هوش مصنوعی، علم داده، متخصصین انفورماتیک پزشکی، مدارک پزشکی، مدیریت اطلاعات سلامت، فناوری اطلاعات سلامت و مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات و … بهره گیرد. 


آیا نرم افزار مطب و کلینیک مدی مدیا برای تمام تخصص های پزشکی قابل استفاده است ؟

بله . مدی مدیا با ایجاد قابلیت هایی مانند فرم ساز تخصصی و پرونده نویسی با قلم نوری، امکان استفاده در تمامی تخصص های پزشکی را دارد.


نحوه احراز هویت پزشکان در مدی مدیا چگونه است؟

مدی مدیا با اتصال به سرویس های احراز هویت سازمان های مربوطه، تمامی پزشکان مجاز به فعالیت را به صورت کاملا اتوماتیک و مطمئن احراز مینماید.


سامانه مدی مدیا چه امکاناتی را به بیماران ارائه می دهد؟

بیماران در مدی مدیا میتوانند با جستجو در کاملترین و جامع ترین بانک اطلاعات پزشکی کشور ( حدود ۳۳۰ هزار نفر از پزشکان، پیراپزشکان، دندانپزشکان، روانشناسان و … ) پزشک را انتخاب و خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند. در مدی مدیا بیماران می توانند به صورت اینترنتی نوبت دهی پزشکی را انجام دهند. مدی مدیا قابلیت نوبت دهی پزشکی به شیوه های مختلف اعم از نوبت حضوری، نوبت مشاوره آنلاین ( صوتی ، تصویری ، متنی ) را در اختیار بیماران قرار میدهد. 

پرونده الکترونیک بیمار قابلیت دیگری است که در اختیار بیماران قرار میگیرد که بیماران می توانند در پنل کاربری خود تمامی سوابق درمانی ،‌ نسخه ها ، نوبت ها ، آزمایش ها و … را مدیریت نمایند.

چرا بهتر است که بیماران در مدی مدیا از پزشکان نوبت آنلاین بگیرند؟

یکپارچه سازی خدمات در مدی مدیا باعث میشود که در وهله اول ارتباط  پزشک و بیمار به طور خیلی سریع برقرار شده و سپس تمامی مراحل مربوط به پذیرش،‌ ویزیت‌، تشخیص و درمان به صورت کاملا سیستماتیک طی گردد.

در مدی مدیا بیمار میتواند قبل از مراجعه به پزشک در پنل کاربری خود خوداظهاری ( شرح حال، سوابق بیماری و … ) و مدارک پزشکی ( گزارش آزمایشات، سی تی اسکن و … ) را وارد نموده تا در هنگام ویزیت در اختیار پزشک قرار گیرد. این قابلیت باعث میشود اولا بیمار بتواند در فرصت مناسب و به دور از استرس موارد مربوطه را خوداظهاری نموده و ثانیا در وقت پزشک صرفه جویی شود و در نهایت منجر به بهبود کیفیت تشخیص و درمان بیمار گردد.

مزیت پرونده الکترونیک سلامت نسبت به پرونده های کاغذی چیست؟

از مهمترین مزایای پرونده الکترونیک سلامت می توان به : 

سهولت دسترسی به اطلاعات سلامت
افزایش دسترسی به اطلاعات یکپارچه بیماران
صرفه جویی در زمان بیماران و پرسنل سلامت
کاهش خطاهای پزشکی
کاهش خطا در نسخه نویسی
کاهش خطا در تفسیر نتایج آزمایشات و تصاویر تشخیصی
کاهش آزمایشات و نسخه های تکراری
بهبود نتایج درمان
افزایش مشارکت بیمار در مراقبت از خویش
تسهیل در آموزش و پژوهش
بهبود مدیریت منابع انسانی و فیزیکی در حوزه سلامت
بهبود مدیریت بیماری های مسری
بهبود نظارت بر خدمات بهداشتی درمانی
قابل انعطاف و قابلیت به روز رسانی
تسهیل در فرایند ورود داده ها
قابلیت نمایش در فرمت های مختلف
قابلیت تبادل اطلاعات درون سازمانی و برون سازمانی
یکپارچگی اطلاعات چند رسانه ای ( تصاویر، فیلم و صدا)
دسترسی بیمار و ارائه دهندگان مراقبت بهداشتی به اطلاعات مراقبت بهداشتی
امکان بررسی سیستماتیک اطلاعات مربوط به نتایج بهداشتی
ارتقاء سطح کارایی و اثربخشی
حذف رویه های تکراری و غیر ضروری
مدیریت زمان (پایین آوردن زمان پذیرش ، زمان ترخیص ، زمان انتقال بیمار ، زمان ORDER نویسی پزشکان و درخواستهای پاراکلینیکی ، زمان اخذ جوابها ، زمان مراجعه به اطلاعات قبلی پرونده)
بالا بردن میزان دقت در درج اطلاعات و درخواستها که در حالت دستی ناخوانا و ... هست
تسریع ارتباطات بین بخشی و در نهایت بالابردن میزان رضایت بیمار
ارائه خدمات بهتر ، دریافت آمار و گزارشات روزانه و زمانی
اطلاع از وضعیت درآمد و هزینه بیمارستان
تنظیم و تعدیل نیروها ی انسانی
بهبود کیفی وضع خدمات درمانی
استخراج آمار و اطلاعات با روشهای سریعتر
برقراری ارتباط با سیستمهای پزشکی
رسیدن به یک بانک اطلاعاتی توزیع شده در سطح کشور و ایجادارتباط با شبکه های بهداشت جهانی
افزایش تعامل پذیری سیستم های اطلاعاتی

مزایای آنلاین بودن نرم افزار مطب و کلینیک مدی مدیا چیست ؟

به طور خلاصه یکی از مهمترین مواردی که میتوان به آن اشاره کرد در دسترس بودن لحظه ای اطلاعات بیماران است، و دیگر مثل سابق نیاز نیست که پزشک فقط در محیط مطب یا کلینیک به پرونده بیماران دسترسی داشته باشد و اکنون با مدی مدیا در هر زمان و مکانی میتواند به راحتی پرونده بیماران را مشاهده و ویرایش نماید و این موضوع میتواند کیفیت خدمات دهی و روند درمان را تسهیل نماید.

گام اساسی مدی مدیا در جهت تسهیل در فرآیند شبکه بهداشت و درمان کشور و ارتباط چند سویه بیمار، پزشک، داروخانه چه بوده است؟

همانطور که قبلا ذکر شد چالش های بسیاری در خصوص نسخه نویسی کاغذی، چاپ دفترچه های کاغذی، پراکندگی استانداردهای کدینگ مربوط به داروها، خطاهای مربوط به تداخلات دارویی وجود دارد که تنها راه حل برای رفع این چالش ها شبکه سازی بین خدمات دهندگان حوزه دارو و بیمه، پزشکان و بیماران میباشد. مدی مدیا به عنوان یک واسط توانسته است ارتباط بین این اجزا را تسهیل و تسریع نماید.

و در انتها جا دارد تشکر و قدردانی ویژه داشته باشم از تمامی پزشکان، کادر درمان ( پرستار، بهیار و ... ) و تمامی فعالان حوزه بهداشت و درمان که جانانه در این برهه حساس و سخت، با نهایت تلاش و همت خود در جهت خدمت رسانی به مردم کشور لحظه ای قامت خم نکردند.

با امید بر آن روز که اذهان مردم شریف ایران به دور از هرگونه دغدغه های درمانی باشد.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.
همراه اول