اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

طرح برجامی جدید آمریکا؛ رفع تحریم اقلام انسانی در ازای توقف پیشرفت ایران

یک مقام ارشد کاخ سفید ایده توافق موقت با ایران را با همتای خود از رژیم صهیونیستی در میان گذاشته است.

طرح برجامی جدید آمریکا؛ رفع تحریم اقلام انسانی در ازای توقف پیشرفت ایران

به گزارش گروه بین‌‌الملل خبرگزاری فارس، مقام‌های آمریکایی و صهیونیستی مدعی شده‌اند «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید ایده توافق موقت با ایران با هدف خرید زمان بیشتر در مذاکرات هسته‌ای را با همتای اسرائیلی خودش مطرح کرده است. 

پایگاه آکسیوس با گزارش این خبر نوشت طرح توافق موقت با ایران، طرحی موقت است و موضع دولت «جو بایدن» کماکان اصرار بر احیای کامل برجام است. 

دولت آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ»، با نقض تعهداتش در برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد از توافق هسته‌ای برجام خارج شد. آمریکا در حال حاضر عضو برجام نیست.

از سوی دیگر، ایران با آنکه به موجب برخی از بندهای برجام تعهداتش را در این توافق کاهش داده هرگز از این توافق خارج نشده است. 

پایگاه آکسیوس نوشته سالیوان در هفته‌های گذشته ایده توافق موقت با ایران را با «ایال هولاتا»، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در میان گذاشته است. 

دو منبع آمریکایی گفته‌اند که سالیوان و هولاتا تنها در حال بررسی احتمالات مختلف بوده‌اند و سالیوان، ایده‌ای که از سوی یکی از کشورهای اروپایی مطرح شده بود را با همتای اسرائیلی خود در میان گذاشت. 

طبق گفته مقام‌های آمریکایی، ایده مطرح‌شده از سوی آمریکایی‌‌ها این بود که آمریکا و متحدانش در ازای توقف موقت بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای خود، امکان آزادسازی بخش‌هایی از دارایی‌های مسدودشده ایران را فراهم خواهند کرد و یا اینکه برای مبادلات کالاهای بشردوستانه، معافیت‌های تحریمی صادر خواهند کرد. 

یک مقام صهیونیستی گفته هولاتا به سالیوان گفته که اسرائیل با این پیشنهاد موافق نیست چرا که هر توافق موقت با ایران به توافقی دائمی تبدیل خواهد شد که به ایران اجازه خواهد داد زیرساخت‌های هسته‌ای و ذخائر اورانیوم خودش را حفظ کند. 

مقام رژیم صهیونیستی در یک گفت‌وگوی تلفنی با سالیوان در روز سه‌شنبه خواستار آن شده که آمریکا در جلسه آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که هفته آینده برگزار می‌شود به دنبال صدور قطعنامه اعتراضی علیه ایران باشد. 

«رابرت مالی»، نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران هفته جاری به فلسطین اشغالی سفر کرد و با شماری از مقام‌های ارشد رژیم صهیونیستی درباره ایران رایزنی کرد. 

آکسیوس نوشته مقام‌های رژیم اسرائیل در آن سفر تأکید کرده‌اند به باور تل‌آویو نیاز به اعمال فشارهای بیشتر علیه ایران وجود دارد. 

«مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل امروز چهارشنبه تأکید کرد ایران به شرایط برجام پایبند بوده، ولی آمریکا و سه کشور اروپایی تعهدات خود را نقض کرده‌اند. 

مذاکرات وین میان ایران و گروه ۱+۴ قرار است از هشتم آذرماه برگزار شود. نماینده آمریکا نیز در این مذاکرات حضور دارد اما با مقام‌های گروه ۱+۴ رایزنی خواهد کرد. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده رفع تحریم‌ها محور اصلی گفت‌وگوها در وین خواهد بود.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برگزار شده است. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده رفع تحریم‌ها، اصلی‌ترین محور مذاکراتی که قرار است از 8 آذرماه برگزار شود را تشکیل خواهد داد.

یکی از زمینه‌های اختلاف در 6 دور مذاکرات وین اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

مضاف بر این، مقام‌های دولت آمریکا پیش از این تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» جهت پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول