اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

مطالبات موفق «فارس من» در هفته ای که گذشت/ خبرهای خوش از اردبیل تا عسلویه

ثبات قیمت خودرو، امنیت شغلی اساتید حق‌التدریس، نحوه مرخصی کارگران عسلویه، پروژه تیراژه اردبیل و مشکل سرقت کابل‌های برق دزفول اهم پویش هایی است که با ثبت و پیگیری در «فارس من»، در هفته اخیر موفق شدند.

مطالبات موفق «فارس من» در هفته ای که گذشت/ خبرهای خوش از اردبیل تا عسلویه

به گزارش فارس من، خدیجه نقلی لجبینی، پیگیری مطالبات ثبت شده در سامانه «فارس من» مهمترین اولویت خبرنگاران فارس است. مطالباتی که روزانه ثبت می‌شود و آمار آنها در سامانه رو به افزایش است. ثبت صدها پویش و امضای هزاران مخاطب جدید نشان از دغدغه مردم و اعتماد آنها به «فارس من» برای پیگیری مشکلات است. در ادامه به مرور تازه‌ترین پویش هایی می پردازیم که اخیرا به نتیجه مطلوب رسیده است.

۱) تغییر دوره کاری کارکنان شاغل در عسلویه

مجتمع گاز پارس جنوبی بزرگترین تأمین‌کننده گاز طبیعی برای مصرف داخل و صادرات به خارج است که با مالکیت و مدیریت ۱۰ پالایشگاه گازی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در بندر عسلویه استان بوشهر قرار دارد؛. کارکنان میدان گاز پارس جنوبی سال‌هاست از دستمزد نامتناسب با شرایط  سخت کاری خود گلایه دارند. رئیس کمیسیون انرژی مجلس در تاریخ ۲۵ دی ۱۳۹۹ بین پرسنل نفت حضور یافت و از بررسی مشکلات و انعکاس آن وزارتخانه سخن گفت. اما نارضایتی کارکنان همچنان به قوت خود باقی است.

پویش های متعددی هم که در «فارس من» برای سختی کار کارگران عسلویه به ثبت رسیده، اغلب پرامضا هستند. نگرانی پرسنل شاغل در پارس جنوبی عسلویه، اعم از پتروشیمی، گاز، نفت و پالایش به علت وجود گازهای سمی و مضر، آلاینده‌های خطرناک معلق در هوای عسلویه و وجود مشعل‌های مربوط به پالایشگاه و پتروشیمی است که دیگر نفس کشیدن را برای کارگران این منطقه سخت کرده است. آنها می گویند تداوم این معضل، مشکلات جسمی  و روحی را برای شاغلان این منطقه به همراه دارد.

مثلاً امضاکنندگان پویش «تغییر دوره کاری کارکنان شاغل در عسلویه» می‌گویند باتوجه به شرایط سخت کاری ضروری است جهت همسان‌سازی، مرخصی کارگران قراردادی پارس جنوبی همانند کارکنان رسمی، به صورت یک هفته کار، یک هفته استراحت یا ۲ هفته کار ، ۲ هفته استراحت تغییر پیدا کند.


برخی مطالبات کاربران با موضوع توزیع غیرعادلانه مرخصی‌ کارگران عسلویه

پویش لینک

درخواست طرح اقماری ۲ روز کار ۲ روز استراحت کارکنان ارکان ثالث نفت

https://www.farsnews.ir/my/c/70337

مشعل‌های عسلویه سلامتی کارگران را تهدید می‌کند

https://www.farsnews.ir/my/c/27348
توزیع غیرعادلانه مرخصی‌، مشکل کارگران عسلویه است https://www.farsnews.ir/my/c/27359

لزوم تغییر ساعات کاری کارکنان عسلویه

https://www.farsnews.ir/my/c/27454
مطالبه اصلاح طرح اقماری کارکنان ارکان ثالث پارس‌جنوبی  https://www.farsnews.ir/my/c/70653
مرخصی دو به دو کارگران ارکان ثالث مجتمع گاز پارس جنوبی https://www.farsnews.ir/my/c/101728

سختی کار برای کارگران و کارمندان عسلویه لحاظ شود

https://www.farsnews.ir/my/c/27735

 

خبرنگاران فارس در پیگیری این درخواست ها مطالب متعددی تهیه و منتشر کردند؛ از جمله نماینده ۳۰ هزار نفر از کارکنان ارکان ثالث با حضور در میزگردی، قانون ۱۴-۱۴ کار و استراحت را مهمترین خواسته کارگران عملیاتی در عسلویه عنوان کرد و گفت: «سالهاست که بر خواسته کارگران خاک نشسته است و ما با اعتماد به فارس من بخشی که سردبیر آن مردم هستند، حسب وظیفه درددل این کارکنان را از طریق کانال ارتباطی به گوش مسؤولان می‌رسانیم.» بالاخره این پیگیری ها به ثمر نشست و در ۲۴ آبان ۱۴۰۰ معاون منابع انسانی وزارت نفت در نامه‌ای از تغییر دوره کاری نیروهای پیمانکاری مجتمع پارس جنوبی خبر داد.

 

۲| تخته گاز خودرو در شیب تند گرانی

 بازار خودرو مدتی است که در سایه سکوت مسؤولان و عدم نظارت متولیان، هر روز با قیمت جدید خودنمایی می کند. کافی است قیمت مهر و آبان ۱۴۰۰ را از سایت فروش خودروسازان در آورده و مقایسه کنید آنگاه مشاهده خواهید کرد که برخی خودروها رشد قیمت ۷ تا ۸ میلیون تومانی را تجربه کرده‌اند.

 با این اوصاف بسیاری از مخاطبان «فارس من» هم در مطالباتی با انتقاد از اینکه همواره مسؤولین وعده حل مشکلات و معضلات این بخش، اعم از گرانی و بی‌کیفیت بودن خودروها را داده‌اند اما هیچگاه به این وعده‌ها جامه عمل پوشانده نشد و مشخص نیست تا چه زمانی مردم باید خودروی بی‌کیفیت داخلی که در شأن مردم کشورمان نیست را با قیمت‌های سرسام‌آور خریداری کنند.

 

برخی از مطالباتی که با موضوع قیمت خودرو در «فارس من» به ثبت رسیده است

سوژه لینک
نه به افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو https://www.farsnews.ir/my/c/101144
قیمت خودرو کاهش یابد https://www.farsnews.ir/my/c/102450
عدم افزایش قیمت خودروهای بدون سود یک‌ ساله  https://www.farsnews.ir/my/c/102242
تا کی شاهد افزایش قیمت خودرو باشیم؟ https://www.farsnews.ir/my/c/98258
خواستار کاهش قیمت خودرو و توزیع عادلانه آن هستیم https://www.farsnews.ir/my/c/90434
تفحص از عملکرد مدیران عامل شرکت‌های خودرویی  https://www.farsnews.ir/my/c/85143
لغو افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو تا پایان سال ۱۴۰۰ https://www.farsnews.ir/my/c/102342
انتقاد از شورای رقابت به دلیل گرانی خودرو  https://www.farsnews.ir/my/c/58086
کمپین نه به افزایش قیمت خودرو https://www.farsnews.ir/my/c/58608
انتقاد مشتریان به افزایش قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰ https://www.farsnews.ir/my/c/57819
آشفتگی بازار با افزایش قیمت خودرو https://www.farsnews.ir/my/c/58650
چرایی خیز شورای رقابت برای گرانی خودرو در سال ۱۴۰۰ https://www.farsnews.ir/my/c/57948
مجلس به دنبال توقف افزایش قیمت خودرو باشد https://www.farsnews.ir/my/c/57991

 

 با گلایه‌های مردم از افزایش مدام قیمت خودرو، برای بررسی بیشتر موضوع پای درددل پیش‌خریداران خودرو و از حامیان پویش در «فارس من» نشستیم. حرف مشترک این مخاطبان «افزایش دور از ذهن قیمت خودرو»، «عدم توان تکمیل وجه»، «چرا خودروی مردم تحویل نمی‌شود؟» و اینکه «دلار هم بر کاهش قیمت خودرو تأثیری نداشت» بود و از بی‌تفاوتی دستگاه‌های نظارتی بابت استمرار گرانی‌ها و بدعهدی‌ها ابراز تعجب می کردند.

خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در جهت پاسخ به سؤالات و رفع دغدغه مخاطبان موضوع را از عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس پیگیری کرده که وی معتقد است عوامل مؤثر در قیمت خودرو به درستی آسیب‌شناسی نشده و نمی‌توان ادعا کرد که رشد نرخ ارز یا افزایش قیمت مواد اولیه دلیل اصلی گرانی خودرو در بازار است.

همچنین شورای رقابت هم اعلام کرد: خودروسازان کماکان موظفند خودروهای مورد تعهد را بر اساس جدول و زمان‌بندی تعهد شده و با قیمت‌های مصوب شورای رقابت به خریداران تحویل دهند.

یک مقام آگاه در وزارت صنعت نیز طی گفت‌وگو با خبرنگار فارس، در واکنش به افزایش قیمت دو شرکت خودروسازی طی روزهای اخیر، گفت: با توجه به دستورالعمل رئیس جمهور مبنی بر اینکه قیمت کالاهای مورد نیاز مردم افزایش نیابد، وزیر صنعت دستور داد فعلاً افزایش قیمت خودرو منتفی شود.

این پیگیری‌ها ادامه داشت تا اینکه بالاخره اطلاعیه‌ای در تاریخ ۲۲ آبان ۱۴۰۰ از سوی گروه صنعتی ایران خودرو و سایپا، از بازگشت محصولات به نرخ‌های فروش قبل از آبان 1400 خبر داد. لذا بر همین اساس، دعوت‌نامه مشتریان با موعد تحویل آبان ماه، مجدداً صادر خواهد شد.

امضاهای مخاطبان اینجا هم جواب داد و به این ترتیب پویش‌های متعدد مشتریان گله‌مند از افزایش قیمت خودرو هم به موفقیت رسید.

 

۳|جذب اساتید حق‌التدریس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ا‌ی

عدم پوشش بیمه، مالیات، نداشتن امنیت شغلی، عدم توجه به سابقه و مهارت اساتید در حقوق آنها، مشکلات معیشتی، قراردادهای بسیار ناعادلانه و ناقض قانون و عدم تعلق هر گونه مزایای عادی به اساتید حق‌التدریس باعث شد این قشر فرهیخته هم با ثبت پویشی با بیش از هزاران امضا خواستار هویت‌بخشی، ایجاد امنیت شغلی و برخورداری از حداقل حقوق و مزایای ردیف‌های شغلی مشابه شوند.

با پیگیری خبرنگار حوزه دانشگاه خبرگزاری فارس، این درخواست با ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در میان گذاشته شد که ایشان از اولویت استخدام اساتید حق‌التدریس به خبرنگار ما خبر داد.

 

۴|«تیراژه اردبیل» پروژه‌ای سر در گم

خبر خوب دیگر مربوط به  پروژه تیراژه اردبیل است. بزرگترین پروژه‌‌ تجاری، تفریحی، فرهنگی و گردشگری اردبیل که به دلیل ضعف فنی نهادهای برنامه‌ریز از سال ۱۳۹۲ به حال خود رها شده و راکد مانده است. حالا تیراژه به یکی از مطالبه‌های اصلی مردم تبدیل شده است. به گونه‌ای که تعدادی از مخاطبان با درج پویشی با عنوان «درخواست از دستگاه قضا برای پیگیری پروژه تیراژه اردبیل» از آقایان مسؤول مطالبه کردند که هر چه سریع‌تر فکری به حال تعلل ۸ ساله در پروژه عمرانی تیراژه کنند چرا که پیمانکار این پروژه با کم‌کاری‌های خود اقدامی در جهت اتمام آن انجام نداده و این تعلل به هر دلیل سبب ضرر به بیت‌المال و مردم استان اردبیل شده است.

در همین راستا خبرنگار استان اردبیل با ابراهیم صفری، رئیس کمیسیون مشارکت و سرمایه‌گذاری شورای اسلامی شهر اردبیل گفت و گو کرد و صفری از شفاف‌سازی وضعیت پروژه تیراژه برای مردم گفت. 

بالاخره این پیگیری‌ها هم جواب داد و در نشست عصر روز ۲۵ آبان ۱۴۰۰ محمود صفری، شهردار اردبیل و جواد انصاری، رئیس شورای اسلامی شهر با هیأت مدیره شرکت تیراژه، پروژه اردبیل را پس از سال‌ها تعیین تکلیف کردند. به این ترتیب پویش اردبیلی‌های عزیز هم به نتیجه رسید.

 

۵|پیگیری سرقت کابل‌های برق و خاموشی‌ شبانه «دزفول»

سرقت کابل‌های برق  خیابان‌های صفی‌آباد دزفول و تاریکی‌های شبانه، سوژه‌ای خبرساز در «فارس من» بود؛ موضوعی که هر از چند گاهی در سطح برخی از شهرها اتفاق می‌افتد و به دنبال آن زمینه رنجش مردم و قطعی برق را به دنبال دارد. سارقان با سرقت این کابل‌ها مسؤولان شرکت برق را هم به دردسر می‌‌اندازند.

خبرنگار استان خوزستان موضوع را از محسن نمازی‌فر رئیس اداره برق شهرستان دزفول پیگیری کرد و خبر خوش رفع مشکل روشنایی خیابان‌ها و بلوارهای صفی‌آباد دزفول را به شهروندان خوزستانی گزارش داد. 

انتهای پیام/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول