اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

«خلیفه حفتر» و «قذافی» دو گزینه اصلی رژیم صهیونیستی برای انتخابات لیبی

«خلیفه حفتر» و «قذافی» تمایل خود را برای سازش با رژیم صهیونیستی به اطلاعات مقامات تل آویو رسانده‌ و انتظار حمایت سران این رژیم را دارند.

«خلیفه حفتر» و «قذافی» دو گزینه اصلی رژیم صهیونیستی برای انتخابات لیبی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری لیبی و نام‌نویسی افراد جهت رقابت در رخدادی که می‌تواند به بحران ۱۰ ساله در این کشور تا حدودی پایان دهد، رژیم صهیونیستی نیز با برنامه و به شکل فعال وارد عمل شده است.

به گفته منابع آگاه، رژیم صهیونیستی قصد حمایت وسیع از «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» را دارد و همزمان رایزنی‌هایی نیز با «سیف الاسلام قذافی» پسر رهبر مقتول لیبی انجام داده است.

به نوشته روزنامه الاخبار، رژیم تل آویو به امید اینکه لیبی به جمع کشورهای سازشگر با این رژیم بپویندد، برنامه انتخاباتی خود را در لیبی پیش می‌برد و همزمان «خلیفه حفتر» و «سیف الاسلام قذافی» کانال‌های ارتباطی با رژیم صهیونیستی ایجاد کرده‌ و در خصوص عزم خود برای سازش به صهیونیست‌ها اطمینان خاطر داده‌اند، به امید اینکه دولت آمریکا آن‌ها را مورد حمایت قرار دهد.

بنا بر این گزارش، با وجود اینکه رژیم اسرائیل به هر دوی آن‌ها اعتماد دارد اما «خلیفه حفتر» را به سیف الاسلام قذافی ترجیح می‌دهد که دلایل مختلفی دارد که یکی از آن‌ها تثبیت جا پای تل آویو در لیبی است.

الاخبار در ادامه نوشت که خلیفه حفتر و قذافی هر دو آماده سازش هستند و بخشی از برنامه اعلام نشده آن‌ها برقراری روابط با اسرائیل است، با این حال از اعلام آن در برهه فعلی از بیم واکنش رأی دهندگان خودداری می‌کنند و روابط و مناسباتی که در لیبی میان حاکمان و مردم وجود دارد همانند امارات، بحرین، مغرب و سودان است و مردم و حاکمان ارتباط چندانی با یکدیگر ندارند.

«صدام حفتر» پسر «خلیفه حفتر» چندی پیش از طریق امارات به سرزمین اشغالی سفر کرده و در دیدار  با مقامات صهیونیستی در خصوص نظرات پدرش با آن‌ها گفت و‌گو کرده است. در این دیدار او در خصوص نیازهای لیبی به کمک‌های سیاسی و نظامی اسرائیل و در ازای آن سازش با تل آویو به رایزنی پرداخته است و از آن‌جایی که صدام حفتر دست راست پدرش محسوب می‌شود، سخنان او را می‌توان عینا نظرات پدرش دانست و حتی فراتر از این برخی محافل سیاسی معتقدند که در صورت پیروزی خلیفه حفتر در انتخابات، اداره امور در دست پسرش خواهد بود. به خصوص اینکه خلیفه حفتر بیمار است.

در همین ارتباط، وبگاه آمریکایی جمهوری‌خواه و تندروی آمریکایی «واشنگتن فری بیکن» فروردین ماه گذشته  به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که مقام‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در ماه مارس دیداری خصوصی و محرمانه با صدام حفتر داشتند.

اما در خصوص «سیف الاسلام قذافی» روابط تل آویو و لیبی به دوره «معر قذافی» باز می‌گردد، یعنی علی‌رغم روابط تنش ‌آلود دو طرف در آن دوران، اما روابط پشت پرده جریان داشت و این «سیف الاسلام قذافی» بود که این روابط را با کمک تاجران و ثروتمنتدان یهودی لیبیایی الاصل هماهنگ می‌کرد و این روابط هنوز قطع نشده است.

قرار است سوم دی ماه ۱۴۰۰ اولین انتخابات سراسری در لیبی پس از سال ۲۰۱۴ برگزار شود. در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ قرار بود انتخابات برگزار شود اما جنگ داخلی لیبی باعث عدم برگزاری انتخابات شد.

لیبی از سال ۲۰۱۱ شاهد بی‌ثباتی سراسری است. پس از کشته شدن معمر القذافی رئیس سابق این کشور، لیبی شاهد درگیری گروه‌های مختلف بود تا جایی که گروه‌های مسلح در این کشور به دو بخش شرقی (طبرق) و غربی (طرابلس) تبدیل شده بودند و با حمایت برخی کشورها با یکدیگر می‌جنگیدند.

دولت وفاق ملی لیبی و دولت شرق لیبی (تحت امر خلیفه حفتر) چند سال بر سر قدرت در این کشور جنگیدند و پس از یک سال درگیری شدید که منجر به پیشروی‌های دولت وفاق به پایتختی طرابلس شد، مرداد ماه گذشته آتش‌بس اعلام کردند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول