اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

برنامه شهرداری برای تامین مسکن تهرانی ها/ماجرای خانه های خالی از سکنه در پایتخت

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص برنامه های شهرداری برای خانه دار شدن تهرانی ها، نوسازی بافت فرسوده، زمین های فریز شده، ارائه تسهیلات، صدور پروانه و ... توضیحاتی ارائه کرد.

برنامه شهرداری برای تامین مسکن تهرانی ها/ماجرای خانه های خالی از سکنه در پایتخت

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، یکی از مشکلات شهروندان تهرانی تامین  مسکن است. اجاره بهای مسکن هم گران شده و برخی از شهروندان به حاشیه شهر رفته اند.

دولت جدید وعده ساخت مسکن را داده است و مدیریت شهری قرار است در این زمینه کمک های انجام دهد.

در خصوص آخرین وضعیت مسکن، نوسازی بافت فرسوده، زمین های فریز شده و اراضی رها شده، دادن تسهیلات و ... با مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در این باره به گفت وگو نشستیم.

تامین مسکن  یکی از مشکلات اساسی مردم تهران است با بالا رفتن قیمت مسکن در چند سال گذشته بسیاری از شهروندان به حاشیه شهر شهر رفته اند. افزایش نرخ کرایه ها باعث بروز مشکلاتی برای شهروندان شده و شهروندان باید بخش عمده ای از درآمد خود را صرف کرایه خانه کنند. با روی کار آمدن دولت جدید مدیران وعده ساخت مسکن را  داده اند. شهرداری تهران در زمینه تامین مسکن چه برنامه های دارد. در این زمینه توضیح دهید.

موضوع مسکن در تهران با سایر شهرها متفاوت است/ با مشکلات جدی در زمینه تأمین مسکن روبه‌رو هستیم/قفل و بست به موضوع مسکن سازی زده شده است  

موضوع مسکن در کلان شهر تهران با سایر شهرهای کشور متفاوت است. شاید در شهرهای کوچک با ساختن ۲۰۰ تا ۵۰۰ واحد مسکونی مشکل مسکن حل شود.

مثلاً در شهر قم با ساخت شهرک پردیسان بخش عمده‌ای از مشکلات برطرف شد و خوشبختانه این موضوع کمک بزرگی به حل مشکل مسکن بود. در کلانشهر تهران به دلیل گستردگی و عقب ماندگی ها در چند سال گذشته با مشکلات جدی در زمینه تأمین مسکن روبه‌رو هستیم البته شهر پرند و پردیس ساخته شد و خانه سازی هایی در این بخش ها برای تامین مسکن صورت گرفت.

گران شدن مسکن در چند سال گذشته/باید موانع تولید مسکن برداشته شود/صدور پروانه باید راحت تر شود/ساختمان سازی باید منطقی و قانونی باشد/تشویق شهروندان به سمت ساخت و ساز

درخصوص بحث تامین مسکن در کلان شهر تهران در درجه اول باید گفت که قفل و بست به موضوع مسکن سازی زده شده است  و کار را برای ساخت و ساز سخت کرده‌اند.برخی اقدامات  باعث گران شدن مسکن شده و باید این موانع را برطرف کنیم.

باید صدور پروانه را برای شهروندان سهل کنیم تا بتوانند ساختمان‌سازی منطقی انجام دهند و طبق ضوابط شهرسازی خانه سازی انجام دهند ما باید شهروندان را تشویق کنیم تا به سمت ساخت و ساز منطقی و قانونی روی بیاورند.

تخفیف 25 درصدی برای افرادی که عوارض را نقدی پرداخت کنند/شهروندان می توانند از  این تخفیف  یکی دو ماه دیگر استفاده کنند/ ساخت و ساز در تهران کند شده است/کمتر از یک سوم در تهران نوسازی و بازسازی انجام می شود 

در دوره جدید مدیریت شهری اعلام کردیم که اگر کسی عوارضش را نقداً پرداخت کند می تواند از  ۲۵ درصد تخفیف استفاده کند. یک مدت زمانی برای این کار  در نظر گرفتیم و باز هم در شورای اسلامی شهر تهران  یک فوریت  تمدید این مصوبه به تصویب رسید و شهروندان می توانند از  این تخفیف یک تا دو ماه آینده هم استفاده کنند.

البته مسائل دیگری هم وجود دارد ما باید مردم را تشویق به ساخت و ساز کنیم در حال حاضر ساخت و ساز در تهران کند شده است و کمتر از یک سوم نوسازی و بازسازی انجام می شود ما باید کمک به خانه سازی در تهران کنیم.

البته دولت هم در این زمینه برنامه‌هایی دارد مردم باید خودشان به سمت مسکن سازی حرکت کنند تا بتوانیم کمبودها را برطرف و عقب ماندگی ها را جبران کنیم.

برنامه شهرداری برای کاهش زمان صدور پروانه/ارائه پیشنهادات به شورا ظرف چند روز آینده/ زلزله در کمین تهرانی ها است/ باید ساختمان ها درپایتخت مقاوم شود

ایده اول برای تهران علاوه بر تامین مسکن این است که ساخت و ساز تسهیل و راحت تر شود البته برنامه های در این زمینه وجود دارد مانند اینکه  مدت زمان صدور پروانه ساختمانی کمتر  شود و قرار است تا چند روز آینده  پیشنهاداتی از سوی شهرداری تهران به شورای  اسلامی شهر تهران ارائه شود تا هر چه سریعتر این کار انجام شود.

ما نه تنها نمی گوییم مسکن سازی نباید انجام شود بلکه باید مردم را تشویق به نوسازی و بازسازی کنید با توجه به اینکه زلزله در کمین تهرانیها است و اگر زلزله ای رخ دهد خطرات جدی برای شهروندان دارد پس  باید ساختمان ها مقاوم شود تا در هنگام بروز زلزله کمترین آسیب دیده شود.

تعدادی زمین فریز شده در شهر تهران وجود دارد و همچنین گفته می شود اراضی رها شده هم در پایتخت داریم. برخی از مدیران شهری معتقدند که می توان از زمین های فریز شده و اراضی رها شده در زمینه تولید مسکن استفاده و مشکل را برطرف کرد. در این زمینه برنامه ای وجود دارد؟

زمین فریز شده نداریم/ زمین های در تهران  داریم که نیازمند طرح خوب برای آنها هستیم

ببینید این زمین ها فریز شده نیستند. بلکه زمین هایی است که باید برای آنها طرح خاصی داشته باشیم و بعد این طرح به کمیسیون ماده پنج رفته و تصویب شود.

این زمین ها موقعیت خوبی برای شهر تهران است. باید برای آنها طرح خوبی تهیه کرد و ما اصرار داریم که  با تهیه یک طرح خوب از آنها استفاده شود.

چه پیشنهاداتی در این زمینه دارید؟

 باید به سمت نوسازی بافت فرسوده برویم/دولت هم می‌تواند در بافت فرسوده سرمایه‌گذاری کند

شهرداری تهران تعدادی پیشنهاد در زمینه تامین مسکن دارد ابتدا باید به سمت نوسازی بافت فرسوده برویم و از زمینهای موجود در آنجا برای ساختمان سازی استفاده کنیم. البته دولت هم می‌تواند در این زمینه سرمایه‌گذاری کند و بر اساس ضوابط ساخت و سازها صورت گیرد.

مصوبه لغو برج باغ ها در دوره پنجم مدیریت شهری تهران به تصویب رسید. قبل از لغو این مصوبه تعدادی از شهروندان برای ساختمان سازی در این محدوده ها مجوز گرفته بودند و همچنان  تعدادی از آنها بلاتکلیف و گله‌مند هستند. سرنوشت مصوبه  لغو برج باغ ها در دوره ششم مدیریت شهری چه خواهد شد؟ در این زمینه توضیح دهید.

مصوبه برج باغ نداشتیم/  در دوره گذشته مدیریت شهری به ساختمان های ۸ تا ۹ طبقه برج باغ می‌گفتند/استفاده از تراکم به جای سطح در ارتفاع البته بر اساس قانون

اصلاً مصوبه برج باغ نداریم. متاسفانه در دوره گذشته مدیریت شهری به ساختمان های ۸ تا ۹ طبقه برج باغ می‌گفتند البته برخی از دلالان هم برای اینکه آپارتمان های خود را با قیمت بالا بفروشند از لفظ برج باغ استفاده می کردند ما چیزی به اسم برج باغ نداشتیم.

مصوبه ای  بود که تراکم ساختمانها حفظ شود و به جای این که در سطح ساخته شود در ارتفاع این تراکم مورد استفاده قرار گرفت البته در جاهایی که زمین بزرگ بود و براساس قانون و مقررات. در حال حاضر این مصوبه لغو شده است.

تصمیم ما در این دوره مدیریت شهری رفع مشکلات مردم است. در زمینه باغ ها رویکرد حفظ باغات تهران است و حتی یک درخت هم نباید قطع نشود و از سوی دیگر منافع شهروندان هم نباید آسیب ببیند. البته باید در این زمینه اقدامات کارشناسی صورت گرفته و از مشاورین و اساتید استفاده شود.

شهروندان گله مندی هایی از شهرسازی های برخی مناطق  داشتند  که کارها کند پیش می رفت در این باره توضیح دهید.

دستورالعمل ها در هر منطقه یکسان نیست/نباید سخت گیری های بیجا برای شهروندان صورت گیرد/ باید موانع و مشکلات موجود را برطرف کرد

ببینید هر منطقه شهرداری تهران برای خود معاون شهرسازی و معماری دارد که بر اساس طرح جامع و طرح تفصیلی کار می کند البته دستورالعمل ها در هر منطقه یکسان نیست و هر منطقه بر اساس شرایط خاص خود دستورالعمل و قوانین علمی دارد. باید قوانین و مقررات رعایت شود اما از سویی نباید سخت گیری های بیجا برای شهروندان صورت گیرد. باید موانع و مشکلات موجود را برطرف کرد.

یکی از شعارهای دوره قبلی مدیریت شهری این بود که شهر فروشی نکرده اند و در گذشته این امر رخ داده است اما در دوره قبل مدیریت شهری برخی از املاک شهر تهران از جمله خانه شهرداران به فروش رسید. در این باره توضیح دهید.

بی انصافی هایی در خصوص مدیریت چهارم شهری صورت گرفت.در دوره پنجم مدیریت شهری ساختمان سازی را قفل کردند و یک خود تحریمی ایجاد کردند و مشکلاتی در زمینه مسکن فراهم شد.

 از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد مراجعات برای صدور پروانه کم بود/دولت با دادن تسهیلات مردم را تشویق کند/شهرفروشی با ساختمان سازی متفاوت است

ساختمان سازی به شدت نزول کرده است از اول سال جاری هم تاکنون تعداد مراجعات برای صدور پروانه کم بوده است.

ما باید به سمت نوسازی بافت فرسوده برویم شهروندان هم  در این زمینه کمک کنند. دولت هم ورود کرده و با دادن تسهیلات مردم را تشویق به نوسازی کند در دوره قبلی مدیریت شهری شهر فروشی هم صورت گرفته است و  فقط شعارهای زیادی داده شده است.

تاکید می‌کردند که جلوی شهر فروشی را گرفته اند اگر منظور آنها از شهر فروشی این بود که جلوی ساختمان سازی را گرفتند؛ بله گرفتند اما شهر فروشی چیز دیگری است آنها جلوی ساختمان سازی را گرفته بودند و این موضوع به ضرر شهر بود.

کلانشهر تهران نیازمند چه تعداد واحد مسکونی است تا مشکل کمبود مسکن برطرف شود؟

باید چند صد هزار واحد مسکونی در تهران ساخته شود رقم دقیق را در حال حاضر نمیدانم اما باید هر ساله تعدادی ساختمان ساخته شود تا نیاز شهر برطرف شود و از سوی دیگر باید بازسازی هم صورت گیرد.

چه تعداد خانه خالی از سکنه در تهران وجود دارد؟

مالیات از خانه های خالی از سکنه/دریافت مالیات در قیمت مسکن تاثیر دارد/ساختمان سازی بسیار گران شده است

در خصوص خانه های خالی از سکنه وزارت مسکن ورود کرده است و قرار است که مالیات گرفته شود قاعدتاً انجام اینکار در قیمت مسکن تاثیر دارد متاسفانه در حال حاضر ساختمان سازی  گران شده است و این امر باعث شده که مردم به سمت ساخت و ساز و  حتی خرید مسکن نروند. باید تسهیلات تشویقی ایجاد و با برنامه‌ریزی رونق در ساخت و ساز ایجاد شود تا بتوانیم از این شرایط خارج شویم.

برنامه های مدیریت شهری برای نوسازی بافت فرسوده چیست ؟عقب ماندگی هایی در این زمینه وجود دارد. در این باره توضیح دهید.

جلساتی در این زمینه داشته ایم. صحبت هایی صورت گرفت، باید برنامه ریزی کنیم.مردم باید در بافت فرسوده به سمت نوسازی رفته و شهرداری و دولت هم کمک کنند.

البته بهتر است که در بافت فرسوده قطعه قطعه بسازیم وگرنه به صورت دندانه دندانه خیلی تاثیرگذار نیست. تجربه  هایی که از دوره های قبل داشته‌ایم نشان می دهد که بلوک سازی موفق بوده و مردم هم راضی بودند باید وام های خوبی داده شود و همچنین سود تسهیلات در نوسازی بافت فرسوده کم شود.

توان مالی شهروندان در این محدوده کم است و باید  به مردم کمک شود. در دوره های قبلی مدیریت شهری در زمینه بافت فرسوده پیشتاز بوده ایم  ما در حال حاضر عقب‌ماندگی‌های جدی در این زمینه داریم و باید در زمینه نوسازی کار را سرعت دهیم.

تعدادی از طرح ها و لوایح دوره قبلی مدیریت شهری به شهرداری عودت داده شد، سرنوشت این لوایح چه شد؟

ارسال برخی لوایح عودت داده شده به شورا/بازدید محله ای از اقدامات خوب مدیران است

شهرداری تهران لوایح را بررسی می کند و در دستور کار قرار دارد. برخی از لوایح به شورای اسلامی شهر تهران ارسال شده است و ما در دستور کار قرار می دهیم و برخی هم نیاز به بررسی دارد. البته در حال حاضر مدیران شهری در حال بودجه نویسی سال آینده هستند  و این کار وقت زیادی می‌برد یکی از اقدامات خوب در این دوره مدیریت شهری نظارت محله ای مدیران است. مسوولان   از نزدیک در جریان مشکلات و آسیب ها قرار می گیرند و دستوراتی برای رفع مشکلات می دهند.

در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی چه اقداماتی صورت گرفته است؟ اتوبوس های جدید چه زمان وارد می شود؟

ورود 65 دستگاه اتوبوس جدید/2 هزار و خرده ای اتوبوس داریم

از زمان آغاز به کار مدیریت جدید شهری موضوع توسعه حمل و نقل عمومی در اولویت قرار گرفت. البته در دوره قبل مدیریت شهری اوراقی فروخته شد.  چند روز پیش تعدادی اتوبوس وارد چرخه شده و قرار است ۶۵ دستگاه دیگر هم وارد ناوگان شود.

این تعداد مشکل را حل نمی کند. نیازمند چند هزار دستگاه اتوبوس هستیم و تعدادی زیادی از اتوبوس ها هم نیاز به اورهال و بازسازی دارد و باید در این زمینه اقداماتی صورت گیرد. هرچند که شهرداری برنامه‌هایی در این زمینه دارد. زمانی که مدیریت چهارم شهری را تحویل دادیم و بیش از ۶ هزار اتوبوس داشتیم اما زمانی که مدیریت ششم را تحویل گرفتیم تعداد اتوبوس ها 2 هزار و خرده ای بود  ما باید اقداماتی انجام دهیم تا حداقل به همان 6 هزار خرده ای اتوبوس  دوره چهارم برسیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول