اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

‌ایجاد ۱.۸ میلیون شغل تا پایان سال ۱۴۰۱/ دستور رئیس‌جمهور برای برگزاری ماهانه جلسات شورای‌ اشتغال‌

سرپرست معاونت کارآفرینی وزارت کار با بیان اینکه برنامه وزارت کار ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل تا پایان سال آینده است، گفت: در این زمینه تاکنون ۱۷ توافق‌نامه با سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف امضا شده است.

‌ایجاد ۱.۸ میلیون شغل تا پایان سال ۱۴۰۱/ دستور رئیس‌جمهور برای برگزاری ماهانه جلسات شورای‌ اشتغال‌

محمود کریمی بیرانوند در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد اینکه چه برنامه‌ای برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی در کشور  دارید؟ بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی حوزه اشتغال این است که به این مسأله به دید نقطه‌ای نگاه می‌شود، مثلا تسهیلاتی به یک نفر بدهیم و این نگاه نقطه‌ای است، در حالی که اشتغال یک فرایند اجتماعی است که باید جانب عرضه و تقاضا تحلیل شود که نیاز بازار چیست و عرضه نیروی کار چقدر است. 

وی افزود: در کنار این مرحله، کشف استعدادها، تسهیلات، نظارت بر تسهیلات اشتغالزایی هم باید مدنظر باشد.

وی اظهار کرد: اولین رویکرد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت اشتغال این است که نگاه تسهیلات‌محور به مسأله اشتغال عوض شود، در این راستا دبیرخانه شورای عالی اشتغال کشور با ریاست رئیس جمهور و دبیری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل شد. 

سرپرست معاونت کارآفرینی وزارت کار گفت: نکته دیگر این است که برای ایجاد اشتغال همه دستگاه‌ها نقش دارند، وزارت اقتصاد، وزارت تعاون در بخش مهارت‌آموزی، وزارت علوم، وزارت بهداشت، جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن در این مسأله نقش دارند. حتی بخش خصوصی، عمومی، دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و خیریه‌ها و حتی گروه‌های جهادی همه در ایجاد زمینه برای اشتغال نقش دارند، از این مجموعه یکی تسهیلات می‌دهد و دیگری زمینه اشتغال فراهم می‌کند.

به گفته کریمی بیرانوند فلسفه تشکیل دبیرخانه شورای عالی اشتغال کشور هماهنگی و تسهیل برای حل مشکل بیکاری و هماهنگی با وزیران مرتبط با اقتصاد در کشور است و باید مسأله تقاضا و عرضه نیروی کار در بازار مورد توجه قرار گیرد و مدیریت و فرماندهی شود، در آن صورت است که مشکل بیکاری حل می‌شود. 

وی افزود: همچنین رابطه بین صنعت و دانشگاه و تعریف طرح‌های تجاری در دانشگاه‌ها می‌تواند به مسأله ایجاد اشتغال کمک کند.

سرپرست معاونت کارآفرینی وزارت کار همچنین گفت:‌ اولین مصوبه شورای عالی اشتغال این است که باید تا پایان سال 1401 تعداد یک میلیون و 850 هزار شغل جدید در کشور ایجاد شود. 

وی بیان کرد: در حالی که شورای عالی اشتغال هر 6 ماه یکبار تشکیل جلسه می‌داد، اما به دلیل اهمیت مسأله اشتغال، رئیس جمهور دستور داده است که هر یک ماه یکبار این جلسات برگزار شود و جلسه دوم شورای عالی اشتغال دو هفته آینده خواهد بود، در این جلسه مصوبات جلسه قبلی پیگیری می‌شود.

به گفته کریمی بیرانوند در راستای مصوبات شورای عالی اشتغال در دولت سیزدهم تاکنون 17 تفاهمنامه با دستگاه‌های مختلف امضا شده است که سهم هر دستگاه از ایجاد اشتغال و برش استانی آن مشخص می‌شود؛ در همه این توافق‌نامه‌ها یک طرف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و طرف دیگر دستگاه مربوطه است. 

وی در مورد مشاغل خرد و خانگی گفت: دبیرخانه مشاغل خانگی کشور در معاونت توسعه اشتغال و کارآفرینی قرار دارد، همان گونه که شورای عالی اشتغال هم در وزارت کار وجود دارد، در این دبیرخانه تمرکز بر مشاغل خانگی است و ایجاد مشاغل خانوادگی هم موجب پایداری و هم سودآوری بیشتر در اشتغال می‌شود. 

کریمی بیرانوند‌ گفت: قرار شده است از بودجه اشتغال دستگاه‌های دولتی بین 10 تا 15 درصد اعتبار هر دستگاه در حوزه کمک به ایجاد مشاغل خانگی استفاده شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول