اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

تظاهرات علیه دو گزینه اسرائیل در انتخابات لیبی

مردم لیبی در اعتراض به نامزدی ژنرال «خلیفه حفتر» و «سیف الاسلام القذافی» در انتخابات ریاست جمهوری این کشور تظاهرات کردند.

تظاهرات علیه دو گزینه اسرائیل در انتخابات لیبی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شهرهای طرابلس و مصراته روز جمعه (دیروز) شاهد تظاهرات مردمی در مخالفت با نامزدی خلیفه حفتر و سیف الاسلام القذافی در انتخابات ریاست جمهوری بود.

روز یکشنبه سیف الاسلام قذافی در شهر سبها واقع در جنوب لیبی و یک روز پس از آن نیز خلیفه حفتر در بنغازی نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کردند.

قرار است سوم دی ماه ۱۴۰۰ اولین انتخابات سراسری در لیبی پس از سال ۲۰۱۴ برگزار شود. در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ قرار بود انتخابات برگزار شود اما جنگ داخلی لیبی باعث عدم برگزاری انتخابات شد.

در همین ارتباط صدها شهروند لیبیایی روز جمعه (دیروز) در «میدان الشهداء» طرابلس پایتخت لیبی تظاهرات کردند. تظاهرات‌کنندگان پلاکاردهایی در دست داشتند که در آن‌ها زیر تصاویر خلیفه حفتر و سیف الاسلام قذافی نوشته شده بود «نه به نامزدی».

تظاهرات‌کنندگان همچنین پلاکاردهایی نیز حمل می‌کردند که روی آن‌ها نوشته شده بود «اصرار به انتخابات ریاست جمهوری بدون قانون اساسی، دعوت به جنگ داخلی است» ، «نه به حکومت نظامی و جنایتکاران جنگی».

در مصراته واقع در غرب لیبی نیز صدها نفر با شعار «آری به انتخابات، نه به جنایتکاران» تظاهرات کرده و مخالفت خود با نامزدی حفتر و القذافی را اعلام کردند.

طبق گزارش وبگاه «العربی الجدید»، کمیساریای عالی انتخابات لیبی نیز روز جمعه (دیروز) اعلام کرد که ۲۳ نفر به عنوان نامزد در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده‌اند.

خلیفه حفتر و سیف الاسلام قذافی مورد حمایت رژیم صهیونیستی هستند و اخیرا «صدام حفتر» پسر «خلیفه حفتر» از طریق امارات به سرزمین اشغالی سفر کرده و در دیدار  با مقامات صهیونیستی در خصوص نظرات پدرش با آن‌ها گفت و‌گو کرده است. در این دیدار او در خصوص نیازهای لیبی به کمک‌های سیاسی و نظامی اسرائیل و در ازای آن سازش با تل آویو به رایزنی پرداخته است.

در خصوص «سیف الاسلام قذافی» نیز روابط تل آویو و لیبی به دوره «معمر قذافی» باز می‌گردد، یعنی علی‌رغم روابط تنش ‌آلود دو طرف در آن دوران، اما روابط پشت پرده جریان داشت و این «سیف الاسلام قذافی» بود که این روابط را با کمک تاجران و ثروتمنتدان یهودی لیبیایی الاصل هماهنگ می‌کرد و این روابط هنوز قطع نشده است.

دولت وفاق ملی لیبی و دولت شرق لیبی (تحت امر خلیفه حفتر) چند سال بر سر قدرت در این کشور جنگیدند و پس از یک سال درگیری شدید که منجر به پیشروی‌های دولت وفاق به پایتختی طرابلس شد، مرداد ماه گذشته آتش‌بس اعلام کردند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول