اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  سواد رسانه

ویدئو| سهم ما در انتشار اخبار جعلی چقدر است؟

یکی از مشکلات فضای مجازی، اخبار جعلی بی‌شماری است که هر روز بر تعداد آن افزوده می‌شود. خبر جعلی و دروغ مانند ویروسی است که به‌سرعت گسترش پیدا می‌کند.

ویدئو| سهم ما در انتشار اخبار جعلی چقدر است؟

گروه سواد رسانه خبرگزاری فارس؛ یک جمله معروف از وینستون چرچیل است که می‌گوید حقیقت تا بخواهد شلوارش را بپوشد و آماده رفتن شود دروغ به آن سر دنیا رفته است. خبر جعلی و دروغ مانند ویروسی است که به‌سرعت گسترش پیدا می‌کند. واقعیت این است که نمی‌توان این ویروس را ریشه‌کن کرد اما می‌توان آن را ضعیف کرد. ممکن است بگویید بسیاری از خبرهای جعلی بعداً تکذیب می‌شوند اما در حقیقت تأثیر اخبار جعلی از تکذیب آن‌ها بیشتر است و متأسفانه تکذیب خبر، کمتر از خود خبر منتشر می‌شود.
تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که خبرهای جعلی که اکثراً جنجالی و حساسیت‌برانگیز هستند چطور به این سرعت انتشار پیدا می‌کنند؟ در جواب این پرسش بهتر است بدانید بخشی از آن‌ها توسط کمپین‌های انتشار اخبار جعلی که از سوی گروه‌ها و نهادهای خاص پشتیبانی و حمایت می‌شوند به‌صورت مهندسی‌شده انتشار داده می‌شوند. بعضی از گروه‌های تروریستی و خرابکار هم به‌وسیله ربات‌هایی که طراحی کرده‌اند اقدام به انتشار اخبار جعلی می‌کنند. اما جالب است بدانید مهم‌ترین کسانی که به انتشار این اخبار کمک می‌کنند خود ما هستیم یعنی کاربران عادی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی. ما با دیدن یک خبر بدون اینکه به عواقب آن فکر کنیم در چند لحظه آن را با دیگران به اشتراک می‌گذاریم و این زنجیره ادامه پیدا می‌کند. باید مراقب باشیم در انتشار این دروغ‌های کوچک و بزرگ سهیم نباشیم.

در ادامه ویدئوی زیر را مشاهده کنید:

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول