اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

بوی نفوذ و انحراف از هیأت‌ها به مشام می‌رسد/ معاونیان: انتقاد که می‌کنیم انگ حجتیه می‌زنند/ ریاضت: مداحی استودیویی، اشک را از مستمع گرفت

میزگرد نقد هیأت‌ها و وضعیت مداحی، برگزار شد و طی آن حجت‌الاسلام معاونیان گفت: براساس اسناد تاریخی، CIA سازمان جاسوسی آمریکا از 23 سال قبل برای ضربه‌ِزدن به شیعه به دنبال تخریب مرجعیت و ایجاد انحراف در مجالس حسینی بوده است.

بوی نفوذ و انحراف از هیأت‌ها به مشام می‌رسد/ معاونیان: انتقاد که می‌کنیم انگ حجتیه می‌زنند/ ریاضت: مداحی استودیویی، اشک را از مستمع گرفت

خبرگزاری فارس ـ حوزه مسجد و هیأت ـ امیرحسین کسائی: محتوای نوحه‌ها و اشعار آئینی و از همه مهم‌تر نوع خطاب ذوات مقدسه در مداحی‌ها در سال‌های اخیر به خصوص امسال موجب اعتراض‌های بسیاری شده است. در این میان، علما و منبری‌ها هم اعتراضات و نکات بسیاری در خصوص این انحرافات مداحی دارند. در این زمینه میزگردی با حضور حجت‌الاسلام حامدرضا معاونیان استاد حوزه، کارشناس مذهبی و مؤسس شبکه‌های ماهواره‌ای ثامن و سلطان، حجت‌الاسلام محمود ریاضت سخنران و کارشناس مذهبی و حجت‌الاسلام سیدعبدالحمید شهاب سخنران و کارشناس مذهبی برگزار کردیم که ماحصل این میزگرد را در ادامه می‌خوانید:

در هیأت کرسی اصلی با منبر و بعد با مداح است

حجت‌الاسلام حامدرضا معاونیان استاد حوزه در خصوص این بحث اظهار داشت: آنچه که باعث قوام شیعه و مقاومت شیعه در مقابل کشتارها و نسل‌کشی‌ها و دسیسه‌های مختلف یهود و تمام نحله‌های انحرافی بوده و توانسته قامت شیعه را راست نگه بدارد، مجالس حسینی بوده و در این شکی نیست. در طول تاریخ تشیع در این ۱۴ قرن در هر کجایی که شیعه می‌زیسته از هندوستان تا آفریقا و مراکز تشیع مثل عراق، ایران، بحرین، لبنان همیشه اشک بر امام حسین (ع)، عزای ایشان و... باعث تقویت بنیان شیعه بوده و به گمانم بهترین تعبیر همین سیستم ایمنی است که هر کجا که ویروس و باکتری و خطری وارد می‌شده، این سیستم ایمنی کار خودش را انجام می‌داده است.

وی با اشاره به اینکه در هیأت کرسی اصلی با منبر و بعد با مداح است، گفت:  شکی نیست که بخش زیادی از نیاز روحی انسان نیاز عاطفی و احساسی است و شکی نیست که عاطفه، احساس و مودت و عشقِ‌ به اهل‌بیت (ع) مطلوب و حتماً باید این نیازِ ابرازِ احساسِ‌ مودت و عشق به اهل‌بیت (ع) در هیأت‌ها احصاء شود در هیچ کدام از این‌ها شکی نیست؛ اما امروز صدای همه درآمده است. آنقدر این آش شور شده و به ابتذال و افراط کشیده شده که ناله همه دلسوزان و دردمندان درآمده است. نه فقط پیشکسوتان بلکه امروز مداحان جوان‌ هم که نجیب هستند، اعتراض می‌کنند.

مشکل اصلی هیأت‌های ما ابتلا به شرک‌گویی و غلوخوانی است که «ان الشرک لظلم عظیم»

آنچه که باعث قوام شیعه و مقاومت شیعه در مقابل کشتارها و نسل‌کشی‌ها و دسیسه‌های مختلف یهود و تمام نحله‌های انحرافی بوده و توانسته قامت شیعه را راست نگه بدارد، مجالس حسینی بوده و در این شکی نیست

معاونیان تصریح کرد: در مدیریت یک فرمولی به نام پنج w وجود دارد که بسیار کارساز است. در این فرمول باید به ۵ سؤال پاسخ دهید! یکی اینکه  what مشکل ما چیست؟ انحراف در عقاید و تمایلات صوفیانه و غالیانه و‌ ابتذال در شعر و سبک!دیگری where کدام قسمت سیستم است؟ در هیأت‌ها. سوم  who این مشکل از چه کسی سر زده است؟ از منبری و‌ مداح و بانی! چهارم when در چه موقعی؟ در مقدس‌ترین زمان‌ها مانند محرم و‌ صفر و در نهایت why یعنی چرا رخ داده است؟ بخاطر دسیسه و نقشه شوم دشمن و ناآگاهی، ساده لوحی، بی‌خبری از سوی ما. مشکل امروز هیأت‌های مذهبی ما و جامعه مذهبی ما چیست؟ گرایش غالیانه، ابتذال در تعابیر که این مشکلات منحصر در منبری و مداح نیست بلکه کل این سیستم دچار مشکل شده است. یعنی سینه‌زن،‌ میان‌دار، آن کسی که شعر آئینی را می‌سُراید، بعد مداح و حتی بانی در این مشکل دخیل هستند.

وی ادامه داد: با صله دادن مخالف نیستیم، رسم بوده و هست، اما زمانی که مداحی به یک نقطه‌ای از کشور دعوت می‌شود و یک رقم فوق نجومی پیشنهاد می‌دهد،‌ مقصر بانی است و‌ سوءنیت او‌ که گاهی می‌خواهد فساد اقتصادی خود را این‌چنین پوشش دهد. از سوی دیگر مداح نیز باید بداند فردی که ارقام نجومی می‌دهد چه هدفی دارد و انگیزه‌اش چیست؟

این استاد حوزه با اشاره به اینکه مشکل اصلی هیأت‌های ما غلوگرایی مشرکانه است و امروز در هیأت‌ها دچار غلوخوانی شدیم، تصریح کرد: اگر مداحی یک کلمه‌ای بگوید که مفهوم این باشد که علی تو خدایی، یا ربی یا خالقی، گمان می‌کنند این هنر است! برخی برای توجیه می‌گویند این در برخی از هیأت‌هاست و تعداد زیادی نیست، فرض کنیم این چنین باشد اما در حال شایع شدن است. در ضرب‌المثل عمومی می‌‌گفتند یک بُز گر، یک گله را آلوده می کند. «چو از قومی یکی بی دانشی کرد/ نه کِه را منزلت ماند و نه مِه را».

فضای مجازی خطای یک مداح یا منبری را به عالم نشان می‌دهد و به رخ همه می‌کشاند

وی ادامه داد: در گذشته زمانی که یک منبری یا مداح، روی منبر نکته‌ای می‌گفت، بازخوردش در همان محله بود و به اقتضای افراد محل، گاهی شوخی می‌کرد،‌ می‌خنداند، می‌گریاند، تمثیلی می‌گفت، هر چه بود در همان جلسه تمام می‌شد، الان متاسفانه یا خوشبختانه هر چه رخ می‌دهد، همه دوربین دارند، ضبط می‌کنند و در فضای مجازی منتشر می‌کنند و به دست جمع وسیعی می‌رسد. یعنی در یک جلسه‌ نفرات معدودی هستند اما کفرگویی مداحشان را در فضای مجازی همه مشاهده می‌کنند. اینکه می‌خواند: «خیالت را راحت کنم، علی خدا و خدا علی بُود» این کفر صریح است، اعتراض که می‌کنی! می‌گویند چرا تکفیر می‌کنی؟ می‌گوییم تکفیر نمی‌کنیم اما تو داری کفر می‌گویی! یا می‌گویند بله کفر است اما این‌ها منظوری ندارند.

با صله دادن مخالف نیستیم، رسم بوده و هست، اما زمانی که مداحی به یک نقطه‌ای از کشور دعوت می‌شود و یک رقم فوق نجومی پیشنهاد می‌دهد،‌ مقصر بانی است و‌ سوءنیت او‌ که گاهی می‌خواهد فساد اقتصادی خود را این‌چنین پوشش دهد. از سوی دیگر مداح نیز باید بداند فردی که ارقام نجومی می‌دهد  چه هدفی دارد و انگیزه‌اش چیست؟

معاونیان با بیان اینکه دومین مشکل هرزه‌خوانی در میان مداحان است، گفت: شعر آئینی ما اُفت کرده است و متأسفانه کاملاً اهل‌ بیت (ع) را یک معشوق زمینی فرض کرده‌ایم و به عنوان زبان حال مصیبت‌های دروغین  نقل می‌کنیم که جنبه زمینی دارد و خلاف شئونات عالیه آن‌هاست. در مقتل داریم که زینب کبری جسد مطهر برادر را بلند می‌کند و می‌فرماید: «اللهم تقبل منا هذا القربان». این ادب توحیدی حضرت عقیله است اما کار به جایی رسیده است که فرد مداح می‌گوید من ذوالجناح‌اللهی هستم! اصلاً نه اینکه علی خدای من است، بلکه من قنبراللهی هستم! می‌پرسیم شما به چندتا الله معتقد هستید؟ آیه قرآن که برایشان می‌خوانیم که قرآن فرمود «ولا تدع مع اللَه إلها»؟! می‌گوید ما نمی‌گوییم که الله هستند. در کنار خدا هستند و به اذن خدا،  ائمه الله هستند! می‌بینید که دشمنان، توحید ما را نشانه گرفتند. چرا می‌‌گویند ویروس ایدز اینقدر خطرناک است؟ چون سیستم ایمنی بدن را از کار می‌اندازد، وقتی سیستم ایمنی بدن از کار افتاد، بدن آماده پذیرش هر نوع مرض و بلایی می‌شود، سیستم ایمنی جامعه ما، هیأت‌ها هستند، اساس مکتب اهل‌ بیت (ع) بر توحید است، حال توحید ما را هدف گرفته‌اند.

قریب ۶۰ درصد نوحه‌ها کم محتوی و بیانگر اموری مانند عشق بین‌الحرمین است

این استاد حوزه تصریح کرد: شعر آئینی ما امروز به اُفت دچار شده است و اینکه هیچ پیام معرفتی در آن نیست، اگر بررسی شود ۶۰ درصد شعرهایی که خوانده می‌شود، عشق بین‌الحرمین است، البته وجب به وجب بین‌الحرمین مقدس است اما آیا یک درصد اشعاری که برای عشق بین‌الحرمین می‌سُرایند و یا این دو سال برای فراق کربلا گفته‌اند، برای صاحب زمان هم دارند؟ اُفت تعابیر، به جایی رسیده است که فرد به امام خود می‌گوید: «حواست هست من پیر شدم»! مگر از علم امام چیزی مخفی است؟!  تعابیر اشعار ما خیلی زمینی شده است! یعنی ما در میان مداحان هم افراط و غلو داریم و هم با تفریط و نگاه زمینی مواجه هستیم. هم‌ می‌‌گوییم تو الله هستی، الله علی است و علیست الله و با اشعار صوفیان و مدل آن‌ها سینه می‌زنیم و هم به امام می‌گوییم تو حواست نیست! یا چنین کن! چرا من را دعوت نمی‌کنی؟ سر به سرم نگذار! و چنین است که مبتلا شده‌ایم به ابتذال در سبک‌های ناهنجار رپ‌گونه، اگزوزی و لیزری که فضای مداحی و جلسات را به استهجان کشید.

هیچ‌گاه در ادبیات آئینی ما این‌همه افراط در تعابیر شراب و مستی می‌‌گساری نبود

وی با اشاره به اینکه هیچ‌گاه در ادبیات آئینی ما این‌همه استفاده از الفاظ می‌‌گساری و شراب و‌ مستی می نبوده است، تصریح کرد: در ۱۲ بند محتشم یک کلمه «می» نمی‌بینید، در اشعار مرحوم شهریار در فضیلت اهل‌ بیت (ع)، در اشعار کمپانی و یا در میان امروزی‌ها در تمام نخلستان میثم آقای سازگار و اشعار آقای انسانی این کلمات را نداریم. وقتی این گلایه را می‌کنیم، می‌گویند خودت هم در اشعارت داری، من ۱۰ هزار بیت شعر دارم اما در ۵ تا از آن‌ها از کلمه «می» استفاده کردم، این فرق می‌کند که این الفاظ رکیک را به امیرالمومنین (ع) نسبت دهیم و به مولا بگوییم کهنه شراب!

امپراطوری که مداحان و منبری‌ها در هیأت‌ها به راه انداختند

حجت‌الاسلام محمود ریاضت سخنران و کارشناس مذهبی با اشاره به ریشه این اشتباهات و خطاها در هیأت‌های مذهبی اظهار داشت: الآن متاسفانه یک مافیا در هیأت‌ها با حضور برخی مداحان و منبری‌ها ایجاد شده و ذیل آن یک بیزنس تشکیل شده است. یکسری از آقایان اهل‌منبر با یکسری از آقایان مادحین با هم می‌بندند و برای اینکه این بیزینس از رونق نیفتد، مدام سعی دارند، غذایی را بدهند که مخاطب می‌‌پذیرد.

اُفت تعابیر، به جایی رسیده است که فرد به امام خود می‌گوید «حواست هست من پیر شدم»! مگر از علم امام چیزی مخفی است؟!  تعابیر اشعار ما خیلی زمینی شده است، یعنی ما در میان مداحان هم افراط و غلو داریم و هم با تفریط و نگاه زمینی مواجه هستیم. هم‌ می‌‌گوییم تو الله هستی، الله علی است و علیست الله و با اشعار صوفیان و مدل آن‌ها سینه می‌زنیم، و هم به امام می‌گوییم تو حواست نیست!

وی افزود: مخاطب دوست ندارد به او بگوییم این کاری که کردی اشتباه است،‌ باید توبه کنی و برگردی! مخاطب دوست دارد به او بگوییم هر کاری کردید، عیبی ندارد اگر به در خانه اهل‌بیت (ع) بیایید حل می‌شود! بله حل هم می‌شود، مجلس امام حسین (ع) انسان را متحول می‌کند، اما چرا به بهانه پاک شدن در مجلس اهل‌بیت (ع) هر کاری دوست دارند، می‌کنند و تا هر حرفی هم می‌زنیم می‌‌گویند با مجلس امام حسین (ع) وَر نروید!

چرا برخی منبری‌ها از خطای مداحان چشم‌پوشی می‌کنند؟

ریاضت گفت: این حرف‌ها زدن مجلس امام حسین (ع) نیست، اما آیا هر جا مشکی زدند و ۴ تا پله با چوب درست کردند، روی آن نشستند، مجلس امام حسین (ع) و منبر می‌شود؟ اول باید شاخصه‌های مجلس، منبر حسینی و ذاکر حسینی برای ما تبیین شود، این برای ما تبیین نشده و ما نهادی هم نداریم که این را تبیین کرده باشد.

این سخنران مذهبی با بیان اینکه متأسفانه برخی منبری‌ها الان برای رونق این بیزینس مثلاً با مداحی که در حکم فرزند و نوه اوست جلسه را می‌بندد! اگر خطایی هم ببیند حرفی نمی‌زند! تصریح کرد: بعد یک خطیب در شب شهادت حضرت رضا (ع) به روایتی در ۲۳ ذیقعده، استوری جشن تبریک تولد برای مداحی می‌گذارد که در حد نوه او محسوب می‌شود! این یعنی چه؟ یا آن مداح دیگر، چهارپایه‌خوانی را به بهانه شرکت در انتخابات به ابتذال کشیده می‌شود و روی آن جشن تولد برای مداح دیگر می‌گیرد.

متأسفانه مجالس امام حسین (ع) را مشابه کنسرت کردند

آیا هر جا مشکی زدند و ۴ تا پله با چوب درست کردند، روی آن نشستند، مجلس امام حسین (ع) و منبر می‌شود؟ اول باید شاخصه‌های مجلس، منبر حسینی و ذاکر حسینی برای ما تبیین شود، این برای ما تبیین نشده و ما نهادی هم نداریم که این را تبیین کرده باشد.

وی با بیان اینکه الان متأسفانه مجالس امام حسین (ع) مشابه کنسرت شده و اسم مجالس حضرت را روی آن نمی‌شود گذاشت!، تصریح کرد: ما الان یکسری خواننده و یکسری مجری داریم. فردی منبری دیگر نامش خطیب نیست، مجری برنامه است! زیرا روی منبر می‌نشیند، از مداح تعریف می‌کند، ۲۰ دقیقه درباره مداح صحبت و تمجید می‌کند، این کنسرت شده است! بعد هم مداح می‌‌آید می‌خواند.

ریاضت ادامه داد: یک زمانی در سالن برج میلاد کنسرتی برگزار می‌شود و فرد خواننده موی خودش را مِش می‌کند، زنگوله می‌اندازد، گوشواره می‌اندازد! یک عده هم این کنسرت را در فرهنگسرا اجرا می‌کنند! متاسفانه این روزها همین کنسرت را افرادی با همین ویژگی‌ها، در حسینیه‌ها اجرا می‌‌کنند!

مداحی استودیویی، اشک را از مستمع گرفت!

این سخنران مذهبی گفت: محصول حاصل از هیأت را هم با زیر صدا پخش می‌کنند. الان رسانه ملی دعای «الهی عظم البلاء» را با زیر صدای موسیقی پخش می‌کند! این یعنی چه؟ نتیجه این می‌شود که شاکله اصلی شعائر حسینی که اشک بر سیدالشهداست، از دست رفته و با این آثار استودیویی دیگر کسی اشک نمی‌ریزد! افراد با قِر و فِر می‌خوانند، که نباید اسم آن‌ها را مداح گذاشت، خواننده است و دارد کنسرت اجرا می‌کند تا فیلمش دربیاید! این اشتباهات را انجام می‌دهند، بعد علناً تبلیغ هم می‌کنند و زیر آن نمی‌نویسند هیات فلان، می‌نویسند میکده شاه نجف! این یعنی چه؟! یعنی خودش قائل به این است که این دستگاه امام حسین(ع) نیست!

وی گفت: من دوستانه به دوستان ذاکر تذکر دادم که مواظب باشید وهابیت دارد، نفوذ می‌کند! آن‌ها وقتی دیدند حریف نمی‌شوند که هیأت‌ها را جمع کنند، بنا دارند رسوم مراسم اهل سنت را در مجالس اهل‌بیت (ع) وارد کنند، مثلاً کارهای فرقه قادریه اهل‌سنت را وارد سینه‌زنی ما کردند یا کارهای صوفیه را وارد می‌کنند. متأسفانه تذکر می‌دهیم و آن‌ها می‌گویند نه شما حسادت دارید! اگر ایرادی داشت سخنران ما تذکر می‌داد، سخنران ما مروج این قصه است! مشکل این است این آقای سخنران هیچ ارتباطی با حوزه ندارد، درس نخوانده، استاد و عقبه ندارد بلکه فقط می‌خواهد مجلس بترکد تا کلیپ‌های او هم بیرون بیاید و دیده شود!

ریاضت با اشاره به اینکه برخی هم می‌گویند فقط حضرت آقا باید به من بگوید! یعنی خودش را فراتر از علما می‌داند و خودش را در حد رهبری می‌داند! گفت: یعنی می‌گوید رهبری باید برای من هزینه و خرج شود، شما اگر این را بشکافید خیلی حرف دارد! چرا حضرت آقا باید هزینه خلاف‌کاری‌های تو شود؟ چند سال است حضرت آقا مرتب در دیدار با مداحان تذکر می‌دهند، شما کدام‌ یک را گوش دادید؟

انتقاد که می‌کنیم می‌گویند از حسادت است!

دشمنان وقتی دیدند حریف نمی‌شوند که هیأت‌ها را جمع کنند، بنا دارند رسوم مراسم اهل سنت را در مجالس اهل‌بیت (ع) وارد کنند، مثلاً کارهای فرقه قادریه اهل‌سنت را وارد سینه‌زنی ما کردند یا کارهای صوفیه را وارد می‌کنند. متأسفانه تذکر می‌دهیم و آن‌ها می‌گویند نه شما حسادت دارید!

سپس معاونیان در ادامه این بحث با اشاره به اینکه برخی در قبال این انتقادات همواره می‌گویند شما حسادت دارید، آخر حسادت به چی داریم! تصریح کرد: به کسی که این شعر را گفته است، حسادت می‌کنیم! شما به اینکه ۵ هزار نفر در این جلسه سینه می‌زنند، حسادت می‌کنید! ما به ۵ هزار نفر حسادت می‌کنیم؟! آقای انسانی هم به این اشعار اعتراض دارند، او هم حسادت دارد؟ گفته می‌شود چرا در خلوت تذکر نمی‌دهید؟ کسی که در عمل و در اعیان یک خطایی انجام داده است، باید در خفا تذکر بگیرد؟ او خطایی را علنی انجام داده است باید علنی گفت تا همه متوجه آن خطا شوند. یکی از مراجع تقلید، منبری را خودش دعوت کرده بود، جمعیت انبوه در مجلس ایشان نشسته بودند، منبری یک مطلبی گفت که غلط بود، آقا از پایین منبر داد زد که آقا مطلب شما غلط است تصحیح کنید! باید این مطلب غلط را برای مردم گفت و علنی هم باید گفت، چون اعتقاد مردم بازیچه قرار می‌گیرد.

ابتذال تا این حد که به حضرت ام‌البنین (س) می‌گویند معشوقه علی (ع)

این استاد حوزه با اشاره به اینکه تا این حد در شعر آئینی دچار ابتذال شدیم که به حضرت ام‌البنین(س) که یک قدیسه، زاهده، راضیه‌ و مرضیه است می‌گوید معشوقه امیرالمومنین! آیا این فرد به یک انسان مؤمن عادی می‌گوید که مادرت معشوقه پدرت چطور است؟  تصریح کرد: به من می‌گویند چرا به زبان نرم دو سه سال پیش نگفتید؟ امروز کار به جایی رسیده که صدای همه درآمده است! وقتی انتقاد می‌کنیم به ما می‌گویند انجمن حجتیه هستید! من انجمن حجتیه هستم؟ من در این کشور مؤسس یک شبکه ماهواره‌ای هستم،  یعنی هیچ نهاد اطلاعاتی تشخیص نداده، شما تشخیص می‌دهید!

می‌گویند چرا در خفا انتقاد نمی‌کنید!

حجت‌الاسلام محمود ریاضت سخنران مذهبی در ادامه این بحث گفت: ۱۰ سال پیش ما روی منبر گفتیم این شعری که خواندید «قل هوالله احد دروغی بیش نیست/ چون خدا تک دختری دارد که نامش زینب است» کفر است! به ما گفتند آقا چرا روی منبر می‌گویید؟ گفتم این شعر را روی منبر جلوی ۳۰۰ تا جوان گفته،‌ ذهن او را بهم زده است! من باید در فضای علنی توضیح دهم تا رفع این شبهه شود.

اهل‌بیت(ع) هیچ‌وقت به معصیت تشویق نمی‌کنند

حجت‌الاسلام معاونیان خطر سوم در هیأت‌های مذهبی را اباحه‌گری دانست، تصریح کرد: یعنی ما می‌گوییم امام حسین (ع) سفینه‌النجاه است، پس هر کسی با هر معصیتی به درگاه امام حسین (ع) بیاید باید به او اجازه ورود می‌دهند تا اصلاح شود، این درست است اما متاسفانه  به گونه‌ای این را مطرح می‌کنند که یعنی برو خودت را با گناه آلوده و نابود کن و باکی نیست. بدانیم اهل‌بیت(ع) هیچ‌وقت به معصیت تشویق نمی‌کنند و اذن معصیت نداده‌اند! نگفتند برو می بخور منبر بسوزان چون امام حسین (ع) را داریم! این خطر ارجاء و اباحه‌گری است که به آن دامن زده می‌شود.

تا این حد در شعر آئینی دچار ابتذال شدیم که به حضرت ام‌البنین(س) که یک قدیسه، زاهده، راضیه‌ و مرضیه است می‌گوید معشوقه امیرالمومنین! آیا این فرد به یک انسان مومن عادی می‌گوید که مادرت معشوقه پدرت چطور است؟ 

اسنادی که نشان می‌دهد بوی نفوذ از هیأت‌ها می‌آید

این استاد حوزه تصریح کرد: به آقایانی که از مداحان هرزه‌خوان حمایت می‌کنند، می‌گوییم شما جبهه خودتان را مشخص کنید، صریحاً بگویید نظرتان راجع به کفرگویی و کفرخوانی چیست؟ در اینترنت واژه «مایکل برانت» را جستجو کنید، خواهید دید در سال ۷۸ و قبل از‌ آن گزارش کردند که او به عنوان یکی از معاونین CIA، سازمان جاسوسی آمریکا یک مصاحبه‌ای کرده بود و اعلام کرد که قدرت مرجعیت در شیعه می‌تواند کل محاسبات سیاسی منطقه و جهان را به‌هم بریزید. او گفته بود به این نتیجه رسیدیم که باید فکری کرد. برای همین تیم‌هایی را به مناطق شیعه‌نشین فرستادیم تا تحقیق کنند و ببینند نقاط قوت شیعه چیست؟ آن تیم ۵ سال تحقیق کرد و به این نتیجه رسید که اصل و نقطه قوت و ماندگاری شیعه دو چیز است، مرجعیت و مجالس حسینی. آن‌ها از همان زمان برنامه‌ریزی کردند تا این دو ستون را بزنند.

وی افزود: مرجعیت را تحت این عنوان که تقلید کار میمون است «خلق را تقلیدشان بر باد داد/ ای دو صد لعنت بر این تقلید باد» خلاف عقل جلوه دادند  و‌ از سویی دیگر با شیوع ترویج نواخباری و‌ نشر شبهه که دلیل و روایت بر لزوم تقلید کجاست؟ سعی بر تضعیف مرجعیت داشتن. به اخباری‌‌گری‌ها دامن زدند و گسلی بین جامعه هیأتی و مراجع ما ایجاد کردند، بهانه‌جویی‌هایی هم کردند، مثلاً به خاطر کرونا در حرم‌ها بسته شد، هجمه‌ای ایجاد کردند که مراجع ولایی نیستند، غیرت ندارند! اهانت‌ها و جسارت‌‌هایی کردند و این را در بین جوانان هیأتیِ پرشورِ سینه‌زن پمپاژ کردند.

۴۰ سال پیش نقشه ریختند و‌ نوشتند باید کاری کنیم که مداح تشنه قدرت و شهرت، محور باشد

معاونیان گفت: مجالس حسینی باعث تقویت شیعه است، چون این‌ها روضه نیست، این‌ها کلاس درس است و مردم به عشق حسین‌بن‌علی می‌آیند، آخوند دین‌شان، معارف دینی را به آن‌ها می‌رساند. در آن مصاحبه ۲۳ سال قبل می‌گوید ما باید کاری کنیم که هیأت، مداح‌محور باشد و از عالِم خالی شود و بعد گفتند باید کاری کنیم که این مداحان تشنه قدرت،‌ شهرت و پول شوند! ۴۰ سال پیش گفته است و‌ اینک مداح عطش نام، دنبال تبلیغ و فالوور شده و عجیب‌تر اینکه تصریح کرده است که ما کاری باید کنیم که مجالس روضه حسینی شبیه مجالس درویشان و صوفیان شود! CIA آن زمان ۴ میلیون دلار برای این کار بودجه گذاشت و مایکل برانت می‌گوید ما هزینه کردیم و مقدار زیادی از راه را رفتیم و بقیه بودجه را هم هزینه می‌کنیم و موفق خواهیم شد.

برخی نمی‌دانند بازیچه چه کسی قرار گرفتند!

این استاد حوزه با بیان اینکه فرض کنید مایکل برانتی وجود نداشت و این سند نبود، آیا امروز این اتفاقات نیفتاده است؟ گفت: چطور شد که یکدفعه رسم سماع قادریان، که بلند شوند و دست به کمر بزنند و سر بالا بیاورند و چپ ببرند، در هیأت‌ها موقع سینه‌زنی دیده می‌شود؟!. تلویزیون بی‌بی‌سی به‌عنوان یک بنگاه تفرقه‌اندازِ کاملاً استعماری در طی تمام دوران فعالیت ۷۰ ساله، چرا امسال به کابل افغانستان رفت و با تمام مشکلات آنجا، از خانقاه صوفیان سنی و شب عاشورای آن‌ها مستند تهیه کرد  که این‌ها در عین حالی که عزاداری می‌کنند و سنی هستند، هوهو می‌کشیدند و رقص قادریه را انجام می‌دهند!؟ شما در ۱۰، ۲۰ سال پیش در کدام یک از هیأت‌های آذربایجان، تهران، مشهد و اصفهان جایی سراغ داشتید کسی هوهو بکشد؟ یا کفرخوانی کنند؟ یا این حجم از می‌‌گساری و می بده، می بریز و می بخور، در مداحی داشتیم؟ شعر می‌گویند که هوای نجف بوی شراب می‌دهد! ۹۰ درصد اتمسفر نجف شراب است و ۱۰ درصد آن هواست! این همه ابتذال، نشانگر یک دست پنهانی است یعنی خطر نفوذ صوفیه در هیأت‌ها مشهود است که ما معتقدیم بسیاری از این مداح‌نمایان، بسیاری از این مترسک‌هایی که به مداح معروف شدند و جوان هستند، متوجه نیستند که این ساز از کجا کوک شده است، متوجه نیستند که بازیچه چه کسی قرار گرفتند! اگر خودشان متوجه شوند سال‌های می‌گریند که چه جنایتی به دست این‌ها رقم خورده است!

معاونیان با بیان اینکه از ۴۰ سال پیش این برنامه‌ریزی را کردند و الان سرطان پنهان ظاهر شده است و دردش دارد به استخوان می‌خورد، این دُمل چرکین شده، ترکیده و بوی بد او همه را آزار می‌دهد و اِلا خیلی ریشه‌دار است، گفت: چرا این کار اتفاق افتاد؟ جهل و غرور و لجاجت برخی مداحان است. البته برخی مداحان هم بودند که این‌گونه می‌خواندند، تذکرها داده شد و آن‌ها پیام دادند و یا حضوری گفتند ما واقعاً متوجه نبودیم و اصلاح شدند. 

همه باید باید نهی از منکر کنند

این استاد حوزه با بیان اینکه راه‌حل چیست؟ گفت: هر کسی نسبت به حسب وظیفه شرعی خود باید نهی از منکر کند، نهی از منکر یکی از واجبات دین ماست. بر شما واجب است که منکر را نهی کنید، ما سیستمی نداریم که خطبا را جمع کنیم یا یک سازمانی تشکیل شود. وظیفه من به‌عنوان روضه‌خوان، نهی از منکرات بوده، همه خطبا و هر کسی وظیفه دارد بگوید این کفرخوانی‌ها منکر است و هر کسی وظیفه دارد از قداست مجالس امام حسین(ع) صیانت و مراقبت کند و به گمانم در این دو سه سال اخیر ولو خیلی بحران‌ها و تنش‌ها و لجاجت‌ها بوده، اما به نقطه خوبی رسیدیم. به نقطه‌ای رسیدیم که قباحت و منکریّت و فضاحت این رفتارها برای همه در حال عیان شدن است.

مایکل برانت، در آن مصاحبه ۲۳ سال قبل می‌گوید ما باید کاری کنیم که هیأت، مداح‌محور باشد و از عالِم خالی شود و بعد گفتند باید کاری کنیم که این مداحان تشنه قدرت،‌ شهرت و پول شوند! ۴۰ سال پیش گفته است و‌ اینک مداح عطش نام، دنبال تبلیغ و فالوور شده و عجیب‌تر اینکه تصریح کرده است که ما کاری باید کنیم که مجالس روضه حسینی شبیه مجالس درویشان و صوفیان شود!

انتقاد می‌کنیم، انگ انجمن حجتیه می‌زنند

وی گفت: الان این جماعت هرزه‌خوان، کفرخوان و ابتذال‌گرا در اقلیت قرار دارند و مورد هجمه قرار گرفتند و همه آنها را توبیخ می‌کنند. این‌ها برای اینکه مفرّی باشد که توجیهی داشته باشند می‌گویند تفرقه انداخته‌اید ! این هرزه‌خوانی، کفرگویی، کفرگرایی، صوفی‌گرایی و غلوگرایی را آمدند این‌چنین توجیه می‌کنند که کسانی که از ما انتقاد می‌کنند منکر فضای هیأت‌ها هستند! می‌گویند این نقشه انجمن حجتیه است و قصد آن‌ها قبل از محرم تعطیلی مجالس امام حسین (ع) بود. اما خوشبختانه امروز صدای تمام دلسوختگان، پبشکسوتان مانند آقای علی انسانی‌ها و بزرگان دیگر و مداحان جوان هم درآمده است. من ۱۰،۱۵ روز پیش در نجف بودم، در حرم امیرالمومنین(ع) فرزند حاج‌آقای انصاریان را دیدم و گفتند پدر من هم دل خونی از این اوضاع دارند.

معاونیان با بیان اینکه نهادهای مسئول هم وظیفه خود را به خوبی انجام نداده‌اند، گفت: اگر در هیأتی یک کسی مطلب سیاسی خلاف نظام بگوید، بلافاصله حساس می‌شوند و همه نهادها هجوم می‌آورند اما چطور نهادهای امنیتی غافل هستند از اینکه یک شخص مجهول‌الهویه از خارج از کشور به ایران بیاید بر طبل غلوگرایی بکوبد، به مراجع توهین کند، نفی تقلید کند، شیخ صدوق را خائن بداند، شیخ مفید را شیخ مضر اعلام کند، نواب‌اربعه را بگوید مزدور بن‌العباس بودند! اما هیچ کدام از نهادهای امنیتی وارد نشوند. نهادهای امنیتی از خود نمی‌پرسند:کسی که ریشه را می‌زند، هدفش تخریب فقاهت مرجعیت و بالطبع ولایت فقیه است؟!

آیت‌الله وحید: این مطرب‌بازی‌ها در مجالس امام حسین (ع) نباشد

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ما عباراتی را از آقای صافی، آقای روحانی، آقای یثربی منتشر کردیم و فیلمی را از آقای وحید منتشر کردیم که رسماً‌ می‌فرماید: این مطرب‌بازی‌ها در مجالس امام حسین (ع) نباشد، گفت: آن‌ها کار خود را خوب بلد هستند، ابتدا آمدند بین بدنه هیأت‌ها و مراجع گسل ایجاد کردند تا اگر مرجع تصریح کرد که این کفرگویی‌ها جایز نیست، بگوید مراجع مقصر هستند، پس یک نظام هماهنگ و یک حرکت دسته‌جمعی و متحد لازم است که این منکرات  و این فضایح را توبیخ و تنبیه و نهی از منکر کند.

مردم هم امروز این خطاها را شناختند

حجت‌الاسلام سیدعبدالحمید شهاب سخنران و کارشناس مذهبی در ادامه این نشست با بیان اینکه همین گله را ما از نهادهای امنیتی و نهادهای مسئول رسیدگی به امور تبلیغ و منبر داریم، گفت: شاید در چند وقت اخیر برای ما یقین شد که این‌ها هم دچار یکسری آفت‌ها شده باشند و دستخوش یکسری بازیچه‌ها قرار گرفته باشند و این خطر است. من معتقدم ابتدا این نهادها وارد میدان شوند و جنبه حمایتی کار را انجام دهند و مردم هم کمک کنند. البته مردم هم فهمیدند و ما در جلسات دیدیم که مردم بدشان می‌آید، زمانی که چنین حرکتی می‌بینند می‌گویند افتضاح به بار آورده، از این حرکت خسته شدیم! شاید این مولود خوبی باشد که بالاخره مردم به این حرف ما رسیدند که مجلس امام حسین (ع) عرش‌الرحمان است و بسیار مقدس‌تر از این حرف‌ها است.

فیلمی از این گفت‌وگو را اینجا مشاهده کنید:

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول