اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

واکنش‌ تند اپوزیسیون ترکیه به سقوط «لیر»؛ انتخابات زودهنگام برگزار شود

رهبران اپوزیسیون ترکیه شامل «حزب جمهوری‌خواه خلق» ضمن تاختن به عملکرد رجب طیب اردوغان درباره سقوط ارزش لیر این کشور، برگزاری فوری انتخابات را خواستار شدند.

واکنش‌ تند اپوزیسیون ترکیه به سقوط «لیر»؛ انتخابات زودهنگام برگزار شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در شرایطی که سقوط ارزش لیر و گرانی در ترکیه باعث برپایی تظاهرات شده، رهبران احزاب اپوزیسیون به شدت عملکرد حزب حاکم عدالت و توسعه و رئیس‌جمهور این کشور را آماج انتقادات خود قرار داده‌اند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، سران احزاب اپوزیسیون ترکیه روز پنجشنبه در واکنش به ثبت رکورد جدید سقوط ارزش لیر در برابر دلار، خواستار برگزاری فوری انتخابات در این کشور شدند.

کمال قلیچ‌دار اوغلو رهبر «حزب جمهوری‌خواه خلق» ترکیه در پیامی توییتری خطاب به رئیس‌جمهور این کشور نوشت: «اردوغان! انتخابات فورا (برگزار کن)».

«مرال آکشنر» رهبر «حزب خوب» ترکیه یکی دیگر از احزاب اپوزیسیون این کشور هم با تاختن به عملکرد رئیس‌جمهور ترکیه گفت که اردوغان «اعتبار و پول ما را از بین برد».

این سیاستمدار ترکیه‌ای افزود: «اگر این عمد باشد، خیانت آشکار است اما اگر نتیجه بی‌کفایتی باشد، مشخص است که چه باید کرد: باید با بردن کشور به انتخابات در اسرع وقت جلوی این رسوایی گرفته شود».


خانم مرال آکشنر و کمال قلیچ‌دار اوغلو

 

طبق گزارش رویترز، دو هشتگ «دلار ۱۱ لیر» و «انتخابات فوری» توسط کاربران ترکیه‌ای در شبکه‌ توییتر ترند شد.

کمال قلیچ‌دار اوغلو رهبر اصلی‌ترین رقیب حزب حاکم عدالت و توسعه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «هابرترک» این کشور باز هم درخواستش بریا برگزاری انتخابات زودهنگام را تکرار کرد.

به گفته او، پیشنهاد رجب طیب اردوغان برای کاهش نرخ بهره به منظور تقویت صادرات و سرمایه‌گذاری در ترکیه نشان داد که او «کاملا از واقعیت جدا شده است» چرا که مردم ترکیه خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام هستند.

رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه افزود: «دیگران برای ۵۰ تا ۱۰۰ سال آینده برنامه‌ریزی می‌کنند و ما حتی نمی‌توانیم بگوییم فردا چه اتفاقی خواهد افتاد. دولت (حاکم) خواهان این است که بعد از درست کردن اقتصاد وارد انتخابات شود. این کاملا زاییده تخیل آنها است».

اظهارات تند سران اپوزیسیون ترکیه علیه اردوغان و حزب عدالت و توسعه در شرایطی مطرح شده که طی روزهای اخیر سقوط ارزش لیر و گرانی‌ها بارها خبرساز شده است.

روز جمعه (دیروز) هزاران نفر در ازمیر ترکیه در اعتراض به گرانی، تورم و سقوط ارزش پول ملی تظاهرات کردند. این تظاهرات بعد از آن رخ داده که ارزش واحد ملی پول ترکیه (لیر) در برابر دلار در سراشیبی سقوط قرار گرفته و بر اساس گزارش‌های روز جمعه، به کمترین سطح تاریخی ۱۰.۹۱ لیر در برابر ۱ دلار رسید.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول