اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

جایگاه نامناسب ایران در زمینه بهره مندی از هوش مصنوعی

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه کشورما در حال حاضر از لحاظ هوش مصنوعی عقب تر از بسیاری از کشورها است، گفت: اگر ما از این ابزار در آینده استفاده نکنیم، بسیاری از صنایع و محصولاتی که داریم بدون استفاده از هوش مصنوعی، توجیه پذیر و رقابت پذیر نخواهند بود.

جایگاه نامناسب ایران در زمینه بهره مندی از هوش مصنوعی

محمد امیری، دکترای کامپیوتر در زمینه هوش مصنوعی،فارغ التحصیل دانشگاه فرانکفورت آلمان و عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران صبح امروز در گفت‌ و گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه امروزه هوش مصنوعی درحال تقلید و کپی برداری از هوش انسان به عنوان توانمندترین موجود نظام هستی است، اظهار کرد: در     ۲۰الی ۳۰ سال گذشته، دانشمندان به این فکر افتادند که برای حل مسائل و مشکلات پیچیده و سنگین از الگوی مغز انسان پیروی نموده و عملکرد مغز انسان را بفهمند.

*کاربرد هوش مصنوعی در تمام ابعاد زندگی انسان

وی با اشاره به اینکه در ۱۰ الی ۱۵ سال اخیر کشورهای صاحب نام حوزه علم و فناوری مثل آمریکا، چین و اتحادیه اروپا سرمایه‌گذاری بسیار وسیعی در این حوزه انجام داده اند، افزود: امروزه هوش مصنوعی در تمام ابعاد زندگی ما از قبیل پزشکی، سلامت، اقتصاد، تشخیص هویت و دست نوشته ها، بازار مالی، کشاورزی، هواشناسی و ...کاربرد دارد و حل این مسائل بدون استفاده از هوش مصنوعی امکان پذیر نیست.

دکترای کامپیوتر در زمینه هوش مصنوعی تصریح کرد: امروزه دنیا به این نتیجه رسیده است که حل بسیاری از معضلات، بدون استفاده از هوش مصنوعی امکان پذیر نیست و سرمایه گذاری‌های بسیار وسیعی در این زمینه انجام شده است.

امیری اضافه کرد: هوش مصنوعی در کنار سایر هر علوم هم می‌تواند منشأ تهدید و هم محل فرصت باشد اما ما به عنوان انسان، از هر ابزاری می‌توانیم استفاده دوگانه داشته باشیم و به صِرف اینکه بگوییم هوش مصنوعی یک تهدید است، ممکن است تهدیدات آن بیشتر متوجه ما شود.

*هوش مصنوعی  در ایران عقب‌تر از کشورهای دیگر

این عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه کشورما در حال حاضر از لحاظ هوش مصنوعی عقب تر از بسیاری از کشورها است، اظهار کرد: ما باید وقت زیادی بگذاریم و سرمایه گذاری کنیم تا این عقب ماندگی جبران شود و در آینده بتوانیم محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی داشته باشیم.

وی افزود: اگر ما از این ابزار در آینده استفاده نکنیم، بسیاری از صنایع و محصولاتی که داریم بدون استفاده از هوش مصنوعی، توجیه پذیر و رقابت پذیر نخواهند بود.

*تاکید بر لزوم بهره گیری سریع از هوش مصنوعی در صنعت

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با تاکید بر لزوم بهره گیری سریع از هوش مصنوعی و نمایان شدن مضرات عدم استفاده از این فناوری در آینده نزدیک، بیان کرد: اگر در به کارگیری هوش مصنوعی تسریع نشود به زودی نه تنها بخشی از صنعت بلکه تمام صنعت و مزایای رقابتی آن را از دست خواهیم داد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: حتی شاید قادر به صادرات مواد معدنی نباشیم به دلیل آنکه فرآوری یک محصول معدنی بدون استفاده از هوش مصنوعی و با روش سنتی به قدری گران خواهد بود که صادرات آن توجیهی نخواهد داشت.

امیری به لزوم بهره گیری از هوش مصنوعی درزمینه‌های مختلف اشاره کرد،گفت: به عنوان مثال در زمینه خودروسازی اگر از هوش مصنوعی و فناوری روز، استفاده نشود خودروی تولیدی ما بازار پسند نخواهد بود و برای آن مشتری وجود ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران در ادامه گفت: در زمینه پزشکی بدون بهره گیری از هوش مصنوعی نمی توانیم محصولی را در حوزه پزشکی_مهندسی صادر کنیم یا حتی در داخل، توان رقابت با محصولات خارجی را نداریم؛ برای حل معظل ترافیک هم اگر بخواهیم به یک برنامه ریزی درست و منسجم در حوزه حمل و نقل دست یابیم بدون استفاده از هوش مصنوعی و کلانِ داده ها، امکان پذیر نخواهد بود.

انتهای پیام/۸۶۰۵۱/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول