اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

چرا حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مهم است؟

بعد از تصویب قانون حمایت از خانواده و طرح جوانی جمعیت که کارشناسان آن را مهم‌ترین اقدام مجلس یازدهم می‌دانند، برای برخی همچنان سوال است چرا این‌قدر مساله حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مهم است؟

چرا حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مهم است؟

گروه خانواده: در بسیاری از مسائل و آسیب‌های اجتماعی که کشور درگیر آن است ممکن است اختلافات زیادی میان طیف‌های مختلف فکری وجود داشته باشد که هرکدام نظر و دیدگاه طرف مقابل‌شان را رد کنند و حتی نظری خلاف آن داشته باشند و یک دو قطبی شکل بگیرد. اما «مساله جمعیت» در کشور ما آنقدر چالش مهمی است که تمام کارشناسان اجتماعی و جمعیتی متفق القول معتقدند که ما به جمعیت نیاز داریم و این موضوع آنقدر مهم است که هیچ اما و اگری در آن وجود ندارد و در صورت ادامه وضعیت فعلی دود آسیب کاهش جمعیت در چشم همه کسانی خواهد رفت که در کشور زندگی می‌کنند و ربطی به هیچ جناح و گروهی ندارد. بلکه تنها اختلافات بر سر چگونگی قانونگذاری و تعیین راهبردهای جمعیتی است که حتی می‌تواند با بحث و جدل در این باره به برنامه‌ریزی برای آینده کشور و ایجاد برنامه‌های فرهنگی برای طیف‌های مختلف کمک بهتری کرد. پس باید صراحتا و بدون تعارف اعلام کرد که ایران به افزایش جمعیت و فرزندآوری احتیاج دارد و برای این موضوع نیازمند تدوین قانون و برنامه‌های درست راهبردی است. اما چرا؟

ما به جمعیت جوان نیازمندیم

بعد از انقلاب اسلامی و با توسعه مراکز بهداشتی و آگاهی‌های عمومی نرخ مرگ و میر نوزادان کاهش یافت و کشور در دوران جنگ و تحریم یکباره با انفجار جمعیتی دهه شصتی‌ها روبرو شد. این در حالی بود که زیرساخت‌های کشور هنوز آماده جمعیت تازه نبود و لذا تصمیم‌ها بر این شد که برای کاهش نرخ موالید تبلیغات فرهنگی شود تا جمعیت و نرخ باروری کنترل شود. سیاستی که خلاف پیش‌بینی‌‌ها به سرعت موثر واقع شد و نرخ باروری چنان کاهش یافت که بعد از گذشت یک دهه آسیب‌‌های آن بیرون زد و پیری جمعیت در سالهای بعد را به بار آورده‌است. لذا طرحی لازم است تا نه تنها اقدامات غلط دهه‌های قبل مبنی بر کاهش جمعیت را خنثی کند بلکه دیدگاه غلط گذشته را از بین ببرد و در جهتی مخالف آن جامعه را حرکت دهد و برای تحقق این موضوع امتیازات و تسهیلات لازم را نیز در نظر بگیرد.

قدرت سیاسی کشور است

در همه جای جهان جمعیت پشتوانه مردمی و همچون یک ارتش مردمی‌ست. جمعیت جوان بازوی اجرایی و موتور محرکه کشور در اقتصاد و صنایع است. جمعیت جوان است که کشور را به سمت توسعه پیش می‌برد و برای کشور تولید درآمد می‌کند. وجود جمعیت جوان باعث می‌شود نخبه‌یابی با جامعه آماری بیشتری در امور مختلف صورت بگیرد. استعدادهای ورزشی، علمی، هنری بیشتری از دل جمعیت جوان ظهور کند و سکوهای جهانی بیشتری را برای کشور تصرف کنند. در عرصه ورزشی جوانان نخبه ورزشی افتخار آفرینی کنند و پرچم کشور را بالا ببرند. در عرصه علمی تولید علم بیشتر شود و نیاز به خارج از کشور کمتر شود و در عرصه‌های علمی نیز نام ایران بالا برود. اگر بخواهیم یک مثال ساده بزنیم خواهید دید در رویدادی مثل المپیک که ورزش‌های مختلفی حضور دارد کشورهایی همیشه بیشترین مدال‌ها را درو می‌کنند که از جمعیت جوان خوبی برخوردارند. چون توانستند در جامعه آماری بیشتری استعدادیابی ورزشی انجام دهند.

اقتصاد کشور زمین نخورد

هرچقدر جمعیت جوان تولید‌کننده ثروت است، جمعیت پیر مصرف‌کننده ثروت است. جامعه‌ای را تصرف کنید که تولیدکننده ثروت ندارد و باید همه آنچه دارد را باید صرف حقوق‌های بازنشستگی و هزینه‌های درمانی کهنسالان خود کند و اینطور که پیداست برای نگهداری از پیرهای بدون فرزند خود هم خانه‌های سالمندان و مراکز نگهداری بسازد. آیا این جامعه می‌تواند به رشد اقتصادی خود حتی فکر کند. کارشناسان جمعیتی می‌گویند با این نرخ باروری به زودی 30درصد جمعیت کشور را کهنسالان تشکیل خواهند داد که بار زیادی را روی دوش باقی گروه‌های جمعیتی خواهند گذاشت.

روحیه و شادابی جامعه‌ از دست نرود

کشوری که اقتصاد ندارد، تولید ثروت ندارد و در نتیجه قدرت سیاسی نیز ندارد و بخش عظیمی از آن کهنسال هستند آیا سلامت روان درست دارد؟ نسلی که خواهر و برادر نداشته باشد باید به زودی در سالهای آینده یک تنه بار پیری پدر و مادرش را در یک وضعیت بغرنج اقتصادی به دوش بکشد. تنهایی سرنوشت محتوم جامعه‌ایست که کاهش جمعیت را پیش گرفته‌است. در صورتی که می‌توان با برنامه ریزی درست و از بین نرفتن پنجره جمعیتی که الان داخلش هستیم نشاط نسل بعد را تامین کرد. طرح حمایت از خانواده می‌تواند با تشویق‌هایی که در نظر گرفته بار روانی فرزندآوری را چه در مساله مالی و چه فرهنگی سبک کند تا جامعه آینده به انزوا و پیری نرود.

مساله خانواده مهم تلقی شود

خانواده، مهم‌ترین نهاد یک جامعه است که اگر مهم در نظر گرفته نشود کلیت یک اجتماع از بین خواهد رفت. طرج حمایت از خانواده می‌تواند این مهم بودن را در تمامی دستگاههای حاکمیتی به شکل یک قانون تثبیت کند تا حمایت از خانواده در حد شعار و لفظ باقی نماند و در صورت تخلف هر دستگاه به مجلس احضار شود و برای کوتاهی خود توضیح دهد.

آسیب‌های اجتماعی کمتر می‌‌شود

جامعه‌ای که به موقع ازدواج کند و به نیاز عاطفی و جسمی خود به درستی و در چارچوب شرع و اخلاق پاسخ بدهد از مشکلات اخلاقی بیشتر در امان خواهد بود و آرامش بیشتری را تجربه خواهد کرد و اگر فرزندآوریش به دلیل مشکلات مالی به تاخیر نیفتند دردسرهای ناباروی کمتری خواهد داشت و اگر این خانواده تمایل به چندفرزندی داشته باشد دیگر نگرانی بابت به تاخیر افتادن و یا نرسیدن به خواسته ندارد و در نتیجه خاطر آسوده‌تری خواهد داشت. طرح حمایت از خانواده قصد دارد با قوانین خود این مهم را برای خانواده‌های ایرانی فراهم کند.

با این حال ممکن است برخی کارشناسان خانواده به طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ایراداتی وارد بدانند و معتقد باشند طرح باید اصلاحاتی را در برخی بندهای خود داشته باشد، اما ذکر این نکته بازهم ضروریست که همه متفق القول هستند که حتی در صورت یکسان نبودند آراء در بندهای این طرح، نظر همگی در نیازمندی کشور به جمعیت و ضرورت فرزندآوری یکسان است.

 

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول