اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

اخذ هرگونه تعهدنامه برای حضور در کلاس‌های درس ممنوع شد + سند

اخذ هرگونه تعهدنامه یا رضایت‌نامه از خانواده‌ها برای حضور فرزندان‌شان در کلاس‌های درس ممنوع شد.

اخذ هرگونه تعهدنامه برای حضور در کلاس‌های درس ممنوع شد + سند

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: همچنان کرونا بر روند آغاز سال تحصیلی تأثیر دارد و این تأثیر به‌گونه‌ای بوده است که مقرر شد بر اساس الگوی بازگشایی مدارس، دانش‌آموزان به مدرسه بروند. 

بر همین اساس در ابتدای امر، دانش‌آموزان مدارس کم‌جمعیت عشایری و روستایی، دانش‌آموزان هنرستانی برای دروس مهارتی و کلاس اولی‌ها به صورت محدود برای آشنایی با معلم و مدرسه، فعالیت آموزشی حضوری را آغاز کردند. 

در الگوی بازگشایی مدارس، شرایطی برای فعالیت حضوری مدارس پیش‌بینی شده است؛ به این شکل که کمیته سلامت مدرسه توسط مدیر همان مدرسه ایجاد می‌شود.

مدیران مدارس موظفند با هماهنگی «کمیته سلامت مدرسه» بر اساس چک‌لیست‌های ابلاغی، نسبت به ارزیابی میزان آمادگی مدارس خود برای شروع فعالیت‌های حضوری اقدام کرده و ضمن درج نتایج خودارزیابی شاخص‌های کلیدی در سامانه نظارت به آدرس nezarat.medu.ir، تاریخ شروع فعالیت‌های حضوری مدرسه را پیشنهاد کرده و پس از تأیید منطقه یا ناحیه، به خانواده‌ها اطلاع‌رسانی کنند.

** اخذ تعهدنامه از خانواده‌ها

روند بازگشایی مدارس کاملا مشخص است اما در برخی موارد اتفاقاتی رخ می‌دهد که با گلایه خانواده‌ها مواجه می‌شود؛ یکی از این اتفاقات هم، اخذ تعهدنامه از خانواده‌ها بوده است.

پدر یک دانش‌آموز دبستانی در تهران به خبرنگار فارس گفت: آموزش و پرورش بنا دارد که مدارس را بازگشایی کند و نکته جالب توجه این است که برخی مدارس از خانواده‌ها تعهد می‌گیرند که تأمین سلامت فرزند به عهده آنهاست.

وی ادامه داد: اخذ چنین تعهدنامه‌هایی گواه این است که وزارت آموزش و پرورش حاضر نیست مسؤولیت کار خود را به عهده بگیرد و در ساعاتی که دانش‌آموز در مدرسه است، مراقب سلامت دانش‌آموزان نیستند.

چندین خانواده‌ دیگر نیز در ماه گذشته چنین گلایه‌هایی را مطرح کردند. 

*لزومی ندارد از دانش‌آموز و خانواده تضمین در زمینه مباحث بهداشتی و سلامتی گرفته شود

علیرضا کمرئی سخنگوی آموزش و پرورش در امر بازگشایی مدارس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص اخذ تعهدنامه از والدین، اظهار کرد: لزومی ندارد از دانش‌آموز و خانواده تضمین در زمینه مباحث بهداشتی و سلامتی گرفته شود و مدارس مجاز به این کار نبوده و نیستند.

وی ادامه داد: باید نسبت به حفظ سلامتی دانش‌آموزان هم در مدرسه اهتمام داشته باشیم و هم به صورت دقیق پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم و خانواده‌ها و دانش‌آموزان هم باید آگاهی نسبت به رعایت بهداشت فردی خودشان داشته باشند. مثلا ماسک برنند، دست‌ها را مرتب شسته و فاصله اجتماعی را رعایت کنند 

کمرئی تصریح کرد: اگر مدیر همه این کارها را انجام داده باشد، وظیفه خود را انجام داده و لزومی ندارد که تضمینی از خانواده‌ها بگیرد که سبب نگرانی بیشتر شود.

وی اضافه کرد: خوشبختانه امروز آگاهی‌ها در این زمینه افزایش پیدا کرده و نگرانی‌ها کاهش پیدا کرده است اما نسبت به رعایت ابعاد بهداشتی، مدیر وظیفه و تکلیف دارد که آنها را باید مراقبت کند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: تصورمان این است بخشی از آن چیزی که عنوان می‌شود مدرسه امضا می‌گیرد، این است که تعهد بگیرد اطلاعات لازم از حیث اطلاع‌رسانی را در اختیار خانواده‌ها قرار داده است و آنها تأیید کنند که آگاهی‌ها را دریافت کرده‌اند اما در آن تعهدنامه نباید تأکیدی برای این باشد که حفظ سلامت و ایمنی، به خود شما بر می‌گردد.

وی تصریح کرد: بدیهی است که سلامت فردی به خود فرد باز می‌گردد و رعایت بهداشت فردی توسط خود فرد و خانواده باید انجام شود اما باید شرایط محیطی را مدرسه فراهم کرد برای اینکه دانش‌آموز قادر باشد که بهداشت فردی خود را تأمین کند. 

** ممنوعیت اخذ هرگونه تعهدنامه یا رضایت‌نامه

حالا خبر رسیده است که آموزش و پرورش هم مخالف این اتفاق است و حتی در این خصوص بخشنامه‌ای صادر کرده است. 

حسن محمدی معاون تربیت‌بدنی و سلامت اداره‌کل آموزش و پرورش شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، اظهار کرد: به همه مدارس تهران بخشنامه داده شده است که اخذ هرگونه تعهدنامه یا رضایت‌نامه برای حضور در کلاس‌های درس ممنوع است.

در این بخشنامه خطاب به مدیران مناطق آموزش و پرورش شهر تهران آمده است: «بر اساس گزارش‌های واصله در برخی مدارس برای شرکت دانش آموزان در کلاس‌های حضوری از اولیای ایشان درخواست می‌شود که فرمی تحت عنوان رضایت‌نامه را تکمیل و امضا نموده و تحویل مدرسه نمایند.

مقتضی است دستور فرمایید اطلاع رسانی لازم به منظور اعلام و ابلاغ به ممنوعیت این اقدام در اسرع وقت صورت پذیرد».

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول