اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

قوانین تلویزیون دیدن کودکان چیست؟/ غذا خوردن همراه با تلویزیون ممنوع!

اگر فرزند شما کمتر از سه سال دارد، بهتر است تلویزیون دیدن او را قطع و یا خیلی محدود کنید ، اگر بیش از سه سال دارد می توانید درباره مضرات تلویزیون برایش صحبت کنید و اینکه یک کار خلاقانه را جایگزین تماشای تلویزیون او کنید.

قوانین تلویزیون دیدن کودکان چیست؟/ غذا خوردن همراه با تلویزیون ممنوع!

گروه خانواده: تلویزیون دیدن یکی از اساسی ترین دغدغه های والدین است.  اینکه تلویزیون به عنوان یک رسانه سرگرم کننده و آموزنده است و آیا می تواند برای بچه ها به عنوان یک وسیله سرگرمی و آموزشی تلقی شود، موضوع قابل درکی است، اما باید به یاد داشته باشیم که همیشه سوی دیگر ماجرا را هم ببینیم و با اطلاعات کافی تصمیم بهتری بگیریم.

والدین دغدغه های زیادی از جمله اینکه مثلا چقدر فرزندشان اجازه تماشای تلویزیون دارد یا اینکه از چه سنی می تواند تلویزیون ببیند و چطور باید ساعت های تماشای تلویزیون بچه ها را مدیریت کنند، دارند که در این گزارش بدان می پردازیم:

*تلویزیون دیدن قبل از 2 سالگی توصیه نمی شود!

این توصیه از سمت بهداشت جهانی و موسسه پزشکی اطفال آمریکا هم بیان شده است. علتش هم این است که بیشترین رشد مغز در دو سال اول زندگی کودکان اتفاق می افتد و تلویزیون دیدن باعث کندی رشد مهارت های شناختی مثل صحبت کردن، یادگیری ، تمرکز و توجه می‌شود.

 

*3 تا 5 سالگی: تلویزیون محدود باشد

سه تا پنج سالگی هم تماشای تلویزیون باید خیلی محدود باشد. این محدودیت به معنای مثلا یک تا دو ساعت در روز است. علت اهمیت داشتن این محدودیت هم این است که غیر از انیمیشن ها و کارتون های متناسب با سن کودکان، هیچ برنامه مفیدی برای کودکان در تلویزیون وجود ندارد.

علاوه بر این تحقیقات نشان داده اند که بچه هایی که قبل از 5 سالگی، بیش از حد مجاز از تلویزیون استفاده می کردند، با احتمال بیشتری اضافه وزن، علائم اختلال بیش فعالی و نقص توجه و اعتیاد به تلویزیون و اینترنت در نوجوانی برایشان پیش می آید.

*آیا تماشای تلویزیون باعث مشکلات تحصیلی می شود؟

یکی از علت های مهم محدودیت تماشای تلویزیون احتمال بروز مشکلات تحصیلی در آینده است. 

تحقیقات نشان دادند وقتی تلویزیون می بینیم مغزمان کمترین فعالیت را دارد و تماشای زیاد باعث می شود تا مدام در حال ترشح دوپامین (هورمون لذت) باشیم که باعث می شود دل کندن از برنامه ها و رسیدگی به برنامه های کاری و درسی خیلی سخت شود. 

این فرآیند طبیعتا برای بچه ها خیلی سخت تر خواهد بود.

 

*چطور تماشای تلویزیون را محدود کنیم؟

اگر فرزندتان زیر سه سال است، فرزندپروری تان را براساس همین قانون ندیدن و محدود کردن تماشای تلویزیون پیش ببرید اما اگر تا به حال فرزندتان در تماشای تلویزیون هیچ قانونی نداشته ، باید قوانین را آرام آرام نهادینه کنید.

برنامه های سرگرم کننده جایگزین برای کودک تدارک ببینید تا نیاز کودک به تماشای تلویزیون کاهش پیدا کند. 

برای بچه های بزرگتر از پنج سال درباره اثرات مخرب تلویزیون صحبت کنید و با هم فکر کنید که چه فعالیت های دیگری می تواند خیلی لذت بخش باشد تا به جای تلویزیون دائمی بتوانیم آنها را انجام دهیم؟

 

*غذا خوردن همراه با تلویزیون ممنوع!

خیلی از بچه ها فقط زمان تلویزیون دیدن غذا می خورند و به این موضوع عادت کرده اند اما تداعی همزمان تلویزیون و غذا می تواند برای کودکان تبدیل به یک عادت مخرب شود و احتمال افزایش وزن ناسالم را در آنها بالا ببرد.

اگر فرزندتان به غیر از جلوی تلویزیون غذایش را نمی خورد، حتما با یک درمانگر متخصص کودکان مشورت کنید چون بنابر خلق کودک، میزان عادت و نحوه فرزندی پروری شما، راهکارهای متفاوتی وجود دارد.

 

*یک راه خلاقانه

یکی از راه های خلاقانه کاهش استفاده از تلویزیون برای بچه ها جایگزین های صوتی است. می توانید با بچه ها به شهر کتاب یا کتابفروشی ها بروید و اجازه بدهید که نوار قصه ، سی دی یا موسیقی های مناسب تهیه کنند.

یا در ابتدای جریان کاهش تماشای تلویزیون، استفاده از موسیقی را در خانه افزایش بدهید تا بچه ها محتوای سرگرم کننده غیر مخرب دریافت کنند و نیازشان به تماشای تلویزیون کمتر شود.

یک نکته مهم این است که سعی کنید هرگز در فضای اتاق فرزندتان تلویزیون اختصاصی قرار ندهید. چند ساعت از روز را زمان بی موبایل و تلویزیون اعلام کنید تا کل خانواده فعالیت دیگری با هم داشته باشند.

نکته بسیار مهم دیگر این است که الگوی خوبی در تماشای تلویزیون و استفاده از موبایل برای کودک باشید. برخی تلویزیون ها یا موبایل ها هم اسکرین لیمیت دارند که می توانید زمان استفاده از آنها را محدود کنید و بعد از تمام شدن زمان مشخص شده، خود به خود خاموش یا قفل می شوند، پس اطلاعاتتان را در این زمینه افزایش دهید.

 

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول