اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

نارضایتی شدید مردم آمریکا از گرانی‌ها در خیابان‌های شهرها؛ پیکان اتهامات به سمت بایدن نشانه رفت

گرانی نارضایتی‌هایی بین مردم آمریکا ایجاد کرده و می گویند دخل و خرج‌شان با هم نمی‌خواند و چشم‌انداز مثبتی به آینده اقتصاد این کشور ندارند. در راس اینها وزیر خزانه‌داری آمریکا، می‌گوید تورم آمریکا حداقل تا سال آینده ادامه می‌یابد.

نارضایتی شدید مردم آمریکا از گرانی‌ها در خیابان‌های شهرها؛ پیکان اتهامات به سمت بایدن نشانه رفت

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرگزاری فارس، افزایش تورم در آمریکا بسیار جدی شده و براساس اعلام آمار وزارت کار این کشور تنها در ماه اکتبر شاخص قیمت مصرف کننده نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6 درصد رشد کرده و تورم به بیشترین میزان 31 سال گذشته رسیده است، همین مسئله نارضایتی هایی بین مردم ایجاد کرده و آنها می گویند دخل و خرج آنها با هم نمی خواند ضمن اینکه چشم انداز مثبتی هم به آینده اقتصاد این کشور ندارند در راس اینها وزیر خزانه داری آمریکا، می گوید تورم آمریکا حداقل تا سال آینده ادامه می یابد.

برنی سندرز سیاستمدار کهنه کار این کشو رهم سیاست های اقتصادی بایدن را نشانه گرفته و میگوید هر چه بودجه است به حلقوم بخش دفاعی می ریزد و سایر بخش هایی که به معیشت و سلامت مردم گره خورده است توجهی نمی شود.

*نارضایتی مردم از گرانی ها آمریکا

شبکه تلویزیونی پی بی اس نیوز گزارشی پخش کرده که، یک شهروند آمریکایی به نام « دوریس نابلر» با نارضایتی از افزایش قیمت ها می گوید: «چه کسی با این قیمت ها می تواند باک ماشین خودش را از بنزین پر کند، 520 دلار برای هر گالن بسیار بالاست. و من میدانم که بسیاری از مردم با این قیمت ها به دردسر می افتند، پول زیادی لازم است.»

افزایش قیمت ها در آمریکا تنها در حوزه سوخت نیست، فروشندگان از هزینه های زیاد فروشگاه هایشان می گویند که باعث شده قیمت ها را بالا ببرند و همین مسئله سطح فروش آنها را پایین آورده است.

*سوخت هزینه کشاورزان را افزایش داده

علاوه بر آن کشاورزان هم می گویند بالا رفتن قیمت بنزین هزینه های آنها را بالا برده است،‌ آنها هر روز تولید خود را باید به مغازه ها ببرند که قیمت تمام شده آنها بالا رفته است.

گابریل بولانوس یک کشاورز آمریکایی می گوید: کامیون بزرگی دارد که هر روز محصولات خود را به محل فروش باید منتقل کند  هر سری رفت و برگشت 10 تا 20 گالن باید بنزین مصرف کند که هزینه زیادی است. و برای کسی که کشاورزی خرد دارد هزینه بزرگی به حساب می آید.

*افزایش بی سابقه سوخت در آمریکا/گالنی 6 دلار

 یک خانم میانسال که در حال بنزین زدن است، می گوید: قیمت هر گالن بنزین اکنون 3 دلار در هر گالن است که نسبت به سال گذشته یک دلار افزایش داشته است که مردم آمریکا در 5 سال گذشته چنین قیمتی را ندیده بود. شرایط در برخی ایالت ها بسیار بدتر از است مثلا در کالیفرنیا قیمت بنزین گالنی 6 دلار و حتی بالاتر است.

افزایش قیمت انرژی در آمریکا به مشکل ملی تبدیل شده قیمت گاز در یک سال گذشته 50 درصد رشد کرده و نفت کوره هم 43 درصد افزایش داشته است.

*بایدن برای کاهش قیمت سوخت دست به دامن اوپک شد اما جواب منفی شنید

مشکل سوخت به اندازه ای آمریکا را تحت فشار قرار داده که بارها از اوپک خواسته قیمت نفت را کاهش دهند اما هر بار با مخالفت اوپکی ها مواجه شده است.

این بار بایدن اقدام به یارگیری کرده تا با ترفندی جدید مگر بتواند قیمت جهانی نفت را کاهش دهد.

بایدن از کشورهای چین، کره جنوبی، هند و ژاپن درخواست کرده که هر چه ذخایر نفت دارند را یکباره به بازار تزریق کنند این کشورها تقریبا 70 درصد واردات نفت جهان را دارند. که این  تلاش هم به بن بست خورده است.

*پاسخ رد هندی ها به بایدن

خبرگزاری راشاتودی دو روز پیش نوشت: هند آخرین تلاش بایدن برای آزادسازی ذخایر نفتی کشورها به منظور کاهش قیمت جهانی را ناکام گذاشت.

وزیر نفت هند در مصاحبه تلویزیونی بلومبرگ ضمن رد این تقاضا گفته است ذخایر نفت استراتژیک بسیار باارزش و مهم است و نمی‌توان آن را به یکباره آزاد کرد. این ذخایر برای شرایط حساس و حیاتی است. اگر زلزله‌ای رخ بدهد و یا اتفاق جهانی بیفتد و عرضه جهانی نفت متوقف شود، آن موقع آن ذخایر به کار می‌آید.

گزارش رسانه ها حاکی است کشورهای کره جنوبی و ژاپن هم به درخواست بایدن پاسخ مثبتی نداده اند و به نظر می رسد که تیر بایدن برای کاهش قیمت جهانی نفت که در یکسال گذشته از 45 به 85 دلار افزایش یافته به سنگ خورده است.

*چشم انداز تیره وزارت خزانه داری آمریکا از بهبود تورم در این کشور

جانت یلن وزیر خزانه داری آمریکا هفته پیش، پیش بینی کرده بود وضعیت تورم در آمریکا به این زودی فروکش نخواهد کرد و حداقل در سال آینده هم ادامه خواهد داشت.

شبکه تلویزیونی pbs news گزارش می دهد، وضعیت گرانی در آمریکا به حدی شده که بسیاری از مردم به فروشگاه ها که می رسند سرگردان هستند و قیمت ها را با میزان پولی که دارند بالا وپایین می کنند که آیا توان خرید دارند یا نه.

خانم تریسی که در فروشگاه بزرگ در حال خرید است، می گوید: بعید میدانم که قیمت ها به این زودی پایین بیاید ما مجبور هستیم برای نیاز خانواده هر روز خرید کنیم و چاره ای هم به غیر از پرداختن این پول ها نداریم.

خانم ایتا اسپینوزا که هم غیر بومی آمریکا است، می گوید: قیمت ها بسیار بالا است و ما پول کافی برای خرید غذای مورد نیاز خود را نداریم.

*برنی سندرز: مردم خیابان دندان در دهان ندارد اما بایدن پول به حلقوم بخش نظامی می ریزد

در این میان بایدن رئیس جمهور آمریکا در واکنش به این اعتراضات با حضور در بندر « بالتیمور» گفته است: اختلال در عرضه و تقاضا عامل اصلی افزایش قیمت ها است، وی تاکید کرده است که 4 میلیارد دلار برای پروژه های زیرساختی طی دو ماه آینده و پس از آن 3.4 میلیارد دلار برای تسهیلات تجاری اختصاص می یابد.

صحبت های رئیس جمهور در حالی مطرح است که برنی سندرز سیاستمدار و سناتور آمریکا دیروز در گفت و گوی تلویزیونی از سیاست های توزیع اعتبار در آمریکا انتقاد کرد و گفت: 90درصد بودجه ها به سمت نظامی است، بیشتر مردمی که در خیابان های راه می روند دندان در دهان ندارند، برای تفریح ساده مانده اند زمانی که برای این مسائل بودجه درخواست می شود جوابی نمی دهند اما برای بودجه نظامی هیچ مشکلی ندارند.

با وجود این انتقادات بایدن از این اقدامات تند خود عقب نشینی نمی کند به طوری که رویترز گزارش داد، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانی در جمع نظامیان آمریکایی و بعد از امضای بودجه نظامی گفت: «دولت ما در تلاش است همه تجهیزات و امکانات لازم را برای پشتیبانی از نظامیان تامین کند. امروز قانونی را امضا می‌کنم که براساس آن، ۷۳۸ میلیارد دلار به صورت بودجه دفاعی (نظامی) آمریکا برای سال ۲۰۲۰ بیست اختصاص داده می‌شود.»
ترامپ گفت: «این رقم در تاریخ کشور ما بی سابقه و بالاترین رقمی است که برای توان نظامی کشورمان هزینه می‌شود. این رقم در سال نخست ریاست جمهوری ام ۷۰۰ میلیارد دلار بود و سال گذشته نیز به ۷۱۰ میلیارد دلار افزایش یافت. همه این کار‌ها برای عظمت ایالات متحده است.»

کوین مک کارتی نمایندهٔ حوزه انتخابیه بیست و سوم کالیفرنیا و رهبر اقلیت مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا که برای نخستین‌بار در ۱۶ ژانویه ۲۰۰۷ میلادی به‌عضویت این مجلس در آمد در حزب جمهوری‌خواه ایالات متحده آمریکا عضویت دارد، از سیاست های اقتصادی آمریکا انتفاد می کندو می گوید: بیانیه های جو بایدن توخالی است و طرح های کاهش هزینه زندگی آمریکا کاملا شکست خورده است.

اقتصاددانان و سیاستمداران در باره اینکه افزایش قیمت تا کی و تا چه زمانی پیش خواهد رفت اختلاف نظر دارند اما تورم در این کشور همچنان پیش می تازد.

بنابراین دلایل تورم در آمریکا را اینگونه می توان گفت:‌که ابتدا پاندمی کرونا  با اختلال در عرضه و تقاضا و کاهش نیروی کارگری و افزایش هزینه های حمل و نقل بر تورم در این کشور تاثیر جدی گذاشت، پس از آن تزریق نقدینگی از سوی دولت برای حمایت از بیکاران و رفع مشکلات سلامت و نیز ترمیم زیرساخت ها به رشد نقدینگی منجر شد و علاوه بر آن رشد قیمت 5 برابر سوخت بر تمام قیمت های این کشور سایه افکند، از همه مهمتر سیاست های ضعیف دولت بود که برنامه مناسبی برای مهار گرانی نداشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول