اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  سایر حوزه ها

چطور در فصل سرد کوهنوردی کم‌خطر داشته باشیم؟

کوهنوردی در فصل سرد شرایط خاصی دارد که اگر رعایت شود، می‌توان این ورزش را کم خطر انجام داد.

چطور در فصل سرد کوهنوردی کم‌خطر داشته باشیم؟

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، با شروع فصل سرد و بارندگی‌هایی که وجود دارد، کوه‌ها سفید پوش شده است. در این شرایط افراد زیادی، چه آماتور و چه حرفه‌ای، برای کوهنوردی راهی ارتفاعات می‌شوند تا از فضای به وجود آمده لذت ببرند، اما در این بین چطور می‌توانیم این ورزش را کم خطر یا بدون خطر انجام دهیم.

کوهنوردی با توجه به اینکه ورزش و فعالیتی در ارتفاع است، طبیعتا با خطر زیادی، هم از شرایط نامساعد آب و هوایی و هم از نظر سقوط از ارتفاع همراه است و می‌طلبد که با دقت زیادی همراه باشد. از سوی دیگر، کوهستان یکی از مناطقی است که آب و هوایش کاملا متغیر است و نمی‌توان پیش بینی 100 درصدی از آن به خصوص در فصل سرد داشت و افراد زیادی که دچار حادثه و گرفتاری می‌شوند، به همین دلیل است. همچنین مسیرهای تابستانی و زمستانی برای رفتن به ارتفاعات و قلل متفاوت است و اگر این مورد رعایت نشود، احتمالا گرفتار بهمن خواهید شد.

* آب و هوای متغیر و غیرقابل پیش بینی کوهستان

مثال روشن این اتفاق در سال گذشته بود که در ارتفاعات تهران افراد زیادی گرفتار وزش باد شدید و سرمازدگی شدند و جان خود را هم از دست دادند. یا تیم کوهنوردی مشهد که چند سال قبل در «کول‌جنو» به دلیل شرایط نامساعد جوی به دلیل مه غلیظ گرفتار بهمن شدند و کشته شدند. از این حوادث بارها در کوهستان اتفاق افتاده و به همین دلیل است که توصیه می‌شود، حتما از تجهیزات و امکانات مناسب هر فصل استفاده و آب و هوا چک و تمهیدات لازم اندیشیده شود.

* داشتن تجهیزات مناسب هر فصل

گاها دیده می‌شود برخی افراد با همان تجهیزات و پوشاکی که در تابستان وارد کوه می‌شوند، در زمستان هم همان ها را به همراه دارند و هم برای خود و هم برای امدادگران خطر ایجاد می‌کنند و متاسفانه با توجه به حضور پر تعداد افراد در کوه‌ها امداد گران و هم نمی‌توانند آگاه های لازم را به آنها بدهند.

* فاتح اورست و خطرات کوهنوردی بدون آموزش 

«مهرداد شهلایی»، کوهنورد فاتح اورست، بلندترین قله جهان در این خصوص به فارس می‌گوید: «توصیه ما برای تمام کسانی که در هر فصل وارد کوهستان می‌شوند، بحث آموزش است. با توجه به شدت فعالیتی که دارند، آموزش لازم را ببینند و کسب تجربه کنند. اگر این اصل رعایت شود، میزان آسیب و خطر هم به حداقل می‌رسد. از سوی دیگر یک کوهنورد باید بداند که وقتی در کوهستان آسیبی ببیند، ابتدا تا رسیدن امدادگران خودش است و خودش. بنابراین باید پوشاک و تجهیزات و تغذیه مناسب و کافی همراه داشته باشد.»

وی معتقد است: «یکی از پرخطرترین کوهستان‌های کشور اطراف تهران است و به راحتی از شهر وارد کوهستان می‌شوید. در همین توچال، دربند و درکه آمار وحشتناکی از ورود و خروج وجود دارد و با توجه به بالا بودن جمعیت نمی‌توان کنترلی هم روی آنها داشت و یک به یک تجهیزات آنها را بررسی کرد. متاسفانه در فصل سرما هم افرادی که آگاهی کمی دارند، برای مشاهده برف یا برف بازی وارد کوهستان شده و خطرآفرین می‌شوند.»

شهلایی تاکید دارد «کوهستان محل شهری نیست که همه چیز در دسترس باشد و شما وقتی سردتان شد پوشاک مناسب بپوشید، بلکه باید فکر همه چیز را کرده باشید، چون در غیر اینصورت مطمئنا با حادثه روبرو می‌شوید و در برخی مواقع شاید جان تان را هم از دست بدهید. در مجموع وقتی شرایط آب و هوایی مساعد نیست نباید به کوه رفت، این خیلی ساده است!»

به گزارش فارس، همیشه حوادث برای افراد آموزش ندیده نیست و در خیلی از مواقع افراد زیادی که آموزش دیده و حرفه ای هم هستند، دچار حادثه می‌شوند. شهلایی در این خصوص می‌گوید: « بیشتر درگیری هایی که امدادگران دارند با کسانی است که آموزش دیده هم هستند، اما حادثه آفرین می‌شوند، چون آنها خودشان را صاحب سبک می‌دانند و خیلی از موارد را کوچک می‌شمارند، در صوتی که کوه با هیچ کس شوخی ندارد و اگر قواعدش را رعایت نکنید، دچار مشکل می‌شوید.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول