اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

فرصت بی‌نظیر توسعه نیروگاه‌های زغال‌‎سوز/ مشکل برق فصل زمستان چگونه حل می‌شود

توسعه 5 هزار مگاواتی نیروگاه‌های زغال‌سوز با استفاده از فرصت‌های تامین زغال‌سنگ از معادن کشور و کشورهای همسایه می‌تواند زمینه حل بحران برق در فصل زمستان را مهیا کند.

فرصت بی‌نظیر توسعه نیروگاه‌های زغال‌‎سوز/ مشکل برق فصل زمستان چگونه حل می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از بزرگترین ایرادات شبکه برق کشور وابستگی قابل توجه به گاز طبیعی است، بر اساس آخرین آمار ارائه شده در شرکت توانیر، 83.2 درصد از نیروگاه‌های کشور در قالب واحدهای تولید برق بخاری، گازی، چرخه ترکیبی و واحدهای تولی پراکنده به طور مستقیم از گاز طبیعی استفاده می‌کنند.

این وابستگی قابل توجه زمینه تهدیدهای بزرگی برای شبکه برق کشور را مهیا می‌کند، برای مثال در شرایطی که زمینه تامین گاز طبیعی در کشور دچار مشکل شود، شبکه برق نیز دچار ناترازی گسترده خواهد شد.

*وابستگی نیروگاه‌ها به گاز طبیعی بلای جان صنعت برق در فصل زمستان

کمبود گاز طبیعی و در نتیجه ناترازی گسترده در تامین برق مسئله‌ای که در زمستان سال گذشته همزمان با افزایش مصرف گاز خانگی به مدت 1 ماه گریبان کشور را گرفت و در زمستان پیش رو برای دومین بار این بار با شدت بیشتری تکرار خواهد شد.

بر همین اساس، مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق در خصوص ابعاد ناترازی شکل گرفته برق در فصل زمستان به دلیل کمبود گاز طبیعی ناشی از افزایش مصرف خانگی، گفتپیش‌بینی می‌شود، ناترازی ناشی از کمبود سوخت در اوج بار مصرف زمستان سال 1400 در بدترین شرایط به 2 الی 3 هزار مگاوات ساعت خواهد رسید.»

مسئله وابستگی نیروگاه‌های کشور به گاز طبیعی زمانی بحرانی می‌شود که بدانیم ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در سال‌های آتی شرایط نابه‌سامانی را تجربه خواهد کرد و بر اساس یک پیش‌بینی محافظه کارانه تا کمتر از 20 سال آینده تولید گاز کشور تنها جوابگوی مصرف خانگی است و نیاز بخش صنعت و نیروگاه تامین نخواهد شد.

 

 

*راهکارهای حل اَبَر مشکل صنعت برق چیست

با توجه به حجم عظیم مشکلات به وجود آمده ناشی از  وابستگی صنعت برق به گاز طبیعی به عنوان یک اَبَر مشکل، راهکارهای متعددی برای کاهش این وابستگی عنوان می‌شود. برای مثال ساخت واحدهای نیروگاهی اتمی و تجدیدپذیر بارها و بارها به عنوان پیشنهاد کارشناسی مطرح شده است.

در این بین یکی از پیشنهادهای کارشناسی به منظور کاهش وابستگی صنعت برق به گاز طبیعی که کمتر مورد توجه قرار گرفته است، ساخت واحدهای نیروگاهی ذغال سوز است.

*یک سوم برق دنیا در نیروگاه‌های ذغال‌سوز تولید می‌شود

در حال حاضر با وجود همه ادعاها پیرامون کاهش نیروگاه‌های ذغال سنگی در دنیا به بهانه‌های زیست محیطی، بخش قابل توجهی از برق دنیا توسط واحدهای نیروگاهی ذغال سوز تولید می‌شود. بر همین اساس به استناد اطلاعات مندرج در نشریه مرور آماری بر انرژی جهان منتشر شده توسط شرکت بریتیش پترولیوم در سال 2021، میزان 27.2 درصد از برق دنیا از سوزاندن ذغال‌سنگ به دست می‌آید؛ این در حالی است که 19.3 درصد از تولید برق آمریکا و بیشتر از 30 درصد برق ژاپن وابسته به واحدهای ذغال سوز هستند.

 

به گزارش فارس، یکی از دلایلی که واحدهای نیروگاهی وابسته به ذغال‌سنگ همچنان سهم قابل توجهی از برق دنیا را تولید می‌کنند، هزینه کمتر تولید برق توسط این واحدها است. بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده از اطلاعات فنی و اقتصادی نیروگاه‌های کشور، هزینه سوخت برای تولید برق با استفاده از گاز طبیعی 3 برابر ذغال‌سنگ داخلی و 2 برابر ذغال سنگ وارداتی است.

 

*فرصت بی‌نظیر ایران به منظور توسعه نیروگاه‌های ذغال‌‎سوز

با وجود مزیت‌های اقتصادی متعدد نیروگاه‌های ذغال سوز، سهم تولید برق از این منبع در کشور ما صفر است اما برنامه ساخت 1 نیروگاه ذغال‌سوز در طبس در دستور کار است. به استناد اظهارات محسن طرزطلب، مدیرعامل شرکت مادرتخصصی برق حرارتی، احداث نیروگاه ذغال‌سنگ طبس با برخورداری از دو واحد ۳۲۵ مگاواتی در دستور کار قرار گرفته است.

علاوه بر تمامی مزایای واحدهای نیروگاهی ذغال‌سوز و همچنین نیاز قابل توجه کشور به متنوع‌سازی سبد انرژی در حال حاضر یک فرصت مهم به منظور توسعه واحدهای نیروگاهی در تیررس کشور قرار گرفته است.

به گزارش فارس بر اساس اطلاعات منتشر شده در نشریه تریبون، چین در مجامع بین‌الملی اعلام کرد، دیگر برای هیچ پروژه نیروگاهی ذغال‌سوز خارج از چین سرمایه‌گذاری نخواهد کرد.

این خبر شک بزرگی برای پاکستان به حساب می‌آمد، زیرا این کشور جهت استفاده از ذخایر 185 میلیون تنی ذغال‌سنگ در منطقه تار روی سرمایه‌گذاری گسترده چین حساب باز کرده بود.

بر این اساس به نظر می‌رسد، سرمایه‌گذاری ایران در پروژه ذغال‌سنگ تار پاکستان به منظور تضمین وارادات از این کشور می‌تواند زمینه تامین پایدار این حامل انرژی برای نصب واحدهای نیروگاهی ذغال‌سوز را مهیا کند.

*تکلیف شورای عالی انرژی برای توسعه 5 هزار مگاواتی نیروگاه‌های ذغال‌سوز

با توجه به اینکه مصوبه شورای عالی انرژی نصب حداقل 5 هزار مگاوات نیروگاه ذغال‌سنگی را تا سال ۱۴۲۰ به نهادهای دولتی تکلیف کرده است، به نظر می‌رسد‌ فرصت طلایی تامین ذغال از منطقه تار پاکستان می‌تواند زمنیه تحقق این هدف‌گذاری را مهیا کند.

در شرایطی که این فرصت مهم مورد استفاده کشور قرار گرفته و واحدهای نیروگاهی به خصوص در شرق کشور ساخته شود، سهم صفر درصدی ذغال‌سنگ در سبد تولید برق کشور می‌تواند به نزدیک 5 درصد برسد و گام مهمی در جهت کاهش وابستگی نیروگاه‌ها به گاز طبیعی برداشته شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول