اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

پنجمین نشست کمیته همکاری ترکمنستان و چین برگزار شد

پنجمین نشست کمیته همکاری ترکمنستان و چین با حضور مقامات ارشد دو کشور برگزار و در پایان اسنادی در زمینه های مختلف به امضا رسید.

پنجمین نشست کمیته همکاری ترکمنستان و چین برگزار شد

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، هیئتی از ترکمنستان به ریاست «سردار بردی محمداف» معاون نخست وزیر ترکمنستان با «هان چژنگ» رئیس کمیته مشترک چین و عضو کمیته دائمی دفتر مرکزی حزب کمونیست و معاون رئیس شورای دولتی این کشور دیدار کردند.

در این دیدار طرفین در خصوص دستور کار همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های سیاسی- دیپلماتیک، تجاری-اقتصادی و فرهنگی- انسانی و همچنین موضوعات گسترش همکاری در زمینه‌های مختلف تبادل نظر کردند.

در این دیدار خاطرنشان شد که در نتیجه دیدارهای مهم دوجانبه که از ابتدای سال جاری برگزار شده است، روند توسعه مشارکت‌های استراتژیک بین ترکمنستان و چین افزایش داشته و باعث تقویت انگیزه همکاری شده است.

در این دیدار، طرفین به همکاری‌های مثمر ثمر ترکمنستان و چین در چارچوب دیپلماسی چندجانبه، در درجه اول با سازمان ملل و سایر سازمان‌های معتبر بین المللی اشاره کردند.

همچنین مقامات ارشد دو کشور به تعامل موثر کشورها در قالب «چین + آسیای مرکزی» نیز اشاره کردند.

در این دیدار بردی محمداف تاکید کرد: در چارچوب وظایف تعیین شده از سوی رهبران دو کشور برای تشدید هر چه بیشتر مشارکت ترکمنستان و چین، توجه به چشم انداز همکاری‌های دوجانبه در این زمینه‌ها حائز اهمیت است. این همکاری‌ها در زمینه اقتصاد دیجیتال، مالی و بانکی، حمل و نقل و لجستیک، شبکه‌های ارتباطی، صنایع شیمیایی، کشاورزی، معرفی فناوری‌ها و صرفه جویی در انرژی و آب است.

وی افزود: به طور سنتی، زمینه‌های اصلی مشارکت دوجانبه در حوزه تجارت و اقتصاد انرژی، حمل و نقل و تجارت است.

طرفین خاطرنشان کردند که به منظور تقویت همکاری‌ها در حوزه حمل و نقل و ارتباطات بین ترکمنستان و چین و همچنین تسریع در برقراری استراتژی توسعه «احیای جاده بزرگ ابریشم» و طرح «یک کمربند، یک جاده» مهمترین عامل در توسعه اقتصاد دو کشور، عملکرد مفید در حمل و نقل و لجستیک است.

در پنجمین اجلاس کمیته همکاری ترکمنستان و چین، اجرای توافقات در زمینه صنعت نفت و گاز به ویژه صادرات گاز طبیعی ترکمنستان به چین مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین تقویت و توسعه بیشتر همکاری‌ها در حوزه فرهنگی و بشردوستانه و درک متقابل و دوستی بین مردمان دو کشور به عنوان یکی از زمینه‌های مهم مشارکت ترکمنستان و چین مورد توجه قرار گرفت.

پروژه‌های علمی و آموزشی و همکاری در زمینه پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی و فناوری‌های پیشرفته از اولویت‌های همکاری یاد شد.

در پایان نشست، اسنادی در زمینه برنامه همکاری بین دولت ترکمنستان و چین به مدت 5 سال (2021-2025)، موافقتنامه همکاری در زمینه امنیت سایبری بین المللی، یادداشت تفاهم در مورد ایمنی بیولوژیکی و برنامه همکاری برای گسترش مشارکت اقتصادی به امضای طرفین رسید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول