اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

چرا خواننده‌ها بازیگر می‌شوند؛ شهرت بیشتر یا درآمد بالاتر؟

روز به روز بر تعداد خوانندگانی که به جرگه بازیگران می‌پیوندند، اضافه می‌شود. رونق سریال‌های شبکه نمایش خانگی هم این فضا را تشدید کرده است. اما دلیل حضور بازیگران در فیلم‌ها و سریال‌ها چیست؟

چرا خواننده‌ها بازیگر می‌شوند؛ شهرت بیشتر یا درآمد بالاتر؟

خبرگزاری فارس ـ گروه هنر: خوانندگی با شهرت همراه است اما با شهرتی که بازیگری سینما و تلویزیون به همراه دارد، قابل مقایسه نیست. طی این سال‌ها، همواره بازیگرانی بوده‌اند که خواننده شده‌اند و برعکس. رونق سریال‌های شبکه نمایش خانگی هم این فضا را تشدید کرده است. حالا با خوانندگانی مواجهیم که به اصطلاح «اکت» چندانی ندارند اما به دلایل مختلف مقابل دوربین حاضر می‌شوند و معامله‌‌ای برد-برد را برای خود و سازندگان فیلم‌ها و سریال‌ها رقم می‌زنند. خوانندگانی که بر شهرت و درآمد خود می‌افزایند و تهیه‌کنندگانی که مخاطبان جدیدی ـ غیر از مخاطبان فیلم و سریال ـ برای خود دست و پا می‌کنند تا سود بیشتری از آثارشان کسب کنند. 

از میان بازیگرانی که آلبوم رسمی داده‌اند می‌‌توان بهرام رادان، اشکان خطیبی، محمدرضا هدایتی، کامران تفتی و حامد بهداد را نام برد که البته جایگاه چندانی میان مخاطبان جدی موسیقی پیدا نکردند. برخی هم مانند مهران مدیری، حمید گودرزی، امین حیایی، امیریل ارجمند و زنده‌یاد فتحعلی اویسی تک‌آهنگ‌هایی منتشر کردند.

از سوی دیگر، خوانندگانی هم هستند که بازیگر شده‌اند و از قضا کفه ترازو به نفع آن‌ها سنگینی می‌کند. بنیامین بهادری، رضا صادقی، کاوه آفاق، رضا یزدانی، هومن شاهی (گامنو)، حمید عسگری و مازیار فلاحی طعم حضور مقابل دوربین را چشیده‌اند. اما موفق‌ترین آن‌ها را می‌توان فرزاد فرزین دانست. اکنون تعداد فیلم‌ها و سریال‌هایی که بازی کرده با تعداد آلبوم‌های رسمی که داده، برابر است.

 

 

* قدیمی‌ترین‌ها

رضا یزدانی که اکنون ۴۸ سال دارد، خوانندگی را از سال ۱۳۸۰ شروع کرد و چون شیوه خاص خودش را داشت، خیلی زود به شهرت رسید. او بازی در فیلم‌های سینمایی «بوی گندم»،‌ «تیک‌آف» و «خوک» را در کارنامه دارد و بیشتر از ۱۰ سریال بازی کرده که مشهورترین آن‌ها «از یادها رفته» است که از جمله سریال های ضعیف تلویزیون به حساب می آید.

خودش گفته بعد از حضور در «تیک‌آف» احسان عبدی‌پور، بازیگری را جدی گرفته و حالا در سریال شبکه نمایش خانگی «میدان سرخ» ایفای نقش کرده است. او در این سریال که به دلیل تغییر سه باره کارگردانش و ضعف مفرط با واکنش‌های منفی بسیاری روبه‌رو شده، با گریم گنگستری در نقش خلافکاری به نام گروچف ظاهر شده است.

 

 

فرزاد فرزین ۴۰ ساله، خوانندگی را به صورت رسمی از ۲۳ سالگی با انتشار آلبوم «شراره» آغاز کرد. او در ادامه آلبوم‌های «شوک، شانس، شلیک، شخصی، ۶ و شانزلیزه» را به بازار داد. این خواننده، ۲ آلبوم غیررسمی «تعقیب» و «تهدید» را هم در کارنامه دارد.

فرزین خیلی زود مقابل دوربین رفت، درست زمانی که فقط یک آلبوم رسمی و یک آلبوم غیررسمی داشت. او در فیلم سینمای «پسران آجری» کنار پوریا پورسرخ و تیرداد کیایی به ایفای نقش پرداخت؛ فیلمی که بیش از ۲۵۷ هزار بلیت در گیشه فروخت و در رتبه شانزدهم پرفروش‌ترین فیلم‌های سال ۱۳۸۶ قرار گرفت.

او سپس در فیلم‌های سینمایی «کنسرت روی آب» و «سگ‌های پوشالی» بازی کرد تا اینکه در دهه ۹۰، با حضور در شبکه خانگی و ایفای ۲ نقش (خودش و تورج چلبیانی) به شهرتی مضاعف دست یافت. او قرار بود در فصل بعدی این سریال ـ با عنوان «گیسو» ـ هم بازی کند که البته با تهیه‌کننده و کارگردان به توافق نرسید و علت آن را هراس از تکراری‌شدن نقشش در سریال «مانکن» عنوان کرد. فرزین در سریال مانکن (۱۳۹۷) نقش بهرام میبدی را بازی کرد.

او سال بعدش در فیلم سینمایی «آهنگ دو نفره» همبازی احمد مهرانفر شد؛ فیلمی که به جشنواره فیلم فجر راه نیافت. فرزین در ادامه در سریال «مانکن» نقش یک رفیق لوطی را ایفا کرد و سال بعدش یعنی ۱۳۹۹ در سریال شبکه نمایش خانگی «ملکه گدایان» در نقش «پارسا پارسا / برسام افضلی» بازی متفاتی در نقش یک بدمن ارائه کرد که مورد اقبال مخاطبان قرار گرفت و شاید بتوان گفت تا به حال از میان خوانندگان او بهترین بازی را از خود نشان داده است.

 

* جدیدترین‌ها

یکی از خوانندگانی که نه در عرصه موسیقی و نه در عرصه بازیگری نتوانسته جایگاه تثبیت‌شده‌ای داشته باشد، زانیار خسروی است. او با شیوه خوانندگی خاص خود (پاپ، رپ، هیپ‌هاپ و تلفیقی) خیلی زود به شهرت رسید، اما پیشرفت چندانی کسب نکرد و درجا زد. زانیار خسروی اگرچه بیشتر از یک دهه قبل در نخستین ساخته پیمان معادی «برف روی کاج‌ها» حضور داشت، اما فرصت چندانی برای بازیگری پیدا نکرد. نخستین سریالش (عشق تعطیل نیست) در سال ۱۳۹۳ نیمه‌کاره ماند و حالا همراه برادر بزرگش «سیروان خسروی» در سریال شبکه نمایش خانگی «حرفه‌ای» حضور دارد. سریالی که با اقبال مواجه نشده و بازی برادران خسروی هم چنگی به دل نمی‌زند.

سیروان خسروی هم که در آهنگسازی و خوانندگی پیشینه‌ای ۱۶ ساله دارد، امسال تجربه مبسوط خود در بازیگری را در «حرفه‌ای» کسب کرده است. او در نقش سیامک، خلافکاری خشن ظاهر شده است. با این حال، صورت بدون روح او و تلاش برای جدی بودنش، نتوانسته گیرایی مورد نظر برای مخاطب را داشته باشد. خسروی پیش‌تر حضور کوتاهی در «سوت پایان» نیکی کریمی داشته است.

 

نه فقط خوانندگان که «بند»ها هم به جرگه بازیگران پیوسته‌اند؛ «آرش عدل‌پرور» از بند آرش و مسیح و امیر مقاره از «ماکان بند».

آرش برادر کوچکتر که ۳۱ سال دارد، سال گذشته نخستین تجربه سینمایی خود را در نخستین فیلم محمدامین کریم‌پور کسب کرد. این فیلم که «حکم تجدید نظر» نام دارد، به دلیل سابقه زرد و اینستاگرامیِ کارگردانش با انتقادهای بسیاری همراه بود و در جشنواره فیلم فجر هم پذیرفته نشد.

«حکم تجدید نظر» از چهارشنبه ۲۶ آبان راهی سینماهای کشور شده و تا امروز ۱۳۰ میلیون تومان فروخته است. آرش عدل پرور در این فیلم ۲ ترانه هم به نام‌های «مامان» و «سلام عزیزم» خوانده که ضعیف‌تر از ترانه‌های پیشین آن‌هاست. شنیده شده سریال «پدر گواردیولا» به کارگردانی سعید نعمت‌الله و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی،‌ مقصد بعدی آرش عدل‌پرور برای بازیگری است.

 

 

حضور مسیح و آرش در پردیس کورش

 

«حکم تجدید نظر» برای فروش بیشتر تلاش خود را می‌کند و در همین راستا، شب ۳۰ آبان اکران ویژه‌ای با حضور برادران عدل‌پرور در پردیس سینمایی کورش داشت که به دلیل ازدحام بیش از حد جمعیت، حاشیه‌ساز شد. مسیح عدل‌پرور در این باره نوشت: «وظیفه دونستم بگم واقعاً از یه جا دیگه شرایط از کنترل خارج شد و من به شدت نگران عزیزانی که سمت شیشه و طبقات بودند شدم، به همین علت و برای حفظ امنیت و سلامتی شما امکان دیدن خیلی‌هاتون رو از دست دادم»

علی سرتیپی صاحب پردیس کورش، بابت این اتفاق عذرخواهی کرد و البته گفت: فکر می‌کنم جنگ دو گروه موسیقی بود که در فضای مجازی می‌خواهند بگوید طرفداران ما بیشتر هستند و با این کار، فضای مسمومی را به وجود آورده‌‌اند.

 

حضور ماکان بند در پردیس کورش

 

منظور سرتیپی از دو گروه موسیقی، آرش و مسیح و ماکان بند است که از قضا دو هفته قبل در همین پردیس کورش برای نمایش سریال «جزیره» حضور یافته بودند.

 

 

در سریال جزیره به کارگردانی سیروس مقدم، امیر مقاره نخستین نقش‌آفرینی خود را تجربه کرده که نسبت به ضعف های آشکار سریال از حد قابل قبولی برخوردار است. مقاره متولد ۱۳۷۴ و یکی از اعضای «ماکان بند» است که پیش از ورود به عرصه موسیقی، پیک موتوری آشپزخانه پدرش بوده است. 

* بازی ادامه دارد

با این شیوه‌ای که سریال‌های شبکه نمایش خانگی در پیش گرفته‌اند، باید منتظر ورود خوانندگان دیگری هم به عرصه بازیگری باشیم. چرا که معامله‌ای برد-برد برای تهیه‌کننده سریال و هنرمن خواننده محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول