اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

رویای «آکادمی امروز» برای کاهش تبعیض آموزشی در کشور

مدیرعامل آکادمی امروز با اشاره به دسترسی 120 روستای کشور به خدمات باکیفیت مشاوره آموزشی، گفت: هرچند این افتخار بزرگی برای ماست، ولی هنوز تا این هدف که بتوانیم خدمات مشاوره آموزشی را در تمام شهرستان‌ها و روستاهای محروم کشور ارائه کنیم، فاصله‌ زیادی داریم. اما اطمینان داریم که با استفاده از تجارب روز دنیا و با اتکا به دانش نخبگان ایرانی، رسیدن به این هدف دور از دسترس نیست.

رویای «آکادمی امروز» برای کاهش تبعیض آموزشی در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس، از اولین کنکور در ایران که در سال 1348 برگزار شد و حدود 47 هزار داوطلب در آن شرکت کردند تا آخرین کنکور که در سال 1400 و با حضور یک میلیون و 336 هزار داوطلب برگزار شد، این رقابت هر روز در کشور جدی‌تر می‌شود و همواره محل بحث‌های مختلف بوده است؛ و مهم‌ترین مسأله‌ای که همواره حول این موضوع مطرح بوده، این است که آیا رقابت کنکور در ایران، عادلانه است؟

سهم مناطق محروم کشور از رتبه‌های برتر کنکور؟

نتایج بررسی رتبه‌های یک رقمی، دورقمی و سه رقمی کنکور نشان می‌دهد کلان شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز و ... بیشترین سهم را از نفرات برتر کنکور دارند. نکته تاسف بار این است که سال به سال سهم شهرهای بزرگ و برخوردار کشور از رتبه‌های برتر کنکور بیشتر می‌شود و بی‌عدالتی آموزشی بیشتر خودنمایی می‌کند.

البته در برخی از دوره‌های کنکور، می‌توان در میان رتبه‌های برتر کنکور دانش‌آموزانی را از شهرستان‌ها و روستاهای محروم کشور نیز پیدا کرد، اما حقیقت این است که این مناطق در سبد کنکور، سهم اندکی دارند.

1300 شهرستان و تنها 145 مرکز مشاوره آموزشی!

عاملی که به این وضعیت دامن زده است، توزیع نامتناسب امکانات و منابع آموزشی است؛ به طور مثال در بسیاری از مناطق کشور، هیچ گونه دسترسی به «مشاور آموزشی» باکیفیت و حرفه‌ای وجود ندارد. البته از سال 1371 فعالیت‌های مشاوره‌ای در آموزش و پرورش آغاز شده است؛ اما از آن زمان تاکنون تنها 145 مرکز مشاوره در کشور راه اندازی شده است؛ که این میزان برای 14 میلیون دانش‌آموز ایرانی در 1300 شهرستان کشور، بسیار ناچیز است.

«آکادمی امروز» زمین بازی «مشاوره آموزشی» را تغییر می دهد؟

اینها همه خلاصه‌ای بود از وضعیت مشاوره‌ آموزشی در کشور؛ اما چاره ماجرا کجاست؟ آیا مراکز مشاوره آموزش و پرورش می‌توانند میلیون‌ها دانش‌آموز محروم از مشاوره آموزشی را پوشش دهند؟ دکتر ایروانی در این رابطه می‌گوید: «حجم این کار، آنقدر بزرگ است که بعید است کاری از دست مراکز دولتی بربیاید. ما فکر می کنیم که چاره کار، حضور بخش خصوصی و جامعه نخبگان در این زمین بازی است».

تجربه غول‌های یادگیری آنلاین در هندوستان!

به نظر می‌رسد در شرایط حاضر و با حجم وسیع 14 میلیونی از دانش‌آموزان ایرانی، چاره‌ای جز روی آوردن به استفاده از ظرفیت‌های تکنولوژی نداریم. دکتر ایروانی اعتقاد دارد که می‌توان با استفاده از نسل نوین فناوری، باکیفیت‌ترین خدمات مشاوره‌ای را به دل محروم‌ترین شهرستان‌ها و روستاها رساند. اما آیا این اتفاق عملی است؟ دنیا در این ماجرا چه تجربه‌ای دارد؟ آیا کشورهای دیگر این مسیر را پیموده اند؟ یکی از بهترین نمونه‌ها برای بررسی، کشور هندوستان است؛ این کشور آسیایی با 180 میلیون دانش‌آموز چگونه توانسته است خدمات آموزشی مطلوب را برای دانش‌آموزان خود فراهم کند؟ با بررسی اکوسیستم کسب و کارهای اینترنتی در این کشور به نامهای آشنایی برمی خوریم؛ «بایجوس» و «ایرودیتوس»؛ جالب است بدانید که این دو استارتآپ بزرگ در حوزه «یادگیری آنلاین» فعالیت می‌کنند. این دو استارتآپ سالانه به میلیون‌ها دانش‌آموز هندی خدمات باکیفیت آموزشی ارائه می‌کنند. به عبارتی آموزش در دنیا خصوصا در کشورهای پرجمعیت به سرعت در حال حرکت به سمت یادگیری آنلاین است؛ حرکتی با بهره‌گیری از به‌روزترین امکانات تکنولوژی.

ماموریت آکادمی امروز! قدم در مسیری سخت اما جذاب!

در این شرایط آکادمی امروز می‌خواهد با بهره‌گیری از تجربه‌های شرکت‌های جهانی مثل بایجوس و ایرودیتوس، موازانه مشاوره آموزشی را در کشور تغییر دهد. اما امیر ایروانی این حرکت را سخت و البته جذاب می داند: «سخت به خاطر اینکه ما با حجم زیادی از دانش‌آموزان ایرانی روبرو هستیم که هیچ گونه دسترسی به خدمات مشاوره آموزشی ندارند! و جذاب به خاطر اینکه یک هدف بزرگ داریم و آن هم اینکه یک گام به سمت عدالت آموزشی نزدیک تر شویم».

خدمات باکیفیت مشاوره ای! از روستای بهلول آباد تا  روستای کرتگل!

البته این مجموعه در طی این سال‌ها فعالیتش، دستاوردهایی نیز داشته است. آکادمی امروز توانسته است دسترسی 273 شهرستان و 120 روستای کشور را به مشاوره آموزشی و کنکور فراهم کند. در فهرست این شهرستان‌ها و روستاها به نام‌هایی بر می‌خوریم که تاکنون هیچگونه مرکز مشاوره‌ای در آن وجود نداشته است؛ اما به همت نخبگان آکادمی امروز، به مشاوران حرفه ای آموزشی دسترسی دارند. روستاهایی همچون، روستای بهلول آباد از آذربایجان غربی، روستای نردین از سمنان، روستای چلچک از خوزستان و روستای کرتگل از چهارمحال بختیاری.

چرا «منتورینگ آنلاین» می تواند گره مشاوره آموزشی را باز کند؟

آکادمی امروز بیش از دو سال است که با راه‌اندازی طرح منتورینگ آنلاین، تلاش می‌کند خدمات مشاوره ای را در مناطق مختلف کشور ارائه کند. اما منتورینگ آنلاین چه ویژگی‌ دارد که توانسته است این گره را باز کند و خدمات مشاوره ای را به دورافتاده ترین مناطق کشور برساند؟ دکتر ایروانی می‌گوید: «ما در این طرح، مشاوران برتر آموزشی را از به صورت آنلاین با دانش‌آموزان همراه می‌کنیم. روی آوردن به تکنولوژی و فعالیت در فضای مجازی این امکان را به ما داده است که بتوانیم خدمات را در دورافتاده ترین مناطق کشور هم ارائه کنیم».

همین موضوع سبب شده است که این مجموعه بتواند به 273 شهرستان و 120 روستای کشور، در زمینه مشاوره‌ی آموزشی خدمات رسانی داشته باشد.

مدیرعامل آکادمی امروز در رابطه با این دستاورد گفت: «هرچند این افتخار بزرگی برای ماست، ولی هنوز تا این هدف که بتوانیم خدمات مشاوره آموزشی را در تمام شهرستان‌ها و روستاهای محروم کشور ارائه کنیم، فاصله زیادی داریم. اما اطمینان داریم که با استفاده از تجارب به روز دنیا و با اتکا به دانش نخبگان ایرانی، رسیدن به این هدف دور از دسترس نیست.»

قطعا مجموعه هایی همچون آکادمی امروز که برای کاهش تبعیض آموزشی در کشور فعالیت می کنند مسیر دور و درازی را پیش رو دارند؛ اما  حضور نخبگان کشور در این مسیر و استفاده از تجارب دنیا می تواند آموزش کشور را در مسیری امیدآفرین قرار دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول