اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

ادامه روند سقوط لیر/ پول ترکیه امروز 3 درصد دیگر افت کرد

ارزش لیر ترکیه که دیروز 15 درصد سقوط کرده بود، امروز نیز 3 درصد افت کرد و هر دلار 13.15 لیر معامله شد.

ادامه روند سقوط لیر/ پول ترکیه امروز 3 درصد دیگر افت کرد

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس به نقل از رویترز، به دنبال نگرانی ها در مورد افزایش تورم و سایر پیامدهای اقتصادی ارزش لیر ترکیه بار دیگر امروز سقوط کرد و رکورد تازه‌ای در سقوط ارزش پول ملی این کشور ثبت کرد.

روز گذشته ارزش لیر به دنبال دفاع رئیس جمهور ترکیه از سیاست های اقتصادیش و  کاهش های اخیر نرخ بهره بانکی این کشور، 15 درصد سقوط کرد.

در حال حاضر هر دلار به 13.15 لیر رسیده است که رکورد جدیدی در کاهش ارزش این ارز محسوب می شود.

ارزش لیر دیروز به کمترین رقم در تاریخ این ارز رسیده بود و هر دلار 13.45 دلار معامله شد.

لیر ترکیه از ابتدای امسال 43 درصد و از ابتدای هفته گذشته حدود 24 درصد از ارزش خود را از دست داده است.

علی رغم اینکه اردوغان از سیاست پولی بانک مرکزی ترکیه دفاع می کند و متعهد شده است که در «جنگ استقلال» خود پیروز شود، انتقادات گسترده ای علیه از سوی اقتصاددانان برجسته وجود دارد.

به گزارش فارس، کاهش ارزش لیر در روز گذشته به دنبال سخنان رئیس جمهور ترکیه درباره افزایش قیمت ارز در این کشور اتفاق افتاد.

وی که در نشست کابینه صحبت می‌کرد، گفته بود: «ما مصمم هستیم که از طریق سرمایه‌گذاری، تولید، اشتغال‌زایی، هر چیزی را که صحیح است، برای کشورمان انجام دهیم و سیاست اقتصادی ترکیه براساس صادرات بنا نهاده شده است.» «به عنوان دولتی که دارای شناخت و تجربه برای اداره بحران‌‌های مالی است، ما مصمم به غنیمت شمردن فرصت دوران بحرانی که جهان در آن قرار دارد، هستیم.»

اردوغان در ادامه سخنانش گفت: «افزایش قیمت‌‌ها در نتیجه افزایش قیمت ارز به طور مستقیم بر سرمایه‌ گذاری، تولید و اشتغال ‌زایی تاثیری نخواهد گذاشت و نرخ رقابتی ارز منجر به افزایش سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال خواهد شد.»

رئیس جمهور ترکیه همچنین با اشاره به درگیر شدن ترکیه در جنگ اقتصادی گفت که این کشور از این جنگ پیروز بیرون خواهد آمد.

تنها ساعتی پس از این سخنرانی اردوغان،‌ ارزش لیر ترکیه سقوط کرد.

اردوغان مکررا خواستار کاهش نرخ بهره به‌منظور تقویت اقتصاد این کشور است و در همین راستا سریعا رؤسای بانک‌های مرکزی را تغییر می‌دهد؛ از جمله اخراج رئیس بانک مرکزی در اوایل امسال و 3 عضو کمیته سیاست پولی ترکیه که در ماه گذشته صورت گرفت.

اردوغان چند سالی است که به ‌شدت با افزایش نرخ بهره مخالف است و هر کس را که در این مسیر با وی مخالفت کند، از رئیس کل بانک مرکزی گرفته تا مدیران ارشد آن را از سر راه برمی‌دارد.

از سوی دیگر در شرایطی که سقوط ارزش لیر و گرانی در ترکیه باعث برپایی تظاهرات شده، رهبران احزاب اپوزیسیون به‌شدت عملکرد حزب حاکم عدالت و توسعه و رئیس‌ جمهور این کشور را آماج انتقادات خود قرار داده‌اند.

سران احزاب اپوزیسیون ترکیه روز پنجشنبه گذشته در واکنش به ثبت رکورد جدید سقوط ارزش لیر در برابر دلار، خواستار برگزاری فوری انتخابات در این کشور شدند.

روز جمعه گذشته هزاران نفر در ازمیر ترکیه در اعتراض به گرانی، تورم و سقوط ارزش پول ملی تظاهرات کردند. این تظاهرات بعد از آن رخ داده که ارزش واحد ملی پول ترکیه (لیر) در برابر دلار در سراشیبی سقوط قرار گرفته ارزش لیر ترکیه روز جمعه گذشته ۱۰.۹۱ لیر در برابر ۱ دلار رسیده بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول