اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

بایرامی: نگاه نویسنده از بالا به پایین و از کل به جز نیست

محمدرضا بایرامی در حاشیه سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب سلیمانیه در دیدار با رئیس دانشگاه حلبچه و دانشجویان زبان فارسی این‌دانشگاه گفت: نگاه نویسنده از بالا به پایین و از کل به جز نیست.

بایرامی: نگاه نویسنده از بالا به پایین و از کل به جز نیست

به گزارش خبرگزاری فارس، نشست صمیمانه دانشجویان زبان فارسی دانشگاه حلبچه با محمدرضا بایرامی نویسنده با حضور مهاباد کامیل، رئیس دانشگاه حلبچه، داود حسن پور وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه و حسین‌علی سبزه نماینده خانه کتاب و ادبیات ایران در سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب سلیمانیه) دیروز سه‌شنبه ۲ آذر در محل کتابخانه دانشگاه حلبچه برگزار شد.

این‌نشست در حاشیه سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب سلیمانیه با هماهنگی صورت گرفته از سوی وابسته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه با رئیس دانشگاه حلبچه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، محمدرضا بایرامی درباره تجربه‌ها و دنیای نویسندگی خود توضیح داد و گفت: همه آثار من به دو بخش عمده ادبیات روستایی و ادبیات جنگ تقسیم می‌شود که بخش ادبیات روستایی به نوعی زیرشاخه «قصه‌های سبلان» قرار می‌گیرد؛ کتاب‌های «هفت روز آخر» و «لم یزرع» نیز سرشاخه بخش ادبیات جنگ تلقی می‌شود.

وی افزود: نگاه نویسنده از بالا به پایین و از کل به جز نیست. نویسنده تصویر ارائه می‌دهد و به دنبال تحلیل نیست. در مقالات و مطبوعات تحلیل ارائه می‌شود و قرار نیست آثار داستانی تاریخ مصرف داشته باشند.

نویسنده برگزیده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به اشتراکات فرهنگی و تاریخی بین دو کشور ایران و عراق اشاره کرد و گفت: بمباران شیمیایی حلبچه و سردشت که هر دو در منطقه کردنشین قرار دارند از جمله اتفاقات مشابه بین این دو کشور است؛ رمان «دود پشت تپه» نیز حکایت این جنگ است.

بایرامی در پایان سخنان خود درباره شیوه کار و چگونگی ایجاد تعادل بین محتوا و فرم در آثارش توضیح داد و گفت: در داستان‌نویسی از افراط و تفریط در فرم‌گرایی یا محتوا محوری پرهیز می‌کنم و بر تعادل در همه مراحل نگارش داستان تاکید دارم.

در این‌برنامه که با استقبال دانشجویان مواجه شد، حسینعلی سبزه درباره آثار محمدرضا بایرامی و جایگاه زبان‌فارسی توضیحاتی داد و یکی از دانشجویان فارسی‌آموز دانشگاه سلیمانیه، زندگینامه و آثار داستانی بایرامی را به زبان کردی برای حاضران نشست خواند.

سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب سلیمانیه از ۲۷ آبان آغاز شده و تا ۶ آذر ادامه دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول