اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

دیدار علی‌اف با مقام روس در آستانه نشست سران باکو، مسکو و ایروان

رسانه‌های جمهوری آذربایجان از دیدار «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور این کشور با «الکساندر اورچوک» معاون نخست‌وزیر روسیه در باکو خبر دادند.

دیدار علی‌اف با مقام روس در آستانه نشست سران باکو، مسکو و ایروان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در شرایطی که روسیه در تدارک برای میزبانی از نشست سران مسکو، ایوان و باکو است، معاون نخست‌وزیر روسیه و رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان با هم دیدار کردند.

«آذرتاج» خبرگزاری رسمی جمهوری آذربایجان خبر داد، علی اف و اورچوک توسعه روابط دوجانبه جمهوری آذربایجان و روسیه از جمله همکاری‌های اقتصادی را ستودند و اعلام کردند که تجارت دو کشور در سال جاری 7 درصد افزایش یافته است.

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در این دیدار با تاکید بر علاقه بسیار شرکت‌های روسی به جمهوری آذربایجان، بر حمایت کشورش از فعالیت‌های این شرکت‌ها تاکید کرد.

به روایت آذرتاج، «طرفین (رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و معاون نخست‌وزیر روسیه) به طور گسترده در مورد مسائل مربوط به فعالیت شرکت‌های روسی در سرزمین‌های آزاد شده (جمهوری) آذربایجان، افزایش تجارت و سرمایه گذاری متقابل گفت‌وگو کردند».

خبرگزاری رسمی جمهوری آذربایجان در ادامه گزارش خود از این دیدار نوشت: «آنها (الهام علی اف و الکساندر اورچوک) ابراز اطمینان کردند که روابط (جمهوری) آذربایجان و روسیه با موفقیت در زمینه‌های مختلف توسعه خواهد یافت».

به گزارش این رسانه، دو طرف درباره فعالیت‌ها و همچنین برنامه‌های آتی کمیسیون سه جانبه به ریاست معاونان نخست‌وزیران روسیه، (جمهوری) آذربایجان و ارمنستان تبادل نظر کردند. رئیس جمهور الهام علی‌اف از تلاش‌های الکساندر اورچوک در این زمینه تشکر کرد».

آذرتاج افزود: «آنها همچنین خاطرنشان کردند که گشایش سریع ارتباطات حمل و نقل بین (جمهوری) آذربایجان و ارمنستان به ثبات و توسعه اقتصادی منطقه کمک خواهد کرد».

سفر این مقام ارشد مسکو به باکو و دیدارش با الهام علی‌اف در شرایطی انجام شده که رئیس‌جمهور روسیه قرار است جمعه هفته جاری میزبان نشست سه جانبه سران ارمنستان و جمهوری آذربایجان باشد.

کاخ کرملین سه شنبه (دیروز) اعلام کرد که ۲۶ نوامبر (پنجم آذر ماه) نشست ولادیمیر پوتین، نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان و الهام علی‌اف برای بررسی «گام‌های بعدی برای تقویت ثبات و برقراری زندگی مسالمت‌آمیز در قره‌باغ کوهستانی» برگزار می‌شود.

سفر الکساندر اورچوک به باکو با گذشت بیش از دو هفته از سفر او به ایروان و دیدارش با نخست‎وزیر ارمنستان انجام شده است.

طبق روایت دفتر نخست‌وزیر ارمنستان، معاون نخست‌وزیر روسیه در دیدار با پاشینیان درباره اختلاف‌نظرهای ایروان و باکو درباره آتش‌بس سال گذشته رایزنی کردند.

بنا بر روایت دفتر نیکول پاشینیان، الکساندر اورچوک به نخست‌وزیر ارمنستان گفت: «ما واقعا در چارچوب ماموریتی که شما همراه با رهبران سایر کشورها در چارچوب بیانیه‌های ۹-۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ و ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱ به ما اعطا کرده‌اید، کار می‌کنیم...شما در جریان هستید که کارشناسان راهسازی هم کار کردند که راه‌های مواصلاتی را بررسی کردند...پس از هشتمین جلسه کارگروه مشترک که در ۲۲ اکتبر (۳۰ مهر ماه) برگزار شد، به نظر ما به راه‌حل‌های ملموسی خواهیم رسید. به طور اصولی (این راه‌حل‌ها) بر این اساس است که جاده‌ها تحت صلاحیت (حاکمیت) کشورهایی هستند که از آنها عبور می‌کنند».

بعد از توافق آتش‌بس سال گذشته با میانجیگری روسیه، مقام‌های جمهوری آذربایجان از جمله الهام علی اف بارها درباره لزوم ایجاد کریدور ادعایی «زنگه‌زور» صحبت کرده‌اند اما ارمنستان این اظهارات را رد کرده است.

بر همین اساس، نخست‌وزیر ارمنستان روز گذشته (سه‌شنبه) در جریان یک کنفرانس خبری آنلاین «ادعاهای ارضی جمهوری آذربایجان درباره کریدور ادعایی زنگه‌زور را به شدت محکوم کرد و گفت که باکو سیاست تجاوز مستمر به قلمرو ارمنستان را در پیش گرفته است و این مسئله باید در جامعه بین‌المللی مورد رسیدگی قرار گیرد.

پاشینیان درباره ادعاهای ارضی جمهوری آذربایجان گفت: «(جمهوری) آذربایجان ظاهراً ادعاهای ارضی درباره قلمرو ارمنستان مطرح می‌کند. "دالان زنگه‌زور» یعنی چی؟ "زنگه‌زور شرقی" یعنی چی؟ چه کسی این اصطلاحات را ابداع کرده است و معنی آن چیست؟» (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول