اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

تعرفه جدید «پست کتاب» نهایی شد/ پست تعرفه را بالا برد ارشاد حمایت را

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات می‌گوید: شرکت پست اعلام داشته که اخیرا برای ارسال کالا در سفارش‌ها، ۲۵ درصد اضافه بابت بسته‌بندی «پاکت» دریافت می‌کند که این اضافه مبلغ از کتاب و بسته‌های سامانه پست کتاب دریافت نخواهد شد.

تعرفه جدید «پست کتاب» نهایی شد/ پست تعرفه را بالا برد ارشاد حمایت را

علی رمضانی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، درباره آخرین توافق با شرکت ملی پست ایران در راستای تثبیت «تعرفه پست کتاب» اظهار داشت: میزان افزایشی را که شرکت ملی پست برای کتاب درخواست کرده بود، برای ناشران به‌صرفه نبود. از این رو به همراه «معاون فرهنگی وزیر ارشاد» جلسات متعددی با آقای «سبحانی‌فر» معاون وزیر ارتباطات و رئیس شرکت ملی پست برگزار کردیم و استدلال‌های خود را در این راستا ارائه کردیم. نهایتا گفته شد که شرایط جدید پست عملا برای مجموعه ناشران قابل ارائه نخواهد بود.

وی ابراز داشت: در این جلسه و مذاکره استدلال‌ها و پیشنهاد‌هایی مطرح شد که البته برخی از آنها پذیرفته نشد. 

این مقام مسئول ادامه داد: شرکت پست استدلالی را مطرح کرد و آن اینکه ما سرویس سفارشی را برای تمام موارد حذف کرده‌ایم، اما از این پس قرار شد این سرویس برای سامانه پست کتاب ارائه شود. علاوه بر آن ۱۰ درصد تخفیف هم روی سرویس‌های پرمصرف مجموعه ناشران و کتابفروشان اعمال خواهد شد.


علی رمضانی

*  افزایش ۹۰ درصدی استفاده از سامانه پست کتاب از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا مهرماه در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات گفت: شرکت پست اذعان کرد که از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا مهرماه در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته، ۹۰ درصد سامانه پست کتاب افزایش داشته و در واقع اقبال ناشران بیشتر شده است. این امر خصوصا پس از برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب بیشتر هم رقم خورده؛ چراکه ناشران آشنایی بیشتری با سامانه پیدا کرده‌اند.

رمضانی افزود: با توجه به تغییر شرایط تمدید قرارداد مابین خانه کتاب و ادبیات ایران و شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، مبلغ پرداختی اعضای سامانه پست کتاب افزایش پیدا کرده است، اما حمایت یارانه‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنان باقی است.

* تخفیف در پست سفارشی و پیشتاز  برای ناشران و کتابفروشان چه میزان شد؟

وی در ادامه بیان کرد: شرایط جدید اینگونه اعمال می شود که شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران تخفیف را در سرویس سفارشی از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد و در سرویس پیشتاز از ۳۰ درصد به ۲۵ درصد کاهش داده است. همچنین مطابق اظهار مسئولان شرکت پست، سرویس سفارشی عملا از خدمات حذف شده بود و تنها برای سامانه «پست کتاب» ارائه می‌شود.

رمضانی با اشاره به انتخابی شدن هزینه جمع‌آوری مرسولات در قرارداد جدید بیان کرد: به این معنی که اگر بسته تحویل دفاتر پستی شود، مبلغی دریافت نمی‌شود و اگر درخواست جمع‌آوری اعلام شود، هزینه مربوطه به دو صورت محاسبه می‌شود؛ ابتدا در قالب اشتراک ماهانه به مبلغ ۳.۰۰۰.۰۰۰ ریال و دیگری به صورت جمع‌آوری تکی و با مبلغ ۸۰.۰۰۰ ریال. 

* تمهید ویژه پست برای ارسال کتاب

 مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران ضمن بیان این که ظرف دو یا سه هفته آینده سرویس‌های مذکور در سامانه‌های «پست کتاب» فعال خواهد شد، عنوان کرد: باجه‌های تحویل بسته‌های پستی که پیش از این محدود به مراکز مناطق بود، اکنون به دفاتر پستی منتخب توسعه پیدا کرده و تعداد مراکز دریافت کننده بسته‌های پستی افزایش یافته است.

وی در ادامه مطرح کرد: شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران اعلام داشت که اخیرا برای ارسال کالا در سفارش‌ها، ۲۵ درصد اضافه مبلغ بابت بسته‌بندی «پاکت» دریافت می‌کند که این اضافه مبلغ از کتاب و بسته‌های سامانه پست کتاب دریافت نخواهد شد.

علی رمضانی در پایان گفت: در شرایط جدید، قیمت تمام شده سرویس سفارشی یک بسته کتاب «دو کیلویی» برای مشتری عادی ۱۱۳ هزار ریال و قیمت تمام شده پست پیشتاز برای مشتری عادی ۱۶۱ هزار ریال خواهد بود. در حالی که مبلغ پرداختی ناشران در پست کتاب با شرایط قرارداد جدید ۷۰ هزار ریال است. بر این اساس خانه کتاب و ادبیات ایران حدود ۴۰ درصد از مبلغ پست سفارشی تا دو کیلو را پرداخت می‌کند.

* تسهیل روند خرید برای عموم مردم در دومین نمایشگاه مجازی کتاب

وی در پایان در پاسخ به این سؤال که آیا تمهیدات ویژه‌ای برای دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران که در بهمن ماه برگزار خواهد شد، اندیشیده شده و در جلسات اخیر با مدیرعامل پست توافقاتی صورت گرفته، گفت: باید ببینیم منابعی که برای نمایشگاه مجازی کتاب تامین می‌شود به چه صورت است، اما بنا داریم روشی متفاوت در پیش بگیریم تا نظر عموم مردم را تامین کنیم و شرایط خرید برای مردم تسهیل شود.

* افرایش مبلغ پرداختی اعضای سامانه پست کتاب/ ارشاد از اعضا حمایت می‌کند

علی رمضانی در انتها بیان کرد: در شرایط جدید پست کتاب، مبلغ پرداختی اعضای سامانه پست کتاب افزایش پیدا کرده است، اما حمایت یارانه‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنان باقی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول