اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

سردار زهرایی: جهادگران امروز از جنس بسیجیان دفاع مقدس هستند/ حاضریم تمام‌قد در خدمت دولت باشیم

رئیس سازمان بسیج سازندگی با بیان اینکه حاضریم تمام‌قد در خدمت دولت باشیم گفت: به جرئت می‌توان گفت که افراد حاضر در گروه‌های جهادی افرادی از جنس مردان و بسیجیان دوران دفاع مقدس هستند.

سردار زهرایی: جهادگران امروز از جنس بسیجیان دفاع مقدس هستند/ حاضریم تمام‌قد در خدمت دولت باشیم

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، محرومیت‌زدایی هدفی بود که از بدو پیروزی انقلاب در قالب جهاد سازندگی با جدیت از سوی جوانان انقلابی دنبال می‌شد تا سال ۱۳۷۹ که وزارت جهاد سازندگی در وزارت کشاورزی ادغام شد. این نهاد انقلابی با جدیت به کار خود ادامه می‌داد. پس از آن با دستور مقام معظم رهبری، بسیج سازندگی با رویکرد‌های جهاد سازندگی تشکیل شد. این سازمان که به جرئت می‌توان گفت از مهم‌ترین سازمان‌ها در بدنه بسیج است، در طول عمر خود فراز و فرود‌های بسیاری را پشت سر گذاشته است و در جنگ اقتصادی نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

در همین رابطه روزنامه جوان گفت‌وگویی با سردار محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه آمده است.

جهادگران امروز جوانانی از جنس بسیجیان دوران دفاع مقدس هستند

- بسیج سازندگی بعد از فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر عمومی کردن گفتمان جهادی و افزایش تعداد گروه‌های جهادی از خود بسیار همت نشان داد.

- این اقدام خودجوش و مردمی در کنار چند موضوع بسیار مورد توجه قرار گرفت. ابتدا پیام ۹ بندی حضرت آقا در سال ۱۳۹۸ و بحث خدمات مؤمنانه بود. سپس انتشار ویروس منحوس کرونا که به اجبار باعث شد یک سری خدمات انجام برای رفاه حال مردم در آن شرایط انجام شود. به همین ترتیب بروز حوادث غیرمترقبه نظیر سیل و زلزله‌ای که در این چند سال اخیر شاهدش بودیم همگی بهانه‌ای شدند که باعث رویش گروه‌های جهادی شد و در حال حاضر ما ۴۲ هزار گروه جهادی داریم.

- به جرئت می‌توان گفت که افراد حاضر در این گروه‌های جهادی افرادی از جنس مردان و بسیجیان دوران دفاع مقدس هستند.

سطح‌بندی گروه‌های جهادی 

- ۱۶ درصد یعنی حدود ۵ هزار گروه جهادی از میان این ۴۲ هزار گروه جهادی «ویژه» هستند و خودشان ساختار قوی و منسجمی دارند و نقشه راه را ترسیم و حل مسئله می‌کنند. این گروه‌های ویژه توان بسیج کردن مردم و خیرین را دارند و دارای یک ساختار منسجم هستند که می‌توانند گروه‌های جهادی دیگر را به کار گرفته و با نهاد‌های دیگر هم ارتباط بگیرند.

- ۳۷ درصد دیگر از گروه‌های جهادی ما «فعال» هستند. یعنی یک جغرافیایی را می‌پذیرند و می‌توانند هجرت کنند.

- باقی گروه‌های جهادی ما گروه جهادی «عادی» هستند. ما به این‌ها گروه‌های جهادی مسجدمحور و پایگاه‌محور می‌گوییم. آن‌ها خدمات کوچک انجام می‌دهند و اگر حمایت نشوند نمی‌توانند دوام پیدا کنند. برای همین باید برایشان عرصه پیدا کنیم و هماهنگی‌هایشان را با دستگاه‌ها و نهاد‌ها انجام بدهیم.

- برخی از گروه‌های جهادی عرصه فعالیتشان فقط پزشکی است. برخی عمران، برخی فرهنگی، کشاورزی یا اشتغالزایی است. گروه‌های جهادی عادی یا همان مسجدمحورمان عام هستند یعنی شامل همه فعالیت‌ها در همه عرصه‌ها می‌شوند.

پرچم جریان جهادی از جهاد سازندگی به بسیج سازندگی سپرده شده است

- ما نهاد تسهیلگر و سامان‌دهنده و هدایت‌کننده گروه‌های جهادی هستیم که در راستای مأموریت‌های نظام وارد عمل می‌شوند.

- همچنین ما بسترسازی هم می‌کنیم. ما به عنوان یک دستگاه اجرایی که مسئولیت ساماندهی گروه‌های جهادی را بر عهده داریم باید با دستگاه‌های اجرایی تفاهمنامه ببندیم و عرصه را برای حضور گروه‌های جهادی فراهم کنیم.

- پرچم جریان جهادی کشور از جهاد سازندگی به نام مقدس بسیج سازندگی سپرده شده است و پیروان مردان راستین دوران دفاع مقدس ثابت کردند که بر اساس پیام ۹ بندی ولایت در ابعاد کمی، کیفی و گفتمان‌سازی جهادی موفق عمل کرده‌اند. فناوری جهادی با تلاش بسیجیان به جبهه‌سازی خدمت جهادی ختم خواهد شد.

حاضریم تمام‌قد در خدمت دولت محترم باشیم

- جهاد سازندگی دو جنبه اصلی داشت؛ یکی جریان جهادی درونش یعنی نیروی جهادی که در آن حضور داشتند و جریان جهادی آنجا پویا و پرنشاط بود و دیگری مأموریتی که به آن سپرده بودند. یعنی مسئولیت روستا را از صفر تا صد در دست داشت؛ هم اختیار داشت، هم تصمیم می‌گرفت و هم اجرا می‌کرد. همه مأموریت‌ها برای آن بود.

- ادغام جهاد سازندگی در وزارت کشاورزی مأموریت جهاد سازندگی را از بین برد. مأموریت‌های جهاد سازندگی مانند آب، برق، راه روستایی و ... به دستگاه‌های دیگر واگذار شد. اما جریان جهادی درونش را حضرت آقا به بسیج سازندگی موکول کردند.

- مأموریت‌های جهاد سازندگی مانند انسجام‌بخشی در روستا و هماهنگی و هم‌افزایی بین دستگاه‌ها باید عملی شود. ما هم ضمن استقبال از این کار اعلام آمادگی کردیم و حاضریم تمام قد در خدمت دولت محترم باشیم.

گروه‌های جهادی به خط‌شکن‌های جنگ با بیماری کرونا تبدیل شده‌اند

- در طرح شهید حاج قاسم سلیمانی چند کار را در دستور کار قرار دادیم. گروه‌های جهادی عام ما در عرصه غربالگرایی و واکسیناسیون وارد عمل شدند. گروه‌های تخصصی ما مانند پزشکان و پرستاران که در کار‌های درمانی کمک می‌کنند. گروه دیگر در راستای کمک‌های مؤمنانه و تهیه بسته‌های معیشتی و تهیه دارو برای افرادی که در مضیقه اقتصادی و معیشتی هستند وارد عمل شدند.

- ۱۶ میلیون بسته معیشتی توزیع و ۴ هزار و ۲۰۰ زندانی در قالب رزمایش کمک مؤمنانه آزاد شدند. در قالب این رزمایش ۲۱ میلیون پرس غذای گرم، ۲ میلیون لوازم‌التحریر و تبلت در کشور توزیع شده است. گروه‌های جهادی با خدمت‌رسانی در دوران کرونا به خط‌شکن‌های جنگ با بیماری کرونا تبدیل شده‌اند.

مردم‌پایه کردن اقتصاد مأموریت بسیج سازندگی است

- مردم‌پایه کردن اقتصاد مأموریت بسیج سازندگی است و یکی از این کار‌ها اقتصاد مقاومتی است و اقتصاد مقاومتی مبنا و بستر تولید داخل است و این با اقتصاد کلان متفاوت است.

- کاری که بسیج انجام می‌دهد قرارگاهی به نام اقتصاد مقاومتی است که دبیری‌اش بر عهده بسیج سازندگی است. بسیج با ترویج و تبیین طرح‌های اقتصاد مقاومتی، پرداخت تسهیلات و همراهی تولیدکنندگان در فرآیند تولید، گام‌های قرص و محکمی در زمینه اشتغالزایی، بهبود درآمد خانوار‌های روستایی و افزایش تولید برداشته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول