اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

روایت یاهونیوز از اختلافات در دولت ترامپ برای بی‌ثبات کردن ایران

پایگاه یاهونیوز روایتی از اختلاف میان پنتاگون و سیا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ هنگام اجرای برنامه‌ای که هدف آن ایجاد شکاف میان مردم ایران و حاکمیت بوده منتشر کرده است.

روایت یاهونیوز از اختلافات در دولت ترامپ برای بی‌ثبات کردن ایران

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،  پایگاه یاهونیوز روایتی از اختلاف میان پنتاگون و سیا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ هنگام اجرای برنامه‌ای که هدفش ایجاد شکاف میان مردم ایران و حاکمیت بوده منتشر کرده است.

پایگاه یاهونیوز نوشته دونالد ترامپ در ماه‌های پایانی حضوری در کاخ سفید اجرای بخش‌های کلیدی از یک برنامه گسترده پنتاگون که هدف آن ایجاد شکاف میان مردم و حاکمیت ایران بوده را تأیید کرده است. 

مقام‌های سابق آمریکایی که در دولت ترامپ حضور داشته‌اند گفته‌اند این کارزار گسترده پنتاگون شامل انجام عملیات‌های خرابکارانه، پروپاگاندا و سایر عملیات‌های روانی و اطلاعاتی در ایران می‌شده است.

هدایت کارزار را واحد «عملیات‌های ویژه» در ارتش آمریکا به عهده داشته و هدف آن، لطمه زدن به اعتماد عمومی مردم ایران به حاکمیت و ایجاد احساس عدم کفایت و بی‌ثباتی نسبت به جمهوری اسلامی بوده است.

یک مقام سابق پنتاگون به یاهونیوز گفت: «این برنامه انجام اقداماتی را شامل می‌شد که قرار بود موجب شود ایرانی‌ها درباره اینکه حکومت ایران کنترل امور را در دست دارد و یا اینکه توانایی جنگیدن دارند دچار تردید شوند.»

هنگامی که جزئیات برنامه در اختیار دونالد ترامپ قرار گرفت او با حالت یأس اذعان کرد که این دولت بعد از او یعنی دولت «جو بایدن» است که باید این کارزار را اجرایی کند.

یاهونیوز در ادامه به برخی اختلاف‌ها در دولت ترامپ برای اجرای این طرح اشاره کرده است. مقام سابق پنتاگون ستاد مشترک ارتش آمریکا و سیا با این طرح مخالف بوده‌اند و در اجرای آن کارشکنی کرده‌اند.

یاهونیوز نوشته این طرح مورد نظارت کارشناسان حقوقی پنتاگون قرار داشت  و یکی از موانع موجود بر سر اجرای آن، مجادله‌هایی بود که بر سر قانونی بودن آن وجود داشت. مقام سابق پنتاگون گفت بحث بر سر این بود که آیا این کارزار، مصداق «اقدام جنگی» محسوب می‌شود یا خیر. 

مقام سابق پنتاگون می‌گوید: «حقوق‌دان‌ها در پنتاگون، بر اقداماتی که ممکن بود احتمال تشدید تنش‌ها و افزایش خطر جنگ را در پی داشته باشند نیز متمرکز بودند.»

طرح توسط مقام‌های ارشد در داخل «فرماندهی عملیات‌های ویژه» و «ستاد فرماندهی مرکزی» (سنت‌کام) در ارتش آمریکا تدوین شده و مورد حمایت آنها قرار داشت. مقام‌های ارشد غیرنظامی در داخل وزارت دفاع آمریکا که وظیفه نظارت بر عملیات‌های ویژه و اطلاعاتی را به عهده داشتند نیز جزو حامیان این طرح بودند.

طبق گفته مقام‌های سابق آمریکایی، «کنث مک‌کنزی»، فرمانده سنت‌کام یکی از حامیان سرسخت اقدامات ضد ایرانی بود. مک‌کنزی در آن زمان می‌گفته که «مارک میلی»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا دائماً در روند اجرای طرح اخلال ایجاد می‌کرده و از سرعت آن می‌کاسته است.

 

  طبق گفته مقام سابق پنتاگون، فرمانده سنت‌کام و فرمانده عملیات‌های ویژه از ستاد مشترک ارتش خشمگین بودند. او گفت: «چون احساس آنها این بود که میلی با مانع‌تراشی در اجرای این برنامه در واقع دارد دست آنها را می‌بندد و نیروهای آمریکایی را در معرض خطر قرار می‌دهد.»

یک سخنکوی مارک میلی درباره ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش به یاهونیوز گفت: «این ادعاها، کاملا نادرست هستند. بدون اینکه بخواهیم بنا به دلایل امنیتی درباره اقدامات مختلف اظهارنظر کنیم می‌گوییم که وظیفه ژنرال میلی به عنوان رئیس [ستاد مشترک ارتش] ارائه پیشنهادهای نظامی به تصمیم‌گیران غیرنظامی کشورمان است. او با بیان صریح مخاطرات و مزایای اقدام نظامی، چنین توصیه‌هایی را مطرح می‌کند. او در دولت ترامپ این کار را انجام می‌داد، الان هم دارد همین کار را می‌کند.»

این طرح، که تدوین آن سال‌ها به طول انجامید انجام عملیات‌هایی را شامل می‌شد که آماده شدن آنها برای اجرا بعد از آنکه به تأیید توسط رئیس‌جمهور رسید دست‌کم ۶ ماه زمان می‌برد. به همین دلیل به ترامپ اطلاع داده شد که هیچ یک از این عملیات‌ها قرار نیست در زمانی که او رئیس دولت است انجام شود. 

طبق گفته مقام سابق پنتاگون، واکنش ترامپ به اینکه این گزینه‌ها الان دارند به او ارائه می‌شوند تنها «یأس مفرط» بود.

مقام‌های سابق آمریکا، روندهای تصمیم‌گیری در دستگاه‌های مختلف دولت ترامپ در خصوص ایران را روندهایی «آکنده از ناکارآمدی» توصیف کرده‌اند. کریستوفر میلر، که در مقطعی در دولت ترامپ سرپرست وزارت دفاع بود و قبل از آن هم در شورای امنیت ملی و پنتاگون سمت‌هایی داشت به یاهونیوز گفته که سیا و وزارت دفاع  «گزینه‌های خوبی در اختیار تصمیم‌گیران و رئیس‌جمهور قرار نمی‌دادند، چون آنها فکر می‌کردند که ترامپ دیوانه است و اگر آنها پیشنهادی به او ارائه دهند او خواهد گفت آن را انجام دهید. بنابراین، آنها فکر می‌کردند که لازم است ترامپ را کنترل کنند.»

در داخل پنتاگون، سعی برخی از مقام‌های ارشد این بود که دولت ترامپ را از مسیر حمله مستقیم نظامی به ایران دور کنند. «میک مالروی»، دستیار سابق وزیر دفاع آمریکا در امور خاورمیانه می‌گوید: «نخستین دستور جیم متیس (وزیر دفاع اسبق آمریکا) به من این بود که دنبال جنگ با ایران نیستیم.»

او گفت: «یکی از کارهایی که من برای خالی کردن فشارها از کاخ سفید پیشنهاد دادم انجام دادن کارهایی از نوع جنگ‌های نامنظم بود.» مالروی می‌گوید سازمان سیا به دلیل تخصصی که در زمینه اقدامات پنهانی داشت متحد ذاتی پنتاگون قلمداد می‌شد.

رئیس میز ایران در سیا از چند و چون روابط کاخ سفید و پنتاگون در این خصوص اطلاع داشت و می‌دانست که تلاش پنتاگون جلوگیری از درگیری‌های آشکار نظامی با ایران است. بنابراین، او در جلسات شورای امنیت ملی، پیشنهاد انجام اقداماتی از نوع تحریک به راه‌اندازی اختلافات داخلی و عملیات‌های مخفیانه پروپاگاندا محور را مطرح می‌کرد.

یاهونیوز نوشته البته مشخص نیست که آیا هیچکدام از طرح‌های سازمان سیا به ثمر رسیدند یا خیر و در صورتی که طرح‌هایی به ثمر رسیده باشند، تعداد آنها چند مورد بوده است.

مقام سابق پنتاگون به یاهونیوز گفت: «مرکز ایران در سیا عملاً هیچ کاری درباره ایران انجام نمی‌داد. وقتی می‌گویم هیچ کاری، دارم در واقع ارفاق خیلی خیلی زیادی می‌دهم.»

نارضایتی از سیا، در اوج بود. «ویکتوریا کوتس»، معاون اسبق مشاور امنیت ملی آمریکا در امور خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: «به ما در خصوص همه این برنامه‌های تهاجمی و ظریف گزارش‌های مختلف ارائه می‌شد اما هیچ‌یک از آنها هرگز اجرایی نشدند.»

رابطه مقام‌های امنیت ملی ترامپ با مقام‌های سیا آکنده از تردید بود. مقام‌های دولت ترامپ، مکرراْ به ارزیابی‌های سیا مبنی بر اینکه ایران توانایی فوری ساخت سلاح اتمی ندارد اشکال وارد می‌کردند. 

در نهایت، مقام‌های امنیت ملی ترامپ به این جمع‌بندی رسیدند سیا احتمالاْ از قابلیت‌های لازم برای انجام اقدمات مخفیانه‌ای که مسئولان دولت خواستار آن بودند برخوردار نیست.

مقام سابق آمریکایی در ادامه به بی‌برنامگی سیا در قبال ایران اشاره کرده و می‌گوید: «وقتی مقام‌های دولت از سیا می‌پرسیدند امشب یا هفته بعد یا حتی شش ماه بعد می‌توانیم چه کاری انجام دهیم جواب آنها معمولاْ مبهم بود. قابلیت‌های سازمان، کاملاْ مأیوس‌کننده بود.»

کوتس گفت: «سیا دائما وارد این بحث‌ها می‌شد که چرا ما نمی‌توانیم فلان کار را انجام دهیم و از ان طرف اسرائیلی‌ها را داشتیم که بی‌صبرانه منتظر بودند کاری انجام شود و دائما می‌پرسیدند چرا ما اینقدر خوب حرافی می‌کنیم و بعد عقب می‌نشینیم و چیزی تولید نمی‌کنیم.»

طبق گفته یک مقام سابق دولت آمریکا، در نهایت ترامپ به اسرائیل گفت: «شما پیش بروید. شما بازوی تحرکات فعال ما باشید و ما هم کارزار فشار حداکثری را پیش می‌بریم.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول