اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

کاهش 84 درصدی خروج پول از بورس/ کانون سهامداران خرد تشکیل شود

روند نوسانی بازار سرمایه طی هفته‌های گذشته نشان می‌دهد، ورود بدون برنامه به بورس می‌تواند افراد تازه کار را با مشکل جدی مواجه کند. هرچند هفته گذشته خروج پول حقیقی ها از بورس کاهش چشمگیری داشته است، اما کارشناسان امیدوارند، بورس به روزهای متعادل باز گردد.

کاهش 84 درصدی خروج پول از بورس/ کانون سهامداران خرد تشکیل شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران در هفته‌های گذشته نوسانی بوده و سهامداران خرد را با مشکلات فراوانی مواجه کرده است. نوسان زیاد به همراه افت شدید و صعودهای کم رمق، همه و همه نشان می‌دهد، بازار سرمایه در وضعیت نابه سامانی قرار دارد.

ورود وزیر اقتصاد و اجرای برنامه‌های مدون و عملیاتی برای خروج بورس از رکود عمیق می‌تواند سهامداران خرد و حقیقی را دلگرم کند تا باز هم وارد بازار سرمایه شوند.

ورود افراد جدید و البته افرادی که در فراز و نشیب سال گذشته و امسال بورس، دچار ضرر و زیان شدند، می‌تواند برای بورس نوید روزهای خوب را به ارمغان بیاورد. اما افراد و سهامدارانی که اطلاعات زیادی از فرآیندهای قانونی و تحلیلی بازار سرمایه ندارند، می توانند صندوق ها با درآمد ثابت را جهت سرمایه‌گذاری مطمئن و بدون ریسک انتخاب کنند.

البته نگاه بلندمدت به خرید سهام نیز می تواند در این زمینه کمک قابل توجهی به این افراد بکند.در صورتی که سهامداران با تحلیل و بدون حرکت در فضای هیجانی سهمی را خریداری کرده‌اند، سرمایه‌گذاری خود را بلندمدت بدانند و از سود و زیان لحظه‌ای خوشحال شوند.

شاخص کل بورس، بازهم سقوط کرد!

شاخص کل بورس در هفته گذشته نزول کرد و بازدهی منفی 1.2 درصدی را به ثبت رساند. در اولین روز هفته شاخص کل بیش از 27 هزار واحد افت کرد و به کانال 1.3 میلیونی سقوط کرد. شاخص کل بورس روز یکشنبه رشد 3 هزار و 480 واحدی را پشت سر گذاشت و روز دو‌شنبه شاخص با رشد 20 هزار و 192 واحدی به کانال 1.4 میلیونی بازگشت. سه‌ شنبه باز هم شاخص نزول کرد و کاهش 2 هزار و 521 واحدی را ثبت کرد.

شاخص کل بورس در آخرین روز کاری هفته اخیر بیش از 10 هزار واحد سقوط کرد و تا سطح یک میلیون و 394 هزار واحد پائین آمد تا در نهایت هفته را در کانال 1.3 میلیونی به پایان ببرد.

شاخص کل بازار سرمایه نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 16 هزار و 673 واحد پائین ‌تر ایستاد تا برای دومین هفته متوالی بازدهی هفتگی بورس منفی شود.

رفتار مشابه شاخص‌ها در یک هفته!

در هفته اول آذرماه روند تغییرات شاخص کل هموزن مشابه شاخص کل بود. روزهای شنبه و یکشنبه نزول کرد و سپس روز دوشنبه رشد کرد. شاخص هم وزن دو روز بعدی را نزولی پشت سر گذاشت و روز چهارشنبه افت هزار و 571 واحدی داشت.

شاخص کل هم‌وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 3 هزار و 294 واحد افت را تجربه کرد و به رقم 383 هزار و 470 واحد رسید و بازدهی منفی 0.85 درصدی را ثبت کرد.

کاهش میانگین هفتگی ارزش کل معاملات و رشد معاملات خرد

در هفته اول آذرماه، در روز دوشنبه به علت رشد ارزش معاملات اوراق بدهی ارزش کل معاملات بازار سهام تفاوت زیادی به روزهای دیگر داشت.

روز دوشنبه معاملات کل بازار ارزشی معادل 71 هزار و 689 میلیارد تومان داشت که بالاترین رقم هفته بود. میانگین ارزش معاملات کل هفته 21 هزار و 76 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 23 هزار و 165 میلیارد تومانی هفته چهارم آبان ماه، افت 9 درصدی داشته است.

در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس 4 هزار و 219 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 4 هزار و 166 میلیاردی هفته پیشین، رشد یک درصدی داشته است. در روز چهارشنبه ارزش معاملات خرد با میزان 4 هزار و 742 میلیارد تومان بیشترین رقم در دو هفته اخیر بوده است.

افت ارزش صف‌ های فروش و افزایش ارزش صف‌ های خرید

میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته گذشته، 135 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین 96 میلیارد تومان کمتر بود و افت 41 درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته 210 میلیارد تومان بود که در روز ‌شنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز ‌‌‌‌دوشنبه برمی‌گردد که 95 میلیارد تومان بود.

میانگین ارزش صف‌های خرید در هفته اول آذرماه، 255 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته یک میلیارد تومان بیشتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف ‌های خرید 0.4 درصد افزایش یافته است. بالاترین رقم هفته 508 میلیارد تومان بود که در روز دوشنبه ثبت شد و پایین ‌ترین رقم به روز چهارشنبه برمی‌گردد که 125 میلیارد تومان بود.

کاهش 84 درصدی خروج پول حقیقی

در این هفته رکورد 3 روز متوالی ورود پول حقیقی ثبت شد و روز چهارشنبه ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی به 237 میلیارد تومان شد. اما میزان خروج پول حقیقی در دو روز ابتدایی هفته بیش از رقم ورودی سه روز بعدی بود.

در مجموع کل هفته 190 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 38 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین افت 84 درصدی داشته است.

نکته قابل توجه در این هفته را می توان خبر خوب معاون اقتصادی رئیس جمهور در مورد کانون سهامداران خرد دانست. محسن رضایی، اعلام کرد که مقرر شده برای کنترل بورس، سهامداران خرد کانونی تشکیل دهند و در هیئت ‌مدیره و مدیریت بورس موثر باشند.

در صورتی که این کانون تشکیل شود، می توان امیدوار بود که نظرات سهامداران خرد نیز در امور بورس دخالت داده شود و از این طریق صدای سهامداران خرد نیز شنیده شود.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول