اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

صفری: امیدواریم صادرات به کشورهای همسایه تا پایان سال به ۵۰ درصد افزایش یابد

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان این که در ۲ ماه گذشته شاهد یک رشد ۳۰ تا ۴۰ درصدی در زمینه صادرات بودیم، گفت: امیدواریم صادرات ما به کشورهای همسایه تا پایان سال به ۵۰ درصد افزایش یابد.

صفری: امیدواریم صادرات به کشورهای همسایه تا پایان سال به ۵۰ درصد افزایش یابد

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت وگویی درباره مزیت های ترانزیتی ایران در قبال کشورهای همسایه، اظهار داشت: در موضوع ترانزیت که در دو ماه گذشته تمرکز خاصی به آن داده شد از کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز به جنوب ایران، مثل کریدور شمال و جنوب از کشورهای قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان صحبت هایی عنوان و همکاری هایی صورت گرفت.

صفری همچنین خاطرنشان کرد: وزیر حمل و نقل ایران و وزرای حمل و نقل این کشورها در این خصوص گفتگوهایی داشتند و توافقاتی صورت دادند که این کریدور فعال شود و این کشورها بتوانند کالاهای خودشان را از طریق خلیج فارس و دریای عمان از بنادر ما به کشورهایشان منتقل کنند و برعکس صادرات خودشان را از این مسیر به صورت ترکیبی با کامیون، کشتی و راه آهن به مقاصد مورد نظر ارسال کنند.

وی با اشاره به سفر مقام قرقیزستانی به ایران در این زمینه عنوان کرد: مقام قرقیزستانی و هیأت همراه به بنادر ما رفتند و برای ذخیره کردن کالاهایشان مکان یابی کردند که این کار شکل بگیرد و بزودی رفت و آمد ما از طریق راه آهن و کامیون افزایش ۵۰ درصدی خواهد داشت.

* افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی صادرات و واردات به عراق

به گزارش فارس، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه درباره همکاری ها با کشورهای حوزه قفقاز در ۲ ماه اخیر نیز بیان کرد: در پی مشکلاتی که در مورد ارمنستان و جمهوری آذربایجان داشتیم، تصمیماتی در خصوص تسهیلات حمل و نقل ما و همچنین حمل و نقل کالاهای صادراتی ما از طریق دریای خزر اتخاذ شد و کار به صورت نرمال انجام می شود.

صفری عنوان کرد: صادرات و واردات ما به کشورهای همسایه به خصوص شرقی و غربی رشد بسیار خوبی داشته است و به عنوان مثال با کشور عراق افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی داشته است. امیدواریم این میزان تا پایان سال به ۷۰ درصد افزایش یابد.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره کشورهای حوزه مشترک المنافع نیز خاطرنشان کرد: درباره کشورهای مشترک المنافع همکاری نزدیکی با وزارت کشاورزی و صمت (صنعت، معدن و تجارت) داشتیم و در مورد موانعی که برای صادرات در زمینه قرنطینه و مسائل دیگر گمرکات وجود داشت، هیأت ها با همتایان خود در این دو وزارتخانه صحبت کردند و مشکلات رفع شده است و به کشورهای آسیای مرکزی، عراق و پاکستان افزایش صادرات داشتیم که در این مدت ۲ ماه یک رشد ۳۰ تا ۴۰ درصدی صادرات را شاهد بودیم و امیدواریم صادرات ما به کشورهای همسایه تا پایان سال به ۵۰ درصد افزایش یابد.

وی همچنین در این گفتگو به توانمندی های کشور در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز پرداخت و گفت: در مورد صدور خدمات فنی و مهندسی جلسات زیادی داشتیم به خصوص با کشورهای همسایه و به ویژه کشورهای همسایه غربی و آسیای مرکزی و فضای بسیار خوبی وجود دارد و توانستیم پروژه های خوبی در زمینه سدسازی و  جاده سازی، کارخانه های فولاد و ... به دست بیاوریم.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: در عراق هم در دو بخش شمالی این کشور در زمینه سدسازی و استادیوم سازی، پروژه های جدیدی گرفته شد. البته موانعی در زمینه ضمانتنامه وجود داشت که در حال تلاش هستیم که این ضمانتنامه را از طریق وزارت صمت و بانک ها و بانک مرکزی رفع کنیم. البته تا حدی حل شده و برای پروژه های بزرگ تر به دنبال این هستیم که این مشکل به صورت کامل حل شود.

صفری در عین حال یادآور شد: ارزیابی ما این است که اقدام به صدور خدمات فنی و مهندسی تا چهار و پنج میلیارد (دلار) به کشورهای همسایه و کشورهای آفریقایی کنیم.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول