اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

بازگشت معترضان به سقوط ارزش پول ترکیه به خیابان‌های استانبول+ فیلم و عکس

علی‌رغم برخورد خشن پلیس ترکیه با معترضان به گرانی و تورم، و سقوط ارزش پول این کشور، هزاران نفر از مردم استانبول بار دیگر تظاهرات گسترده‌ای در این رابطه به راه انداختند.

بازگشت معترضان به سقوط ارزش پول ترکیه به خیابان‌های استانبول+ فیلم و عکس

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، هزاران نفر از مردم استانبول ظهر امروز (جمعه) با تجمع در خیابان‌های این شهر، بار دیگر به کاهش بی‌سابقه ارزش پول ترکیه، گرانی و تورم، و بی‌برنامگی دولت «رجب طیب اردوغان» برای رفع مشکلات اقتصادی اعتراض کردند.

گزارشگر شبکه «راپتلی» روسیه از استانبول گزارش داد که این افراد جزو جامعه کارگری ترکیه هستند که تظاهرات آنها توسط کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگری مترقی ترکیه (DİSK) سازماندهی شده و اعضای ارشد دفتر این اتحادیه در استانبول نیز در آن حضور داشتند.

بر اساس این گزارش، معترضان علیه دولت «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه شعارهایی مانند «شغل، نان، آزادی»، «بودجه برای کارگر، نه برای کاخ»، «اتحاد کارگران پایتخت را تنبیه خواهد کرد»، «دولت مرگ بر تو»، «دستمزد انسانی می‌خواهیم» سر داده و خواستار استعفای دولت شدند.

اعتراض کارگران در بحبوحه مذاکرات جاری بودجه سال ۲۰۲۲ در کمیسیون برنامه و بودجه پارلمان ترکیه و در آستانه مذاکرات حداقل دستمزد سال ۲۰۲۲ صورت گرفت.

شبکه «اسکای‌نیوز» هم با انتشار فیلمی نوشت که پلیس استانبول شب گذشته (پنجشنبه) با استفاده از تجهیزات ضد شورش، نارنجک دودزا و گاز فلفل به تظاهرات‌کنندگان حمله کرده و تعداد زیادی از آنها را مجروح کرد.

این تظاهرات بعد از آن رخ داده که ارزش واحد ملی پول ترکیه (لیر) در برابر دلار، در پی تنش‌زایی اخیر دولت اردوغان با کشورهای اروپایی و آمریکا، در سراشیبی سقوط قرار گرفته و بر اساس گزارش‌ها امروز (جمعه) به یکی از کمترین سطوح تاریخی یعنی ۱۲.۱۲ لیر در برابر ۱ دلار رسیده است.

این در حالی است که رسانه‌های ترکیه‌ای شامگاه چهارشنبه گزارش دادند که پلیس استانبول با استفاده از قوه قهریه علیه معترضان به سیاست‌های اقتصادی دولت «رجب طیب اردوغان»، بیش از ۴۰ را نفر بازداشت کرد. (جزئیات بیشتر)

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول