اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

هوش مصنوعی چگونه رسانه‌ها را متحول می‌کند؟/ ابزاری که به کمک خبرنگارها هم می‌آید!

یک فعال رسانه و عضو حقیقی کمیسیون هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی به طور فزاینده‌ای به تولید و توزیع اخبار کمک کرده است و در دنیا با استفاده از ابزارهای هوشمند، روزنامه نگاران در داستان‌نویسی موفق‌تر شده‌اند.

هوش مصنوعی چگونه رسانه‌ها را متحول می‌کند؟/ ابزاری که به کمک خبرنگارها هم می‌آید!

فرهنگ میرمحمدصادقی مشاور مدیریت فن‌آوری اطلاعات و هوشمندسازی صنایع و عضو حقیقی کمیسیون هوش مصنوعی و علم داده سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در گفت و گو با خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس درباره نقش هوش مصنوعی در کنترل رسانه ها گفت: در دنیا آزمایشگاه هوش مصنوعی، رسانه و دموکراسی در حال تمرکز روی این موضوع است که هوش مصنوعی و فناوری‌های دیجیتال چگونه در حال ایجاد تحول در رسانه و دموکراسی می تواند نقش داشته باشد. در حقیقت محققان به موضوعات خاصی حول استفاده از هوش مصنوعی در دموکراسی و رسانه‌ها علاقه نشان داده‌اند. از جمله این موارد می توان به راه‌های توسعه سیستم‌های متنوع مردم محور یا نقش احتمالی چت بات‌ها در تهیه اخبار اشاره کرد.

وی ادامه داد: علاوه بر این محققان معتقدند پژوهش ها می‌گوید ترکیبی از تمرین، تئوری و تحقیقات پیشرو به ما کمک می‌کند تا نوآوری مبتنی بر  هوش مصنوعی را خلق کنیم، دانش بسازیم و در قسمتی که به طور خاص با عملکرد دموکراسی ما مرتبط است، خلق دانش کنیم. ضمن اینکه هوش مصنوعی به طور فزاینده‌ای به تولید و توزیع اخبار کمک کرده است و در دنیا با استفاده از ابزارهای هوشمند، روزنامه نگاران در داستان‌نویسی موفق‌تر شده‌اند و البته می‌توان اخبار کاملاً خودکار تولید کرد. همچنین هوش مصنوعی با استفاده از پروفایل مخاطب کمک می‌کند تا سیستم توصیه گر اخبار دقیق‌تری به مخاطبان ارائه دهد.

 

وی همچنین در ادامه به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخبگان و استعدادهای برتر علمی در خصوص هوش مصنوعی اشاره کرد و درباره اهمیت این موضوع گفت: در خصوص نشانه‌های اهمیت این حوزه به بیانات اخیر مقام معظم رهبری می‌توان اشاره کرد که یک شاخص هم برای این حوزه تعیین کردند که باید ایران جزء 10 کشور برتر دنیا در این حوزه باشد همچنین می‌توان به گفته ولادیمیر پوتین اشاره کرد که در آینده رهبر هوش مصنوعی جهان را حکومت خواهد کرد. در واقع هوش مصنوعی شامل چهار حوزه بینایی ماشینی، یادگیری عمیق، پردازش زبان طبیعی و یادگیری ماشینی است.

وی اظهارداشت: برخی از پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که مراقبت‌های بهداشتی، تحقیقات دارویی، خرده‌فروشی، بازاریابی، مالی و اتوماسیون فرآیندهای هوشمند، بخش‌هایی هستند که در پنج سال آینده شاهد سریع‌ترین رشد سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی خواهند بود. هوش مصنوعی در آینده جهان بسیار اثرگذار خواهد بود و ایران نیز مانند سایر کشورها نیاز مبرم به بهره‌گیری از این صنعت دارد و منافع آن و حوزه‌های اثرگذاری آن بیشمار است.

میرمحمدصادقی توضیح داد: تقریبا تمام صنایع را در بر می‌گیرد اما به عنوان مثال میتوان به حوزه مدیریت کلان به‌عنوان مددرسان به تصمیم‌گیری‌های مدیریتی در حوزه‌هایی چون ساماندهی ترافیک، مدیریت انرژی،کشاورزی و ریشه کنی فساد، یاری به صنایع در ارائه اطلاعات صحیح و بلادرنگ به آنها جهت اخذ تصمیمات بهتر، حوزه حمل و نقل مواردی مانند خودروهای خودران و ربات‌های پستچی، حوزه سلامت مانند کمک در تشخیص سریع‌تر بیماری‌ها و حوزه امنیت مواردی چون پردازش تصویر در کاهش جرم و جنایت اشاره کرد.

وی در ادامه سخنانش به نقش رسانه ها در تفهمی اهمیت هوش مصنوعی میان مردم اشاره کرد و اظهارداشت: در حقیقت اگر رسانه‌ها توجه افکار عمومی و مسئولان را به این دغدغه مهم رهبری جلب نمایند و در این خصوص به روشنگری و آموزش مردم بپردازند، می‌توانیم با مشارکت آحاد مردم، مسئولان و نخبگان جامعه جهت نیل به هدف مدنظر ایشان اقدام نماییم. در خصوص چگونگی این امر خطیر، رسانه‌ها با مطالبه‌گری پیوسته از مسئولان امر در خصوص موضوعات مهمی چون تدوین سند راهبردی جامع در حوزه هوش مصنوعی، لزوم تقنین در این حوزه و استفاده از نخبگان صنعت و دانشگاه می‌توانند نقش به‌سزایی را ایفا کنند.

وی تاکید کرد: همچنین در خصوص مردم، جنبه‌های گوناگون استفاده از هوش مصنوعی برای اغلب مردم مکنون است و بسیاری استفاده از هوش مصنوعی را تنها در ربات‌ها تصور می‌کنند. لذا رسانه‌ها که یکی از عوامل اصلی فرهنگسازی و آموزش هستند، می‌توانند نسبت به آشنایی مردم با حوزه‌های دیگر هوش مصنوعی به خصوص ترویج فرهنگ استفاده از آنها اقدام شایسته‌ای کنند.

میرمحمدصادقی درباره جایگاه حقیقی ایران در هوش مصنوعی دنیا نیز عنوان داشت: در شرایط کنونی با بررسی زیرساخت‌ها می‌توان دریافت که حائز چه جایگاهی هستیم. تدوین سند راهبردی جامع، تقنین و بودجه‌بندی سه رکن مهم جهت تعیین این جایگاه است. بر اساس گزارش‌ها زمانی که روندهای توسعه کشورها در این حوزه را بررسی می‌کنیم تا سال 2018 حتی روسیه و آمریکا یک سند راهبردی جامع در این خصوص نداشتند ولی تا آخر سال 2020 تقریبا تمام کشورهای پیشرو و خواهان توسعه و تحول، دارای یک سند راهبردی در این حوزه هستند و حتی با یکدیگر اقداماتی در گروهی مانند GPAI دارند و یا تفاهم‌نامه‌های دو جانبه دارند.

وی ادامه داد: کانادا نخستین کشوری بود که اقدام به تدوین سند راهبردی جامع کرد. کشور چین هم اصول هوش مصنوعی پکن را در می 2019 با ائتلاف سهامدارانی متشکل از موسسات دانشگاهی و بازیگران بخش خصوصی مانند Tencent و Baidu منتشر کرد. چین می‌خواهد تا سال 2030 مرکز اصلی نوآوری هوش مصنوعی باشد. همچنین منطقه نوآوری و توسعه هوش مصنوعی نسل جدید را در فوریه سال 2019 ایجاد کرد. دولت امارات متحده عربی در اکتبر 2017 استراتژی هوش مصنوعی را تدوین کرد  و بخش‌های حمل و نقل، سلامت، هوافضا، انرژی‌های پاک، آب، فن‌آوری، محیط زیست و آموزش را شامل می‌شود. در روسیه، آقای پوتین چهار ایده برای سیاست‌های هوش مصنوعی مطرح کرده است: ایجاد چارچوب‌های قانونی برای استفاده از هوش مصنوعی، توسعه اقدامات عملی برای معرفی الگوریتم‌های هوش مصنوعی، امکان دسترسی توسعه دهندگان شبکه‌های عصبی به کلان داده‌ها و افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنایع هوش مصنوعی. به طور کلی تا انتهای سال 2020، سی کشور سند راهبردیشان را تدوین کرده‌اند.

در خصوص تقنین می‌توان به کنگره ایالات متحده اشاره کرد. کنگره 116 متمرکزترین جلسه کنگره در تاریخ بر هوش مصنوعی بود. تعداد اشاره‌های این کنگره به هوش مصنوعی در قوانین، گزارش‌های کمیته و گزارش‌های سرویس تحقیقات کنگره بیش از سه برابر کنگره پیشین بوده است. لغات هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در کنگره آمریکا نزدیک 500 مرتبه تکرار شده‌اند که نشان از اهمیت تقنین در این حوزه است  ولی در ایران هنوز بحث داده باز و مسائل مهم و جدی نیاز به قانون‌گذاری دارند و این از مهمترین نیازهای زیرساختی کشور است.

 

وی اظهارداشت: از سوی دیگر بودجه‌ای که کشورها در اختیار این حوزه قرار دادند شایان توجه است. چین تا سال 2030 می‌خواهد با 150 میلیارد دلار در این حوزه رهبر جهان باشد. بزرگترین مزیت را جمعیت آن با استفاده از اینترنت (تقریباً 750 میلیون نفر) به ارمغان می آورد که منبع عظیمی از داده های دیجیتال برای پردازش تولید می کند. ایالات متحده آمریکا در حال رقابت سختی با چین برای تبدیل شدن به ابرقدرت هوش مصنوعی است. با فرهنگ تثبیت شده فناوری در ایالات متحده، این کشور با 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری خطرپذیر در جهت هوش مصنوعی منتفع شده است. در قاره اروپا، بریتانیا با 121 شرکت دارای هوش مصنوعی پیشرو است. شرکت‌های فن‌آوری در بریتانیا مبلغ 8.6 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خصوصی را در سال 2017 جمع‌آوری کردند. این مبلغ تقریباً 38 درصد از کل سرمایه‌گذاری خطرپذیر در بریتانیا در آن سال است.

وی درباره موانع و فرصت‌های رسیدن به ده جایگاه برتر هوش مصنوعی دنیا نیز توضیح داد: جهت رسیدن به این هدف کلان باید به مسائل بسیاری توجه داشت ولیکن به نظر من در شرایط فعلی اهم آنها فقدان قانون در حوزه هوش مصنوعی و علم داده است. در خصوص صنعت فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات متاسفانه تقنین به خوبی صورت نگرفته که این شامل حوزه هوش مصنوعی و علم داده هم می‌شود. باید در این خصوص کمیسیون مشترکی از سمت مجلس شورای اسلامی و فعالین صنعت و دانشگاه این حوزه تشکیل شود تا به عنوان بازوی مشورتی جهت تقنین در این حوزه اقدام فوری و جامع صورت گیرد.

همچنین نظام فعلی یارانه به خصوص یارانه انرژی و همچنین عدم تناسب حقوق سرمایه انسانی در ایران در مقایسه جهانی آن، یکی از بزرگترین لطمات را به این حوزه زده است. زیرا مادامی که قیمت انرژی و حقوق در ایران سامان نیابد صنایع انگیزه لازم جهت استفاده از این فن‌آوری‌ها جهت کاهش هزینه‌ها و بهبود در تصمیم‌گیری‌ها را ندارند. همچنین با هوش مصنوعی و علم داده می‌توانیم مدیریت انرژی را در منازل و صنایع بهینه کنیم و از این طریق از لحاظ اقتصادی کمک شایان توجهی در کشور داشته باشیم.

وی تاکید کرد: مورد بعدی فقدان نقشه راهی جامع به دلیل عدم همکاری جدی سه قوه و سازمان‌های مرتبط با فعالین این حوزه است که می‌تواند مانعی جدی در راه رسیدن به این هدف باشد. لذا تشکیل کمیسیون‌های مشترک و تخصصی از واجبات رسیدن به 10 کشور برتر دنیا است. همچنین عدم توجه جدی به سرمایه انسانی این حوزه و تمام حوزه‌های علمی کشور یکی از خطرات جدی است. جایگزین چنین نیرو و سرمایه‌ای اگر نگوییم نشدنی ولی بسیار سخت، طاقت‌فرسا و پر هزینه است که عواقب آن تمام بخش‌های کشور به خصوص اقتصاد را تحت تاثیر قرار داده و اگر چاره‌ای برای آن نیاندیشیم قرار خواهد داد.

وی در پایان گفت: دولت از صنایع دولتی و غیر دولتی در خصوص توسعه این حوزه از صنعت پشتیبانی جدی کند که انشاالله در دولت سیزدهم با توجه ویژه رئیس جمهور محترم حجه الاسلام رئیسی بتوانیم عقب ماندگی که داریم را جبران کنیم. اختصاص بودجه یکی از وجوه حمایت دولت از این حوزه است. به مدد این حوزه از صنعت می‌توان فساد را به طور مطلوبی کاهش داد و از طرفی به محرومیت‌زدایی و کم اثر کردن تحریم‌ها یاری رساند که هر سه این موضوعات از نکات مد نظر دولت سیزدهم عنوان شده است. در انتها مهم‌ترین عامل جهت رسیدن به هدفی که مقام معظم رهبری اشاره کردند، همدلی و همفکری است. این هدف نیازمند ی مدیریت و فعالیت جدی جهادی و همفکری مستمر با صاحبین صنعت و فکر دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول